به گزارش ایرنا، دانش آموزانی که در مدارس حاشیه جاده های اصلی و فرعی و راه آهن قرار دارند به طور مدام شاهد تردد خودروهای سبک و سنگین از این مسیر هستند و باید برای رفتن به مدرسه و زمان برگشت خطرات عبور از عرض جاده و روی ریل را به جان بخرند.
نبود علائم راهنمایی و خط کشی در سطح این جاده ها و زیرگذر و روگذر احتمال وقوع سوانح جاده ای برای دانش آموزان مشغول به تحصیل در این مدارس را افزایش داده است.
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه استان زنجان با همکاری آموزش و پرورش متولی ارائه آموزش به دانش آموزان مدارس حاشیه جاده ها هستند که دانش آموزان تعدادی از این مدارس ادعا دارند آموزشی در این خصوص ارایه نشده، علائم راهنمایی، خط کشی و سرعت گیری در سطح جاده مقابل مدارس نیز نصب نشده است.

** طرح ایمن سازی مدارس به طور مداوم انجام می شود
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت: آموزش ایمن سازی مدارس در استان به صورت تئوری و فیزیکی انجام می شود.
به گفته امیر شفیعی، ایجاد علائم شب رنگ، برای آرام سازی جریان ترافیکی در جاده های محدوده مدارس، خط کشی عابر پیاده در سطح جاده، نصب تابلوهای افقی احتیاط مدرسه و هشدار دهنده و چراغ های چشمک زن از اقدامات فیزیکی انجام شده برای مدارس واقع در حاشیه جاده هاست.
وی ادامه دارد: اجرای تئاتر، نصب پوستر، بنر با مفاهیم ترویج فرهنگ ترافیکی و ایمنی راه ها، ارائه آموزش های کلاسیک مبانی ایمنی تردد از جاده ها و کمک های اولیه، توزیع لوازم التحریر و محصولات فرهنگی از اقدامات بخش آموزش تئوری است.
به گفته رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان، از سال 81 تاکنون بیش از 738 بار این آموزش ها اجرا و از سال 89 تاکنون 141مدرسه ایمن سازی شده است.
شفیعی خاطرنشان کرد: با آموزش های انجام شده از سال 81 تاکنون حوادث رانندگی دانش آموزان مدارس حاشیه جاده ها به کمتر از یک درصد رسیده است.
جانشین رئیس پلیس راه استان زنجان نیز گفت: برای دانش آموزان حاشیه راه ها آموزش از طریق فرمانداران و کارشناسان پلیس راه ماهانه انجام می شود.
سرهنگ محمدعلی عظیمی افزود: این آموزش ها درباره استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران، پوشیدن لباس هایی با رنگ روشن هنگام عبور از عرض جاده و کاهش سرعت رانندگان در محدوده مدارسی که در مسیر جاده قرار دارند، بوده است.
به گفته وی، در حال حاضر بیشتر دانش آموزان همیار پلیس هستند و از آموزش های مورد نیاز بهره مند شده اند که می توانند این آموخته ها را در خانواده ها نیز پیاده و هنگام تخلف به راننده تذکر دهند.

** دانش آموزان امنیت جانی ندارند
مدیر دبستان روستای قلی کندی اظهارداشت: این مدرسه تا کنار جاده زنجان - دندی حدود 30 متر فاصله دارد که در حال حاضر نیز طرح 2 بانده کردن آن در دست انجام است.
علی بیات تاکید کرد: بیشتر خودروهایی که از این جاده تردد می کنند ماشین سنگین بوده و با سرعت زیادی نیز در حرکت هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر سطح جاده مقابل مدرسه، خط کشی در سطح جاده، چراغ های هشدار دهنده و سرعت گیری ندارد.
مدیر دبستان روستای قلی کندی متذکر شد: فقط تابلوی راهنمایی در کنار جاده نصب شده است.
بیات اظهارداشت: این مسیر برای تردد و ایمن شدن جان دانش آموزان نیازمند ایجاد پل زیرگذر و روگذر است و حتی نصب پل عابر پیاده نیز جوابگو نخواهد بود.

** مدرسه بین ریل و جاده محصور شده است
مدیر دبستان سخاوت روستای دیزج آباد افزود: این آموزشگاه در وسط ریل و جاده ترانزیت زنجان قرار گرفته است.
حسین عباسی افزود: در حال حاضر دانش آموزان این مدرسه راهی ایمن ندارند که برای رفتن به مدرسه از آن استفاده کنند.
وی تاکید کرد: در گذشته یک فرد خیر راهی برای تردد این دانش آموزان به مدرسه ایجاد کرده بود که با ساخت و ساز از سوی یکی از ارگان های دولتی این مسیر نیز مسدود شد.
به گفته مدیر دبستان سخاوت روستای دیزج آباد، هیچ آموزشی از سوی کارشناسان راه آهن و یا سایر نهادهای مربوطه برای دانش آموزان انجام نشده است.
عباسی ادامه داد: دانش آموزان برای عبور از روی ریل فقط نگاه می کنند که قطاری در حال تردد نباشد و در این صورت از روی ریل عبور می کنند.
وی تاکید کرد: زمینی برای جابجایی این مدرسه به دور از روستا تخصیص یافته ولی هنوز هیچ اقدامی برای احداث آن انجام نشده است.

** دانش آموزان با کمک معلمان عرض خیابان را عبور می کنند
مدیر مدرسه سهروردی و هنرستان امام سجاد(ع) تهم نیز گفت: این مدرسه در کنار جاده تهم – طارم قرار گرفته که سال گذشته سرعت گیر و تابلوی عبور دانش آموزان در این مسیر نصب شد.
حمید احمدی پور خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته یک بار آموزش لازم به دانش آموزان از سوی دستگاه های مربوطه ارایه شد که هم اکنون این دانش آموزان نیز فارغ التحصیل شده و از این مدرسه رفته اند و در حال حاضر تردد دانش آموزان از عرض جاده با کمک معلمان انجام می شود.
وی ادامه داد: دانش آموزان حاشیه جاده ها نیازمند توجه جدی مسئولان و آموزش برای ارتقای ایمنی تردد هستند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.