به گزارش ایرنا، اختلال حافظه بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند، در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج یادآوری خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند.
آمارها نشان می دهد جمعیت جهان به سمت سالخوردگی حرکت می کند و طبق پیش بینی های سازمان ملل متحد سهم جمعیت 60 ساله و بیشتر دنیا که هم اکنون حدود 12درصد است تا میانه قرن بیست و یکم به بیش از 21درصد خواهد رسید و سالمندان هم در حال سالخورده شدن هستند.
رشد جمعیت سالمندی کشورمان با شیب تندی در حال افزایش است و پیش بینی می شود تا سال 1410حدود 20 درصد جمعیت را افراد بالای 60 سال تشکیل دهند و در این میان بروز بیمارهای مختلف به ویژه دمانس و آلزایمر بیش از گذشته این گروه را به خود مبتلا می کند.
با توجه به آمارها رشد جمعیت سالمندان در کشور حدود پنج درصد اعلام شده که این روند در سال 69، کمتر از پنج درصد بود و در سال 1396 به بیش از 9 درصد رسیده است.
پیش از این نیز دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی گفته بود، بر اساس پیمایش سال 2013 ، 3/44 میلیون نفر از مردم جهان به دمانس (مراتب ابتدایی آلزایمر) مبتلا هستند و هر 20 سال این میزان 2برابر می‌شود.
دکتر کمال خرازی، اضافه کرده بود، بیشتر مبتلایان به دمانس در کشورهایی زندگی می کنند که از نظر اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند، به طوری که 58 درصد مبتلایان به دمانس در سال 2010 ساکن کشورهای توسعه نیافته بودند و پیش بینی می شود که این رقم به 71 درصد در سال 2050 برسد.
وی، پیروی از رژیم غذایی مناسب، مراقبه و تمرین ذهنی، ورزش و ارتباطات اجتماعی را از عوامل پیشگیری از دمانس و آلزایمر اعلام کرده بود.

** آموزش به خانواده ها اقدامی مهم در نگهداری سالمندان دچار آلزایمر
به گفته معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان، طبق سرشماری سال 95 و بر اساس آمار اداره ثبت احوال زنجان 104 هزار نفر از جمعیت این استان سالمند هستند که این میزان در مقایسه با سرشماری سال 90، افزایش نشان می دهد.
فرهاد میرزایی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: نرخ رشد جمعیت سالمندی استان از 9.2 درصد در سال 90 به 9.8 درصد رسیده که این موضوع نیازمند توجه بیشتر و برنامه ریزی لازم در این بخش است.
وی بیان کرد: نرخ رشد جمعیت سالمند این استان به نسبت کشوری بالاست و هم اکنون شماری از این جمعیت مبتلا به دمانس و آلزایمر هستند که در مراکز تحت پوشش خدمات لازم را دریافت می کنند.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون این اداره کل به 162 سالمند تحت پوشش در 2 مرکز مراقبتی شبانه روزی واقع در شهرهای زنجان و هیدج خدمات ارائه می کند که تعدادی از آنان را افراد مجهول الهویه تشکیل می دهند.
وی اظهار داشت: بر این اساس خدمات مراقبت در منزل توسط مراقبین آموزش داده شده به تعداد 170 نفر از معلولان شدید و خیلی شدید در شهرهای ابهر، خرمدره و زنجان ارائه می شود که از این تعداد 67 نفر سالمند بوده که از این تعداد نیز 40 نفر از آنان به دمانس (مراتب ابتدایی آلزایمر) و آلزایمر مبتلا هستند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: در شهرستان زنجان نیز 60 سالمند توسط تیم ویزیت در منزل خدمات ارائه می شود که تعدادی از آنها به دمانس و آلزایمر مبتلا هستند و علاوه بر آن در طرح مراقبت غیر رسمی نیز که در همه شهرهای استان اجرا می شود،110 سالمند معلول و معلول خیلی شدید وجود دارد که تعدادی از آنان به این نوع بیماری گرفتار هستند.
وی یادآوری کرد: اغلب خانواده ها در هنگام مواجهه با سالمندان مبتلا به دمانس و آلزایمر ترجیح می دهند این افراد را برای دریافت خدمات مورد نیاز به مراکز سالمندان ارجاع دهند که با توجه به روند افزایشی این نوع بیماران پذیرش همه آنها در مراکز نگهداری سالمندان امکان پذیر نیست.
این مسئول ادامه داد: سیاست سازمان بهزیستی کشور ارائه آموزش های توانبخشی به اعضای خانواده ها برای ارائه خدمات مورد نیاز در این بخش است که تحقق این مهم می تواند مشکلات بوجود آمده را به میزان زیادی کاهش دهد.
میرزایی افزود: این اداره کل توسعه مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان را در دستور کار ندارد و در این میان راه اندازی نهادهای غیر دولتی از قبیل بنیاد فرزانگان با مشارکت سازمان های مردم نهاد در استان را مورد توجه قرار داده است.
وی اظهار داشت: بیشتر خانواده هایی که سالمند مبتلا به دمانس و یا آلزایمر دارند نمی توانند خود را با این بیماری سازگار کنند و دچار مشکلات عدیده ای می شوند و در این میان فراگیری آموزش های لازم ضروری است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی طرح هوم کر' مراقبت بیماران در منزل' را با هدف ارائه خدمات مناسب به گروه های هدف اجرا کرده که تداوم آن بسیار اثربخش است.

** 70 درصد بیماری آلزایمر منشا ژنتیکی دارد
یک روانپزشک مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه 70 درصد بیماری آلزایمر منشا ژنتیکی دارد، ادامه داد: به این موضوع باید توجه داشت در خانواده هایی که پیشینه ابتلا به این بیماری وجود دارد، خطر بیشتری افراد را تهدید می کند.
دکتر سید ابوالفضل قریشی افزود: بیماری آلزایمر، اختلال عملکرد مغز است که در آن اختلال حافظه به طور معمول، بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند.
این عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بیماری آلزایمر یک بیماری تخریب کننده سیستم عصبی مغز بشمار می رود و بطور معمول در سنین بالای 65 سال بروز می کند.
وی اظهار داشت: آلزایمر یک بیماری پیشرونده است و هر چه سن افراد بالا برود ریسک ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد و جزو بیماری ‌هایی است که افزایش سن فاکتور مهم در ابتلای افراد محسوب می شود.
قریشی افزود: بیماری آلزایمر پایانه های عصبی مغز را دچار اختلال می کند و تشخیص زود رس آن به درمان های اثر بخش کمک می کند چرا که از پیشرفت آن به میزان زیادی پیشگیری می کند.
وی ابراز کرد: بسیاری از خانواده ها تصور می کنند اگر فرد مسن گذشته خود را به یاد بیاورد به بیماری آلزایمر دچار نشده این در حالی است حافظه دور در زمان پیش‌تر تشکیل شده و اگر فرد آنچه که در گذشته‌ها برای او اتفاق افتاده را به خاطر نیاورد این مهم بر شدت بیماری حکایت دارد.
این روانپزشک ادامه داد: خانواده ها به علائم و نشانه های اولیه بیماری آلزایمر توجه کنند چرا که بی توجهی به این امر روند بیماری را شدت می بخشد و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی تاکید کرد: بیماری آلزایمر به صورت تدریجی و بطور معمول طی چهار تا پنج سال به وقوع می پیوندد و در نهایت فرد حافظه خود را از دست می دهد و به دلیل بروز سایر اختلالات به مرگ منجر می شود.
این عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در این نوع بیماری فرد نمی داند به بیماری آلزایمر مبتلا شده و آنچه را که فراموش کرده را داستان سرایی می کند.
وی بیان کرد: این بیماری هم در مردان و هم در زنان بروز می کند و نمی توان شدت بیشتری را برای یک جنس در نظر گرفت و در این میان توجه به علائم و نشانه های آن اهمیت ویژه ای دارد.
قریشی خاطرنشان کرد: این نوع بیماری دیگر اعضای خانواده را به شدت گرفتار می کند و در این میان ارائه آموزش های لازم می تواند به ارتقای کیفیت زندگی آنان منجر شود.
این روانپزشک اختلال تفکر ذهنی، مشکلات در انجام کارهای عادی روزمره، گم کردن زمان و مکان و منزوی شدن را از جمله راه های تشخیص بیماری آلزایمر ذکر کرد.
این روانپزشک خاطرنشان کرد: هم اکنون داروهایی برای کنترل بیماری آلزایمر وجود دارد که در صورت تشخیص بهنگام می توان اختلالات ناشی از این بیماری را در مبتلایان به میزان زیادی کاهش داد.

** رژیم غذایی در کنترل بیماری آلزایمر موثر است
عضو انجمن تغذیه ایران نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا، گفت: طبق نظر متخصصان امر رژیم غذایی مناسب می تواند از شیوع بیماری آلزایمر و یا تشدید آن جلوگیری کند.
پروین افشار افزود: مطالعات نشان می دهد رژیم سرشار از اسیدهای چرب اشباع و همچنین خوراکی های فاقد مواد آنتی اکسیدان می تواند بروز بیماری آلزایمر را افزایش دهد.
وی بیان کرد: در مقابل، رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع و مواد آنتی اکسیدان به ویژه ادویه نیز علاوه بر کاهش شیوع بیماری، به کاهش علائم آن نیز کمک می کند.
این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخمصصی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: اسید چرب امگا سه و مکمل های حاوی مواد مغذی نیز می توانند در ساختار و عملکرد سیستم مغزی و حافظه نقش موثری داشته باشند و مصرف آن در دوران سالمندی نیز بروز بیماری آلزایمر را تا حدودی کاهش می دهد.
وی اظهار داشت: بر این اساس ویتامین های A و C می تواند التهاب ناشی از بیماری را به طور چشمگیری در مبتلایان کاهش داده و علاوه بر آن نیز سایر آنتی اکسیدان ها مانند بتاکاروتن، روی و سلنیوم هم می تواند موثر واقع شود.
عضو انجمن تغذیه ایران ادامه داد: کم خونی نیز در سالمندان شایع بوده است که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و می تواند یکی از علل زوال عقل باشد که در این میان دریافت کافی ویتامین B9 و B12 اثربخشی بهتری دارد.
وی خاطرنشان کرد: رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی در عملکرد و ساختار سیستم عصبی نقش مهمی دارد و در این میان امگا 3، روی و آهن که در غذاهای دریایی، گردو، حبوبات، مغزهای گیاهی و محصولات لبنی کم چرب موجود است، اثر بخشی بهتری در تاخیر آلزایمر داشته و در مقابل لبنیات پر چرب، گوشت قرمز و چربی های اشباع می تواند موجب افزایش بروز و تشدید التهاب و علائم این نوع بیماری در مبتلایان شود.
به گزارش ایرنا،همه ساله روز 21 سپتامبر (امسال برابر با 30 شهریور) به مناسبت روز جهانی بیماری آلزایمر در دنیا مراسم و همایش‌های مختلفی برگزار می‌شود.
کشورهای عضو انجمن جهانی آلزایمر طی یکماه (15 شهریور تا 15 مهر) با اطلاع رسانی در مورد این بیماری و شیوع آن توجه مسئولان را به مشکلات افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر از جمله نبود حمایت و مراقبت مناسب و کمبود سرمایه گذاری در تحقیقات مربوط به این بیماری جلب می‌کنند.
شعار امسال (2018) این ماه 'هر 3 ثانیه یک ابتلا به دمانس در جهان' اعلام شده است.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.