کیانوش کفشچی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به طور معمول وزن کوله پشتی با وسایل موجود آن برای دانش آموز ابتدایی حدود سه کیلوگرم و مقطع راهنمایی و دبیرستان نیز بین هفت تا 10 کیلوگرم باید باشد.
وی یادآوری کرد: با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی بسیاری از والدین به تهیه کوله پشتی برای دانش آموزان خود اقدام می کنند که شناخت و آگاهی لازم در انتخاب این وسیله می تواند از بروز ناهنجاری های اسکلتی و عضلانی به میزان زیادی پیشگیری کند.
کفشچی افزود: والدین و خریداران به این موضوع توجه داشته باشند که بندهای کوله پشتی به طور دقیق باید به یک اندازه تنظیم شده باشد و نبود تقارن در بندها موجب برهم خوردن تعادل بدن و کج شدن ستون فقرات می شود.
این فیزیوتراپیست بیمارستان ولی عصر(عج) استان زنجان ادامه داد: در برخی مواقع مشاهده می شود که کوله پشتی دانش آموزان بسیار سنگین است و این موضوع مشکلاتی را ایجاد می کند.
وی بیان کرد: بر این اساس توصیه می شود خانواده ها از قرار دادن وسایل و تجهیزات اضافی داخل کوله پشتی دانش آموزان اجتناب کرده و فقط وسایل ضروری و در صورت امکان سبک را در کوله قرار دهند.
کفشچی افزود: تقسیم بندی وسایل داخل کیف نیز باید طوری انجام شود که با حرکات دانش آموز وسایل ثابت بماند و جابجا نشود.
عضو انجمن فیزیوتراپی کشور ادامه داد: کوله پشتی هایی که دارای بند در ناحیه کمر هستند، فشار ناشی از سنگینی کوله ها را به میزان زیادی کاهش می دهند.
وی خاطر نشان کرد: کوله پشتی باید از جنسی باشد که به راحتی تغییر شکل نداده، قوام داشته باشد و اندازه آن مناسب با قد و چثه دانش آموز باشد.
این فیزیوتراپیست افزود: کوله پشتی پس از آویزان شدن در پشت باید سه سانتیمتر بالاتر از خط گودی کمر قرار بگیرد و بندهای آن باید طوری تنظیم شود که کوله از خط گودی کمر پایین تر نیامده و شانه ها را به سمت عقب نگه دارد.
کفشچی افزود: بندهای کوله پشتی باید ضخیم باشد تا فشار کمتری به شانه ها وارد شود به دلیل آنکه بند نازک این وسیله موجب فشار نامتعارف به اعصاب و عروق خونی شده و همچنین با تحریک بیش از حد بافت عضلانی باعث ایجاد دردهای عضلانی ناحیه شانه (فیبرومایاشد) می شود
وی یادآوری کرد: استفاده دانش آموزان از کوله پشتی های غیر استاندارد عوارضی از قبیل درد کمر، شانه، گردن، انحنای ستون مهره ها و خم شدن شانه به جلو را به همراه دارد.
این فیزیوتراپیست توصیه کرد، افراد در صورت بروز عوارض ناشی از استفاده از کوله پشتی های غیر استاندارد به پزشک متخصص یا فیزیوتراپ مراجعه کنند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.