دکتر مهدی بیگدلی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هر چند اجرای طرح تحول سلامت محاسنی از قبیل کاهش پرداختی ها از جیب مردم به ویژه اقشار مختلف را به دنبال داشت، اما انبوه مطالبات مشکلات عدیده ای را برای سازمان های بیمه گر و فعالان بخش خصوصی بویژه داروخانه فراهم کرده است.
وی یادآوری کرد: بر این اساس نبود مدیریت هدفمند، نظارت و بارزسی های مستمر ناکافی از جمله عواملی است که به نوبه خود بروز سوء استفاده های احتمالی را در این بخش دامن زد و هزینه های زیادی را نیز تحمیل کرد.
بیگدلی افزود: این طرح توانست در مدت اجرا ر ضایت بیماران و مراجعه کنندگان را جلب کند، اما به رغم تاکید و پیشنهادهای انجمن داروسازان ایران، بحث حضور داروسازان بویژه بخش خصوصی در این طرح گنجانده نشد و در واقع تحت تاثیر آن قرار گرفتند.
بیگدلی اظهار داشت: 80 درصد از تامین هزینه های طرح تحول نظام سلامت را سازمان های بیمه گری عهده دار هستند و این سازمان ها موظفند مطالبات طرف قرار دادهای خود چه از سوی داروخانه ها، موسسه های پزشکی، پاراکلینیک و آزمایشگاهها را حداکثر در مدت سه ماه پرداخت کنندکه این روند اکنون 6 تا هفت ماه به طول انجامیده است.
این دارو ساز ادامه داد: طبق قرداد سازمان های بیمه گر ما بین مراکز و موسسات پزشکی ، داروخانه ها با این سازمان 60درصد مطالبات در زمان اخذ اسناد و 40 درصد دیگر را حداکثر 45 روز تا 2 ماه بعد دریافت اسناد پس از بررسی باید پرداخت کنند.
وی ادامه داد: بر این اساس نه تنها این مهم محقق نشده بلکه با پیگیری ها، مکاتباتی که با سازمان های بیمه گری انجام گرفته تحول بهتری در باز پرداخت مطالبات انجام نگرفته است.
این دارو ساز ادامه داد: هم اکنون سازمان های بیمه گری نزدیک چهار هزار میلیارد تومان به داروخانه های بخش خصوصی در سطح کشور بدهکار هستند که بیشترین مطالبات نیز به سازمان تامین اجتماعی ارتباط دارد.
وی یادآوری کرد: این در حالی است از ابتدای اسفند سال 96 مطالبات وصول نشده ،که نتایج این واقعه این است که داروهای دریافتی طی مدت یاد شده با سود بسیار پایینی بوده است.
بیگدلی افزود: بر این اساس سود متوسط داروهای خارجی و ایرانی هشت تا 10 درصد و ایرانی 15 تا 18درصد است و بیش از 6 ماه تاخیر بازگشت مبلغ به داروخانه ها رخ نداده و می توان گفت با در آمد منفی مواجه هستند.
وی اظهار امیدواری کرد؛ با پرداخت مطالبات داروخانه های بخش خصوصی از سوی سازمان بیمه گری قدم های موثرتری در راستای ورشکستگی این قشر برداشته شود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 130 داروخانه دولتی و خصوصی در استان فعالیت می کنند که از این تعداد 73 داروخانه خصوصی و دولتی به شهر زنجان اختصاص دارد.
200 دارو ساز نیز در بخش های دولتی و خصوصی استان زنجان مشغول بکار هستند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.