محس امیر روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دکتر حسین حقی و دکتر اکرم حسنی زنوزی از اعضای هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به همراه منجمینی از کشورهای اسکاتلند، چک، سوئیس و چین با مطالعه کهکشان کوتوله NGC1052-DF2 که شامل 200میلیون ستاره است، دریافتند حرکت ساختاری این کوتوله‌ها کندتر از حد انتظار است و این موضوع شاهدی جدی برای تایید مدل گرانش تعمیم‌یافته نیوتونی است.
وی ادامه داد: در این مطالعه نشان داده شده است که کندی حرکت خوشه‌های این کهکشان کوتوله به‌دلیل اثر میدان خارجی کهکشان میزبان است. اثری که مبنای نظری آن توسط دکتر حسین حقی و همکارانشان در سال 2009 در مجله ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم، فرمول‌بندی شده بود.
امیر اظهار داشت: این گروه منجمان بین‌المللی با مطالعه بر این کهکشان توانستند، نظریه و مدل گرانش تعمیم‌یافته نیوتنی که به عنوان مطرح‌ترین و قدیمی‌ترین جایگزین نظریه نسبیت عام بوده است، را تایید کرده و برای آن شاهدی جدی بیان کنند. پیش از این، دکتر پیتر وان‌داکوم و همکارانش از دانشگاه ییل امریکا، با استفاده از داده‌های مربوط به این کهکشان، چالشی جدی بر علیه نظریه گرانش تعمیم‌یافته مطرح کرده بودند.
وی افزود: دکتر حسین حقی و دکتر اکرم حسنی زنوزی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان توانستند مقاله‌ای در مجله نیچر با عنوان ' آیا کهکشان کوتوله‌ای، نظریه گرانش تعمیم‌یافته را رد می‌کند؟ ' به چاپ برسانند.
مجله نیچر ( Nature) که از سال ۱۸۶۹ میلادی تاکنون منتشر می‌شود یک نشریه هفتگی جامع است که در میان پرارزش‌ترین مجله‌های علمی جهان قرار دارد.
3088/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.