تا چند روز دیگر پایتخت شور و شعور حسینی مملو از جمعیتی می شود که برای دیدن رخدادی بزرگ در خیابان ها صف کشیده اند، دسته عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه اعظم 2 رخداد فرهنگی و معنوی است که هرساله بسیاری از ایرانی ها و حتی مشتاقان خارجی را به سمت زنجان می کشاند. با وجود ظرفیتهای بسیار استان زنجان در زمینه توریسم مذهبی و قرار گرفتن نام دسته حسینیه اعظم زنجان به عنوان دهمین اثر میراث معنوی در کشور هنوز اتفاق مهمی در این حوزه رخ نداده است. نبود زیرساخت های لازم و تهیه نشدن برنامه مدون برای رونق اقتصادی از جمله عواملی است که موجب شده گردشگری مذهبی همچنان در استان مغفول بماند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صناع دستی استان زنجان با اشاره به قرار گرفتن دسته حسینیه اعظم زنجان در لیست میراث معنوی کشور اظهار می کند: این موضوع نشان از اهمیت ویژه این حرکت عظیم فرهنگی در استان است به علاوه اینکه دسته زینبیه اعظم زنجان نیز به فاصله چند روز بعد از حسینیه اعظم به وقوع می پیوندد.
یحیی رحمتی با اشاره به این موضوع که این میراث معنوی از چند جهت دارای اهمیت است، می افزاید: اگر بخواهیم نگاه کلی به این رخداد فرهنگی- معنوی کنیم باید بدانیم که دسته عزاداری حسنیه اعظم زنجان یک رویداد جهانی است که در آن بزرگترین تجمع شیعیان به وقوع می پیوندد، همچنین بزرگترین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا است.
وی سپس به اجرای تعزیه های مختلف در اقصی نقاط استان در ایام ماه های محرم و صفر اشاره می کند و ادامه می دهد: خوشبختانه ضرباهنگ های موسیقایی در تعزیه ها هنوز زنده هستند و دچار بدعت نشده اند. این تعزیه های از معدود مراسمات آئینی است که اصالت خود را حفظ کرده اند. هنوز تعزیه های سجاس، ارمغانخانه، رجعین دارای سبک مخصوص به خود خستند که مشتاقان زیادی دارد و مورد توجه ویژه است.
رحمتی در ادامه با تاکید به این مطلب که نباید توریسم مذهبی را محدود به ایام محرم و صفر کرد، می افزاید: وجود بقاعف امامزادگان و پیامبران مانند قیدار نبی از دیگر ظرفیت هایی است که می توان از آنها در این راه بهره برد.

مشکلات اقتصادی گردشگری مذهبی
نکته دیگری که مدیر کل میراث فرهنگی در ادامه سخنانش از آن سخن گفت، موضوع تفاوت توریسم مذهبی در استان بود. وی با اعلام این نکته که در موضوع گردشگری جوامع محلی باید منتفع شوند اما در این ایام به واسطه برگزاری برخی مناسبات مانند عرضه نذورات و اسکان رایگان از سوی جامعه میزبان نمی توان منتظر منتفع شدن مالی شد و این می رساند که جنس این گردشگری متفاوت است.
وی در پاسخ به این سوال که با این اوصاف آیا راهکاری برای رونق اقتصاد از این نوع گردشگری در استان وجود ندارد، می افزاید: چندی است که بحث ارتباط ارگانیک با برخی از دستگاه ها را شروع کرده ایم و به دنبال این هستیم در چنین ایامی استان را به گردشگران بیشتر بشناسانیم و ظرفیت های سرمایه ای گردشگری را معرفی کنیم.
رحمتی می افزاید: از دیگر کارهایی که در پی انجام آن هستیم بحث حفاظت از این آئین ها و جلوگیری از بدعت ها در آنهاست تا این برنامه ها همچنان اصیل باقی بمانند.
مدیر کل میراث فرهنگی سپس به ظرفیت های تورهای گردشگری در این حوزه پرداخت و ادامه می دهد: شناساندن محورهای گردشگری از جمله کارهایی است که تورها می توانند در این ایام انجام دهند. گرچه برای این برنامه ها باید زیرساخت های لازم در خصوص اقامتگاه ها برای گردشگران مهیا شود.

برنامه ریزی
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان با بیان اینکه هنوز برنامه مشخص و مدونی در بخش توریسم مذهبی استان نداریم، می گوید: برخی از افرادی که در مناسبت‌های مختلف همچون دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم رهسپار شهر زنجان می‌شوند، تنها از طریق اطلاع‌رسانی و تبلیغات رسانه ها است و برای این منظور برنامه خاصی در قالب یک بسته سفر نداریم.
اویس کیانی با اشاره به حضور شبکه‌های تلویزیونی مختلف برای پوشش تصویری این رویداد مهم مذهبی استان و کشور می‌افزاید: باید از ظرفیت رسانه ها برای معرفی بیشتر ظرفیت های استان و شهر زنجان نهایت استفاده را داشته باشیم.
وی تعریف ساز و کار و برنامه مشخص برای معرفی ظرفیت‌های مذهبی استان را مهم می داند و اظهار می کند: تا زمانی که در این رشته مهم گردشگری کار زیرساختی و عملیاتی انجام ندهیم برای توسعه موفق نخواهیم بود.
کیانی با تاکید بر برنامه‌ریزی بلند‌مدت برای توسعه ظرفیت‌های توریسم مذهبی استان اعم از اماکن مذهبی، بقاع متبرکه، دسته‌های عزاداری و تعزیه خوانی ها اظهار میکند: توریسم سناریو می خواهد و باید با تبیین برنامه مدون و مشخص از ماه‌ها قبل برای اجرای آن دست به کار شد.
کیانی وجود مساجد قدیمی در زنجان را در جذب گردشگران مذهبی حائز اهمیت میداند و یادآور می شود: هم اکنون برخی شهرها را به دلیل وجود مساجد قدیمی با معماری‌های باشکوه می‌شناسند؛ در حالی که در زنجان این ظرفیت مهم چندان معرفی نشده است.
این فعال توریسم استان تشکیل اتاق فکر برای برنامه ریزی توسعه صنعت توریسم مذهبی استان را متشکل از فعالان و کارشناسان این بخش متذکر میشود و ادامه می دهد: تا زمانی که به موضوع توریسم مذهبی رویدادی فکر کنیم نمی‌توانیم راه به جایی ببریم.

* روزنامه همشهری 'زنجان، قزوین، همدان'، زهرا هادیلو، 1397،6،24.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.