به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران با توجه به آمار رسمی، سالانه ۹۰ هزار مورد ابتلای جدید به سرطان در کشور به وقوع می پیوندد و میانگین مرگ و میر سالانه به نسبت بروز سرطان در ایران 0.73 درصد است؛ در حالی ‌که متوسط جهانی این شاخص 0.58 درصد و در کشورهای توسعه ‌یافته کمتر از 0.50 درصد است.
طبق این گزارش، ابتلا به سرطان در ایران قبل از ۷۵ سالگی، ۱۳ درصد و احتمال مرگ قبل از ۷۵ سالگی، هشت درصد است.
زهرا 55 سال دارد، او یکی از صدها بیمار مبتلا به سرطان است که مسیر پر فراز و نشیبی را برای مبارزه با این بیماری طی کرده و اکنون بهبود یافته و از این رخداد مهم بسیار خوشحال است.
وی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بصورت اتفاقی یک توده کوچکی را در عضوی از بدنم حس کردم، که چندان به این موضوع توجهی نداشتم تا اینکه پس از مدتی غده ای زیر بغل را احساس کردم و بلافاصله به پزشک مراجعه کردم.
این بیمار افزود: پس از مدتی به یک جراح مراجعه کردم و وی نیز پس از جراحی و نمونه برداری توده آن به آزمایشگاه ارجاع داد که هیچگاه تصور نمی کردم جواب آزمایش مثبت باشد.
وی با بغضی گرفته ادامه می دهد: کارمند حوزه درمان بودم، با آنکه بصورت عینی با بیماران مبتلا به سرطان مواجه شده بودم هرگز تصور نمی کردم که روزی زندگی ام رنگ دیگری به خود بگیرد و خودم نیز گرفتار شوم و چند سالی زندگی ام را تحت الشعاع قرار دهد.
وی اظهار داشت: جراح عمومی بیماری من را سرطان پستان تشخیص داد، پس از شنیدن این مساله دنیا در برابر دیدگانم تیره و تار شد، گذر زمان دیگر برایم مفهومی نداشت، مثل فردی بودم، که خود را در خط پایان زندگی می دید.
این بیمار بهبود یافته افزود: پس از لحظاتی بیهوشی که به هوش آمدن گریستم، هنوز باورم نمی شد، این اتفاق برایم رخ دهد، اما پس از مدتی بخودم آمدم، همواره به فرزندانم و ادامه زندگی آنها فکر می کردم، اما با کمک اطرافیان با این بیماری کنار آمدم و پس از مدتی روند درمان را آغار کردم.
زهرا اضافه کرد: 9 سال پیش به این بیماری گرفتار شدم و ماهانه پنج میلیون تومان صرف دارو و درمانم می شد،اما این هزینه ها کافی نبود و برای تامین مابقی مبالغ مجبور به فروش آپارتمان شدم و در پایان درمان خود متوجه شدم انجمنی با عنوان حمایت از بیماران سرطانی در استان زنجان راه اندازی شده است.
زهرا ادامه داد: پزشک معالجم نقش موثری برای غلبه من بر بیماری سرطان داشت، وی معتقد بود 50 درصد راه درمان سرطان مصرف دارو و 50 درصد دیگر امید است که بدون آن، فرآیند درمان نتیجه دلخواه را نخواهد داشت.
وی بیان کرد: این موضوع موجب شد با خودباوری، امید بخدا و حمایت اطرافیانم به ویژه فرزندانم بر این بیماری غلبه کنم و وقتی که گرفتار این بیماری بودم حتی تصور نمی کردم عمری داشته باشم که نوه هایم را ببنیم.
زهرا خاطرنشان کرد: 12 جلسه شیمی درمانی و 25 جلسه نیز رادیوتراپی شدم که انجام این کار ریزش موهایم را دنبال داشت که صحنه هایی بسیار تلخ را برایم رقم زد.
وی ادامه داد: با هزینه های آن زمان 50 میلیون تومان را هزینه بیماری ام کردم اما توانستم بر این بیماری غلبه کنم و هم اکنون در ورزش صحبگاهی انجمن مهرانه ( انجمن حمایت از بیماران سرطانی) شرکت می کنم و از طرفی ورزش هایی مثل یوگا را انجام می دهم که بسیار اثر بخش است.
وی اظهار داشت: فوت مادرم و از طرفی وجود استرس و اضطراب عاملی بود، که بیماری ام را شدت داد و از طرفی نگنجاندن فرصت خاص برای ورزش، تفریح و نشاط شاید از موارد دیگری بود که به این موضوع دامن زد.

** می توان با سرطان مبارزه کرد
یک بیمار دیگر در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بصورت تصادفی متوجه برآمدگی در ناحیه شکم شدم که مدتی به این موضوع توجه چندانی نداشتم اما رشد این توده ادامه داشت، تا اینکه پس از مراجعه به متخصص زنان و زایمان و انجام آزمایش های لازم پزشکان اعلام کردند که به سرطان رحم دچار شدم و باید هر چه زودتر تحت عمل جراحی قرار بگیرم.
لیلا ادامه داد: شنیدن واژه سرطان آنهم در زمانی که شوک جدایی از همسرم تاثیر ناخوشایندی را بر روحیه و زندگی ام گذاشته بود، بسیار سهمگین و کنار آمدن با این بیماری برایم بسیار دشوار بود.
وی افزود: برای ادامه درمان به انجمن حمایت از بیماران سرطانی مهرانه مراجعه کردم که 12 جلسه تحت شیمی درمانی قرار گرفتم تبعات انجام این کار چهره ای ناخوشایند را برایم ایجاد کرده بود اما زندگی را امیدوارانه ادامه دادم.
این بیمار سرطانی بهبود یافته ادامه داد: حمایت های مستمر خانواده، اطرافیان و از همه مهمتر فرزندانم بارقه ای از امید را برای مقابله با این بیماری ایجاد کرد و اجازه ندادم ذره ای یاس و ناامیدی در دلم پدیدار شود.

** 75 درصد بیماران سرطانی در مهرانه شیمی درمانی می شوند
مسئول کلینیک رادیوتراپی حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان نیز گفت: بطور معمول روزانه شمار زیادی از بیماران مبتلا به سرطان با مراجعه به کلینیک مهرانه تحت درمان های لازم و کنترل شده قرار می گیرند.
جواد گرانمایه افزود: کارشناسان این کلینیک پس از 6 ماه و با کمک خیرین از طریق توزیع پرسشنامه ای وضعیت بیماران مبتلا به سرطان را مورد بررسی قرار می دهند.
وی بیان کرد: بر این اساس 2 نوع درمان تسکینی و رادیکال ( درمان برای بهبودی) انجام می شود که نوع اول 25 درصد از بیماران سرطانی مراجعه کننده را شامل می شود که در مرحله پیشرفته تری از بیماری قرار گرفته اند و این نوع درمان بر آنان اعمال می شود.
مسئول کلینیک رادیوتراپی حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان ادامه داد: 75 درصد بیماران مبتلا به سرطان دیگر افرادی هستند که بیماری آنان توسط پزشک و متخصص مربوطه به موقع تشخیص داده شده و طبق برنامه ای تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار می گیرند.
وی اظهار کرد: با توجه به آمارهای ارائه شده از 75 درصد بیمارانی که بیماری آنان به موقع تشخیص داده شده و تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند 65 درصد آنها به زندگی بازگشته اند و 10 درصد باقیمانده نیز با عوامل دیگری نظیر کهولت سن و عدم تحمل درمان فوت شده اند.
این مسئول ادامه داد: طبق برنامه ریزی ها تا یک ماه آینده و با مشارکت خیرین وضعیت بیماران سرطانی تحت درمان دوباره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این مسئول ادامه داد: خوشبختانه با توجه به آمارهای اعلام شده روند بروز بیماری سرطان در استان زنجان برخلاف سایر مناطق کشور خطی بوده و سیر صعودی ندارد که در این ارتباط اقدامات متعددی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به گروه های هدف در حال انجام است.
وی ابراز کرد: بررسی انجام گرفته نیز نشان می دهد میزان تحصیلات 75 درصد مبتلایان به این بیماری زیر دیپلم بوده و اغلب نیز ساکنان مناطق روستایی هستند.
گرانمایه افزود: بر این اساس برای اطلاع رسانی بیشتر از سال گذشته چهار واحد پیشگیری شامل دخانیات، ورزش، تغذیه و آموزش پزشکی در مهرانه کار اطلاع رسانی را آغاز کرده و 16 هزار نفر روستایی بصورت چهره به چهره تحت پوشش قرار گرفته اند.
وی بیان کرد: علاوه بر آن 25 هزار دانش آموز در شهر زنجان توسط کارشناسان واحد پیشگیری مدارس آموزش های چهره به چهره را انجام دادند و این کار طبق برنامه ادامه دارد.
مسئول کلینیک رادیوتراپی حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه منعقده با اداره کل آموزش و پرورش طی سال تحصیلی یک روز با عنوان مهرانه تعیین شده که کارشناسان این انجمن که اغلب دبیران بازنشسته هستند، در مدارس به ویژه مقطع ابتدایی حضور یافته و مطالب لازم در ارتباط با الگوی صحیح و چگونگی مصرف غذای سالم یا میان وعده های سالم ارائه می کنند.
وی بیان کرد: سال گذشته 11 هزار نفر از بانوان این استان تحت آموزش تشخیص زودرس سرطان پستان قرار گرفته اند و حتی با رایزنی انجام شده کارشناسان این انجمن نیز برای ارائه مطالب در اداره ها حضور می یابند که این مهم در راستای شناخت علائم و پیشگیری از وقوع بیماری بوده است.
گرانمایه خاطرنشان کرد: ارائه آموزش های پیشگیرانه به گروههای هدف می تواند از اثرات و تبعات ناشی از آن به ویژه صرف هزینه های هنگفت بیش از گذشته جلوگیری کند.

** فرهنگ سازی عامل مهم در درمان بیماری سرطان
رئیس هیات مدیره مهرانه انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان نیز گفت: طی سال های گذشته واژه سرطان برای بسیاری از مردم تابو بود و حتی برابر با مرگ می دانستند که امروز با توسعه دانش در سطح جهانی پیشرفت های چشمگیری در درمان سرطان ایجاد شده است.
دکتر مینوش مقیمی افزود: بر این اساس درمان بیماری سرطان با توجه به نوع آن متفاوت است به طوری که احتمال بهبودی بیماری سرطان پستان بالای 70 درصد است این روند در مورد سرطان پانکراس چندان رضایت بخش نیست.
وی اظهار داشت: مراجعه و تشخیص بهنگام نقش بسزایی در درمان بیماری سرطان به دنبال داشته و علاوه بر آن شناخت علائم آن و فرا گیری آموزش های لازم در ارتباط با وجود هر نوع نشانه غیر طبیعی می تواند به روند بهتر بهبودی کمک فراوانی کند.
این فوق تخصص خون و آنکولوژی بیمارستان ولی عصر(ع) ادامه داد: با پیشرفت های کنونی 50 تا 60 درصد سرطان ها قابل درمان است و البته مردم به این موضوع توجه داشته باشند که این بیماری در چهار مرحله سطح بندی شده و هر چه در مراحل پایین تر بیماری تشخیص داده شود، شانس بهبودی بالاست.
وی تاکید کرد: بیماران سرطانی نیز باید همواره در پروسه درمان ارتباط تنگاتنگی با کادر درمانی داشته باشند و از طرفی داشتن روحیه بالا نیز می تواند نتایج اثر بخش و مفیدی را در بهبودی بیماری داشته باشد.
مقیمی افزود: 12 سال از آغاز بکار انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان این استان می گذرد و طی این مدت شمار مراجعه کنندگان و استقبال گروه های هدف از توجه به درمان های بهنگام این بیماری حکایت دارد.
وی بیان کرد: متاسفانه اغلب خانواده ها تمایل دارند ابتلای فردی از اعضای خانواده خود به این بیماری را کتمان کنند تا بیمار متوجه بیماری خود نشود که این روند درمان را با مشکل مواجه می کند.
این فوق تخصص خون و آنکولوژی بیمارستان ولی عصر(ع) ادامه داد: بیمار مبتلا حق دارد از بیماری خود اطلاع داشته باشد و تحقق این موضوع مهم چه بسا به روند بهتر درمان کمک کند چرا که فرد مبتلا نقش اثر گذاری در نتیجه بخش بودن درمان دارد.
مقیمی افزود: وجود یک تیم روانشناسی قوی می تواند به رفع مشکلات این بخش کمک کند که البته چنین تیمی در مهرانه مستقر شده است اما خانواده چندان تمایلی به بهره گیری از نظرات و مشاوره های لازم ندارند.
وی خاطرنشان کرد: سرطان های دستگاه گوارش و سینه در این استان شیوع بیشتری دارد که در صورت تشخیص بهنگام می توان اقدامات درمانی موثری را انجام داد.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.