به گزارش ایرنا، اوایل شهریور جاری خبری مبنی بر انتقال خوابگاه مرکزی (بوستان یک و 2) دختران از محل پردیس دانشگاه علوم پزشکی به خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان منتشر شد که این موضوع در آستانه سال تحصیلی جدید نگرانی هایی را برای این قشر فراهم کرد.
این موضوع از سوی دانشجویان با اعتراض هایی مواجه شد که پاسخ دهی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ارتباط با علل این جابجایی را به همراه داشت.
دانشجویان دختر فضای کوچک اتاق خوابگاه جدید، مشکل تردد، نبود امنیت کافی و سرویس ایاب و ذهاب و نبود روشنایی را از علل نارضایتی خود از انتقال خوابگاه به محل جدید را مطرح کرده بودند.
معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در نشست با خبرنگاران به تشریح مسائل و حاشیه های مطرح شده در این زمینه پرداخت و در پایان نیز خبرنگاران از محل خوابگاه جدید خوابگاه دختران بازدید کردند.
دکتر مهران محسنی روز چهارشنبه در این ارتباط به خبرنگاران گفت: فعالیت اصلی معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان طی پنج سال گذشته در راستای رفاه و آرامش دانشجویان بوده است.
وی اظهار داشت: این واحد دانشگاهی دبیر قطب 6 کشوری دانشگاه های البرز، مرکزی، ساوه، قم و خمین را شامل می شود و در واقع رقابت نانوشته ای بین دانشگاه های قطب در مسیر توسعه آموزش و پژوهش وجود دارد.
این مسئول ادامه داد: طی چند سال گذشته علوم پزشکی استان در حوزه های مختلف پیشرفت هایی داشته و هم اکنون برای پیشبرد برنامه های خود با کمبود فضای آموزشی مواجه شده است.
وی بیان کرد: هم اکنون دانشجویانی در رشته دندانپزشکی فارغ الحصیل شده اند و در این میان دانشگاه علوم پزشکی زنجان درصدد گسترش و رشد علمی به جایگاه تعریف شده بوده و لازمه تحقق آن تربیت دستیار تخصصی است.
محسنی افزود: این دانشگاه برای ارتقای روز افزون فعالیت های خود در بخش های مختلف باید برای رفع کمبود فضای آموزشی تمهیدی بیندیشد که یکی از این اقدامات بهره گیری از فضای فعلی پردیس است.
وی ابراز کرد: در چند سال گذشته به دلیل کمبود مالی امکان توسعه فضای آمورشی دانشگاه وجود نداشت و با توجه به سند توسعه 1400 پس از آن تا سال 1404 شمار دانشجویان این واحد دانشگاهی از سه هزار و 700 نفر به 6 هزار نفر افزایش خواهد یافت و سالانه افزایش 20 درصدی جذب دانشجو رخ خواهد داد.
این مسئول ادامه داد: این دانشگاه برای رسیدن به برنامه های یاد شده در سند ملزم به تامین فضای آموزشی مورد نیاز دانشجویان است و هم اکنون علوم پزشکی زنجان 10 خوابگاه ملکی، چهار خوابگاه خود گردان برای اسکان دانشجویان در اختیار دارد.
وی بیان کرد: متاسفانه این تعداد خوابگاه را برخی فضاهای شهری تشکیل می دهند که با تغییر کاربری به فضای خوابگاهی تبدیل شده اند و طی پنج سال گذشته نیز با اقدامات رفاهی انجام گرفته به سطح مطلوبی برای اسکان رسیده است.
محسنی افزود: هم اکنون تمامی خوابگاه های دانشجویی علوم پزشکی از ابعاد مختلف در سطح استانداردی قرار دارند و مشکل عمده ای در این بخش وجود ندارد.

** پراکنده بودن خوابگاه ها در سطح شهر هزینه زیادی دارد
این مسئول با اشاره به پراکنده بودن خوابگاه های دانشجویی این واحد دانشگاهی در سطح شهر ادامه داد: دانشگاه با هدف کاهش هزینه ها به سمت تجمع خوابگاه ها حرکت کرده است.
وی یادآوری کرد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای رفع این مشکل خود طبق رایزنی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، خوابگاه شهید آوینی این دانشگاه را بصورت اجاره ای در اختیار گرفته است.
محسنی افزود: این خوابگاه در کنار معاونت دانشجویی وفرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زنجان قرار گرفته است که تجهیز و آماده سازی محیط بهتری را برای دانشجویان از جهت دسترسی به فضای پردیس این دانشگاه فراهم خواهد کرد.
معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: هیات رئیسه دانشگاه بصورت متوالی از وضعیت و شرایط خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد زنجان بازدید های داشتند و امکان سنجی های ممکن برای توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان مورد توجه قرار گرفته است.
این مسئول ادامه داد: طبق تصمیمات اتخاذ شده مقرر بود خوابگاه های پراکنده دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سطح شهر در خوابگاه جدید مستقر شوند اما با توجه به کمبود فضای آموزشی برنامه دیگری لحاظ شد.
وی اظهار داشت: یکی از رویاهای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در دوره فعالیت 31 ساله خود این است که هیات رئیسه و معاونت ها را در پردیس با هدف دسترسی آسانتر به اساتید، دانشجویان و نظارت ها تجمیع کند.
محسنی افزود: یکی از پیشنهادات مطرح شده جابجایی خوابگاه مرکزی (بوستان یک و 2) دختران از محل پردیس دانشگاه به تعداد 540 نفر دانشجو به خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد زنجان بود که با تمامی شرایط منطبق بود.
وی بیان کرد: بنابراین خوابگاه بوستان یک 2 دختران علوم پزشکی زنجان با تغییر کاربری به محل ستاد مرکزی آماده سازی می شود و کار تعمیر و تجهیز خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد نیز در حال انجام است.
این مسئول افزود: برخی دانشجویان بدون هماهنگی از محل خوابگاه بدون وجود امکاناتی بازدید کردند و این موضوع به پیش داوری هایی بین دانشجویان منجر شد.

** دانشجویان ارشد و دکترا در اتفاقات اخیر نقش پررنگ تری ایفا کردند
وی اظهار داشت: بر این اساس دانشجویان علوم پزشکی با مشاهده وضعیت نابسامان این خوابگاه بصورت شفاهی اعتراض کردند و مسئولان نیز با شرکت در بین دانشجویان نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
محسنی افزود: شکی وجود ندارد که خوابگاه بوستان از ابعاد مختلف وضعیت خوبی برای دانشجویان به همراه داشت و مکان جدید بدون امکانات جذابتی ندارد.
وی بیان کرد: دانشجویان بر کوچک بودن اتاق ها،نبود امکانات کافی و ترددها معترض بودند و این در حالی است فضای خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد در شرایط استانداردی بنا شده است.
این مسئول ادامه داد: دانشجویان نگران ایاب و ذهاب برای حضور در شیفت های بیمارستانی نباشند.
وی اظهار داشت: دانشجویان به نبود فضای سبز در خوابگاه جدید تاکید داشتند و با دستور رئیس دانشگاه این موضوع مورد توجه قرار گرفته و ایجاد این فضا در محوطه دانشگاه در دست انجام است.
وی بیان کرد: بنا بر قانون اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشجویان مقطع دکترا مبلغی به عنوان کمک هزینه دریافت می کنند و دانشگاه وظیفه ای درتامین خوابگاه آنان ندارد.
معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: این واحد دانشگاهی برای توسعه بخش تخصصی خود مساعدت های لازم جهت اسکان دانشجویان دکترا انجام داده اما متاسفانه این گروه از افراد در اتفاقات اخیر نقش رهبر را ایفا کرده و حتی نگذاشتند دانشجویان رشته های دیگر وضعیت خوابگاه را بصورت عینی مشاهده کنند.
وی بیان کرد: دانشجویان معترض هفته گذشته مقابل معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه تجمع برگزار کردند و در این میان برخی سایت های دانشجویی نیز آتش بیار معرکه شدند.
این مسئول ادامه داد: این سایت ها با انتشار خبرهایی در کانال های تلگرامی خود اعلام کردند، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان درخیابان ها و بیابانها رها شده اند که در واقعیت چنین چیزی صحت ندارد.
وی بیان کرد: خوابگاه جدید دختران علوم پزشکی مطابق با استانداردهای لازم احداث شده و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد، سالن های متعددی برای مطالعه، برگزاری برنامه های فرهنگی و فضاهای کارآگاهی وجود دارد در حالی که در خوابگاه قبلی چنین امکاناتی وجود نداشت.
معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: این معاونت همواره در کنار دانشجویان بوده و نیازهای این قشر را در حد توان و امکان تامین کرده است.
وی یادآوری کرد: این واحد دانشگاهی برای تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز دانشجویان در خوابگاه جدید از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.
محسنی افزود: خوابگاه جدید دانشگاه آزاد استیجاری بوده و نمی توان ساختار آن را تغییر داد، اما کارهای مورد نظر در حال انجام است و تا قبل از پایان شهریور در اختیار آنان قرار گیرد.
وی بیان کرد: مطالبه گری حق دانشجویان است اما انتظاری که از این قشر وجود دارد این است که عجولانه تصمیم گیری نکنند.
این مسئول خاطر نشان کرد: هم اکنون تعمیر و تجهیز یال غربی خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد مراحل نهایی خود را می گذراند و در این میان دانشجویان بصورت اختیاری وسایل خود را برای استقرار به این مکان انتقال داده اند.
وی یادآوری کرد: این معاونت هیچ گونه فشار و اصراری مبنی بر تخلیه فوری خوابگاه و انتقال به مکان جدید را اعلام نکرده و این روند در فضایی آرام درحال انجام است.
محسنی خاطر نشان کرد: تعمیر و تجهیز یال شرقی خوابگاه نیز در دست انجام است که طی برنامه ریزی های انجام گرفته تا 25 شهریور به پایان می رسد و در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
به گفته این مسئول خوابگاه جدید دختران به صورت پنج سال اجاره شده که پس از طی این سال سیاست های دیگری اتخاذ خواهد شد.
در پایان خبرنگاران از بخش های مختلف خوابگاه جدید دختران علوم پزشکی زنجان که در حال تجهیز و تعمیر بود، بازدید کردند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون یکهزار و 710 دانشجو دانشگاه علوم پزشکی زنجان در 10 خوابگاه دولتی و پنج خوابگاه خودگردان ساکن هستند و خدمات لازم را دریافت می کنند.
بر این اساس از مجموع خوابگاه های دانشجویی دولتی، چهار باب به تعداد 695 مربوط به خواهران و 6 باب با 456 نفر ویژه برادران و در حوزه خوابگاه های خود گردان نیز سه باب به خواهران با 417 نفر و 2 باب دیگر مربوط به برادران به تعداد 141نفر است.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.