علی قره چه لو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون، موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زنجان مشاهده نشده اما با توجه به نزدیکی فصول سرد سال (پاییز و زمستان)، ورود پرندگان مهاجر به طبیعت زنجان نزدیک می باشد که به همین دلیل پایش ها در اطراف سدها و آبگیرها نیز آغاز شده است.
وی اظهار داشت: هرسال با آغاز فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر به عرصه های طبیعی زنجان، این مناطق بطور مدام و مستمر مورد پایش کارشناسان و محیط بانان قرار می گیرد تا در صورت وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اقدامات لازم به منظور کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شود.
قره چه لو با اشاره به اینکه زنجان با داشتن رودخانه های دائمی، فصلی، آبگیرها و سدهای طبیعی و مصنوعی همه ساله به صورت موقت میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است افزود: تمام این محل ها، به دقت رصد می شود و در صورت مشاهده گونه های تلف شده و یا مشکوک به این بیماری بلافاصله موضوع به اداره دامپزشکی گزارش می شود تا اقدامات لازم ازجمله نمونه برداری و تایید نوع بیماری انجام شود.
وی یادآور شد: چندی قبل، یک دوره کلاس آموزشی آشنایی با بیماری های حیات وحش با حضور 36 محیط بان و کارشناس در زنجان برگزار شد تا شرکت کنندگان بتوانند به شکل بهتر و مناسب با علایم این بیماری های آشنا شوند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در این فصل از سال که احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان وجود دارد پروانه شکار به شکارچیان داده نمی شود و در زمان حاضر نیز شکار پرندگان در این استان ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان برابر قانون و مقررات برخورد خواهد شد.
قره چه لو افزود: از طبیعت گردان انتظار می رود در صورت مشاهده موارد مشکوک، موضوع را به نزدیکترین واحد محیط زیست و یا با تلفن های 33554001 و 09392888657 اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است، پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروسهای آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند.
مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به این بیماری می باشند.
شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، انتشار ناگهانی بیماری در گله، بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، افت ناگهانی و شدید تخم گذاری، علایم تنفسی حاد، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا از جمله علایم آنفلوانزای حاد پرندگان است.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.