به گزارش ایرنا، خریداران و فروشندگان نوشت افزار علت نبود پویایی این بازار در آستانه مهر و بازگشایی مدارس را افزایش سه برابری نرخ اجناس می دانند و تاکید دارند: افزایش قیمت، توان خرید مردم را کاهش داده است و پرداخت این مبالغ برای خانواده هایی که چند فرزند مدرسه ای دارند بسیار سنگین است.

**خانواده ها هزینه کتاب های درسی را بپردازند، هنر کرده اند
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروشان شهرستان زنجان گفت: رونق بازار نوشت افزار مثل سایر صنف هاست که با افزایش نرخ ها کم فروغ شده است.
فریدون رستمخانی اظهار داشت: در گذشته فروشندگان فقط با یک تماس تلفنی نوشت افزار لازم را از عمده فروشان درخواست می کردند و در کمترین زمان ممکن لوازم مورد نیاز برای آنها ارسال می شد.
وی تاکید کرد: اما هم اکنون هرزمانی که درخواست کالا داده باشیم باید همان موقع پول نقد به حساب فروشنده واریز کنیم و اگر واریز وجه چند ساعت تاخیر داشته باشد، دوباره نرخ های جدیدی اعلام می کنند به طوریکه قیمت ها ساعتی صعود پیدا می کند.
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروشان شهرستان زنجان یادآوری کرد: عده ای دیگر نیز نوشت افزار موجودی خود را نمی فروشند و منتظر هستند تا قیمت ارز تثبیت شود و سپس اقدام به فروش کنند.
رستمخانی، کمبود نوشت افزار در بازار، گران شدن نرخ آن، عدم عرضه از سوی عمده فروشان و نبود مشتری در واحدهای خرد را مهمترین چالش بازار لوازم التحریر برشمرد.
وی تاکید کرد: مردم بتوانند هزینه کتاب های درسی فرزندان خود را بپردازند، هنر کرده اند چرا که با افزایش نرخ اجناس، توان خرید مردم کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروشان شهرستان زنجان گفت: تخصیص یارانه به کالا مربوط به کشورهایی است که اقتصاد آن در دست دولت است.
رستمخانی افزود: در زمان حاضر باید بازار بدون دخالت دولت خودش را پیدا کند.
وی ادامه داد: در زمان حاضر هرجا که دولت در بازار دخالت می کند نتیجه عکس می دهد و اجناس از مبادی اصلی خود خارج می شود و مصرف کننده نمی تواند کالا را از جایگاه واقعی خود تهیه کند.
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروشان شهرستان زنجان به حمایت دولت از خریداران و فروشندگان اشاره کرد و گفت: باید دولت ارز به نرخ دولتی به واردکنندگان این صنف بدهد و اقلام وارداتی نیز از مبدا تا عرضه تحت کنترل قرار گیرد.
به گفته رستمخانی، در حال حاضر 90 درصد از نوشت افزارهای موجود در بازار وارداتی است.
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروشان شهرستان زنجان با تاکید بر اینکه در وضعیت فعلی و افزایش نرخ نوشت افزار باید اقتصاد مقاومتی را اعمال کنند، خاطرنشان کرد: به این روش که خانواده ها کتاب های درسی سال تحصیلی را دور نریزند و برای استفاده مجدد به دوستان خود بدهند.
رستمخانی ادامه داد: این روش در میان دانش آموزان نسل های گذشته معمول بود و از نوشت افزارها تا آخرین توانایی آن استفاده می شد.
وی با بیان اینکه باید از فرهنگ تجمل گرایی و چشم هم چشمی دوری کنیم چرا که حتی دانش آموز می تواند بدون کیف هم وارد مدرسه شود.
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروشان شهرستان زنجان گفت: با لحاظ کردن کاربرد نوشت افزار و اقلام مورد نیاز مدرسه، می توانیم دخل و خرج را با هم منطبق کنیم.
رستمخانی اظهارداشت: در زمان حاضر باید فرزندان را متقاعد و آگاه کنیم تا از مصرف زدگی دوری کنند.

** قیمت ها تا سه برابر افزیش یافته است
یکی از فروشندگان لوازم التحریر در زنجان گفت: قیمت ها 2 تا سه برابر افزایش یافته و بیشتر اجناس مغازه نیز تولید داخلی است.
علیرضا رحمتی اضافه کرد: از اول شهریور خرید آغاز شده اما در مقایسه با سال گذشته استقبال از لوازم تحریر به شدت کاهش یافته است و والدین سعی می کنند کمترین خرید را انجام دهند.
یکی از شهروندان زنجانی حاضر در لوازم التحریر فروشی که در حال بررسی کیفیت جامدادی های موجود در مغازه بود، افزود: از روز جاری شروع به خرید نوشت افزار برای 2 فرزندم کرده ام.
جملیه سحابی یادآوری کرد: امسال فقط دفتر و جامدادی می خریم چرا که هر 2 سال یک بار خرید نوشت افزار تهیه می کنم.
یکی دیگر از خریداران اظهارداشت: با این همه افزایش قیمت که دیدم باید لوازم ضروری را خرید کنم و با این وضع همچون سال گذشته با دست باز نمی توانم خرید کنم.
به گزارش ایرنا، در شهرستان زنجان 150 واحد صنفی لوازم التحریر فعال است که از این تعداد 65 واحد کتاب درسی توزیع می کنند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.