به گزارش ایرنا، طبق خرین آمار ارائه شده از سوی متولیان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، هم اکنون یکهزار و 710 دانشجو دانشگاه علوم پزشکی زنجان در 10 خوابگاه دولتی و پنج خوابگاه خودگردان ساکن هستند و خدمات لازم را دریافت می کنند.
بر این اساس از مجموع خوابگاه های دانشجویی دولتی، چهار باب به تعداد 695 مربوط به خواهران و 6 باب با 456 نفر ویژه برادران و در حوزه خوابگاه های خود گردان نیز سه باب به خواهران با 417 نفر و 2 باب دیگر مربوط به برادران به تعداد 141نفر است.
طی هفته های گذشته خبری مبنی بر انتقال خوابگاه مرکزی (بوستان یک و 2) دختران از محل پردیس دانشگاه علوم پزشکی به خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی زنجان اعلام شده که این موضوع موجی از مخالفت ها و نارضایتی این قشر را به همراه داشته و به گفته دانشجویان اعتراضشان به جایی نرسیده است.
یکی از دانشجویان ساکن در خوابگاه بوستان یک دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به انیکه محیط فعلی در محل پردیس از ابعاد مختلف مورد رضایت دانشجویان است گفت: هم اکنون در رشته دارو سازی تحصیل می کنم و به دلیل مجاورت این خوابگاه با دانشکده محل تحصیل ام مشکلی در رفت و آمد ندارم و به موقع می رسم.
این دانشجو ادامه داد: این خوابگاه به دلیل دسترسی راحت به دیگر دانشکده ها و از طرفی استقرار واحد نگهبانی امنیت بیشتری را برای دختران دانشجو فراهم کرده که علاوه بر وجود فضای سبز مفرح امکانات مورد نیاز نیز فراهم است.
وی اظهار داشت: اتاق های این خوابگاه در مقایسه با اتاق های خوابگاه جدید دانشگاه آزاد وسعت بیشتری داشته و می توان وسایل مورد نیاز را قرار داد و در واقع مشکلات به مراتب کمتری وجود دارد.
این دانشجوی سال سوم دارو سازی خاطرنشان کرد: با توجه به نظرات دوستانم، فضای اتاق خوابگاه جدید دانشگاه آزاد کوچک بوده و حتی امنیت کمتری وجود دارد و از طرفی نبود امکانات لازم و رفت و آمد دانشجویان را با مشکل مواجه خواهد کرد.
وی افزود: بر این اساس مسئولان خوابگاه به دانشجویان اعلام کردند که تا 15 شهریور نسبت به جابجایی اقدام خواهد شد و این موضوع نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

** مشارکت دانشجویان نادیده گرفته شده است
لیلا دیگر دانشجوی این خوابگاه گفت: مسئولان دانشگاه تصمیم بر انتقال دانشجویان به خوابگاه جدید گرفتندکه مطابق با استانداردهای لازم بوده، اما در مقایسه با خوابگاه بوستان تفاوت هایی دارد چرا که امکانات مناسب تری در اختیار دانشجویان قرار دارد.
این دانشجو افزود: موضوع مهمی که وجود دارد این است که به دانشجویان اهمیتی داده نمی شود و این در حالی است در کشورهای دیگر همه کارها و فعالیت ها بر محوریت دانشجویان بوده و چنین چیزی در دانشگاه و خوابگاههای دانشجویی این استان برقرار نیست.
وی ابراز کرد: این موضوع بسیار آزار دهنده ای است که دانشجویان در فعالیت و برنامه های مختلف دانشگاه مشارکت داده نشوند، و حتی نظرات آنان دخالت داده نمی شود.
این دانشجو افزود: انتقال خوابگاه دانشجویان دختر علوم پزشکی زمانی مطرح می شود که بیشتر دانشجویان در تعطیلات تابستانی هستند و برای گذران اوقات چند روزه به آغوش خانواده های خود بازگشته اند.
وی بیان کرد: بنا به گفته معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه این موضوع طی جلسات مختلف این مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شده و در این میان حتی یکبار نظر دانشجویان لحاظ نشده است.
این دانشجو افزود: دانشجویان طی چند سال تحصیلی بنا بر مشکلاتی در خوابگاههای ساکن هستند و باید نظرات دانشجویان نیز در تصمیم نظر گرفته می شد.
وی بیان کرد: معاون فرهنگی و امور دانشجویی مطالبی را به دانشجویان عنوان کردند که تا حدودی قابل قبول بود اما خوابگاه جدید مشکلاتی دارد و دانشجویان نمی توانند خود را با موقعیت جدید سازگاری دهند و به عبارتی با محدودیت هایی مواجه خواهند شد.
این دانشجو خاطر نشان کرد: متاسفانه این موضوع از قبل به دانشجویان اعلام نشده بود بازگویی آن در این موقعیت از سال که دانشجویان خود را برای آغاز سال تحصیلی باشکوه آماده می کنند چندان مورد قبول نیست.
وی ابراز کرد: دانشجویان به ویژه ساکنان خوابگاهی از مسئولان دانشگاهی انتظار دارند مسائل و تصمیمات خود را در برنامه های مختلف بصورت شفاف و واضح به دانشجویان بیان کنند تا دانشجویان با آمادگی بیشتری با تصمیمات اتخاذ شده سازگار باشند.
این دانشجو افزود: دانشجویان برای حضور در خوابگاههای دولتی هزینه صرف می کنند در حالی که این رقم در خوابگاههای خود گردان بیشتر است
** سرویس ایاب و ذهاب مشکل اصلی دانشجویان است
دانشجوی دیگر در رشته مامایی نیز با مخالفت انتقال خوابگاه دختران به خوابگاه جدید ادامه داد: اغلب دانشجویان ساکن در این خوابگاه در رشته های حوزه پزشکی تحصیل می کنند،که باید در شیفت های بیمارستانی حضور داشته و طبق برنامه ای باید در کلاس و با مراکز درمانی حضور داشته باشند.
این دانشجو افزود: دانشجویان رشته های پزشکی در ساعات مختلف شیفت کاری دارند و انتقال خوابگاه به محل جدید مشکلاتی را برای رفت و آمد دانشجویان فراهم می کند و این در حالی است که مسئولان بر تسهیل در تردد تاکید کردند.
وی بیان کرد: به این موضوع باید توجه داشت که دانشجویان در ساعات مختلفی باید در کلاس و بیمارستان حضور یابند و حتی ایجاد سرویس در هر ساعتی برای خوابگاه جدید امکان پذیر نخواهد بود و از طرفی مسیر دسترسی نیز سخت تر است.
این دانشجو خاطر نشان کرد: زمین های در پردیس دانشگاه وجود دارد که مسئولان دانشگاهی برای رفع مشکل خود و تبدیل خوابگاه به ستاد مرکزی می توانند مشکلات را برطرف کنند.

** نگرانی دانشجویان بی مورد است
معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در ارتباط با نارضایتی دانشجویان نیز گفت: بر خلاف نطرات دانشجویان امکانات مناسبی در خوابگاه جدید دانشجویان در دانشگاه آزاد وجود دارد و گروههای هدف از این موضوع نگرانی نداشته باشند.
دکتر مهران محسنی افزود: بر این اساس طی صحبت های انجام گرفته با دانشجویان ساکن در خوابگاه دختران بر این موضوع اذعان داشتند که اتاق های این خوابگاه بر خلاف خوابگاه بزرگ بوده و نگرانی دانشجویان بی مورد است.
وی یادآوری کرد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته مقرر شده 540 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی به خوابگاه جدید منتقل و تمامی امکانات مورد نیاز نیز فراهم شده است.
پیس از این دکتر محسنی به خبرنگار ایرنا گفته بود: بر خلاف مسائل مطرح شده خوابگاه دختران این دانشگاه به داخل شهر انتقال نیافته و این مطلب به هیچ عنوان صحت ندارد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات دانشگاه علوم پزشکی زنجان این است که ستاد مرکزی در داخل شهر واقع و همین مساله موجب عدم دسترسی دانشکده های مستقر در مجموعه گاوازنگ شده است.
محسنی اظهار داشت: بر این اساس این معاونت از سال گذشته برای ساماندهی خوابگاه دانشجویی پسران که در داخل شهر ساکن هستند، رایزنی هایی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان برای اختصاص و اجاره یک بخش از خوابگاه دانشجویی را انجام داده است.
این مسئول ادامه داد: بنابراین مقرر بود پسران در این خوابگاه اسکان داده شوند اما پس از بررسی ها تشخیص داده شد که خوابگاه دختران به این مکان(دانشگاه آزاد اسلامی) منتقل شوند.
معاون فرهنگی و امور دانشجویی و دبیر شورای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: طبق برنامه ریزی ها قرار بود که خوابگاه دختران در بوستان گاوازنگ به ستاد مرکزی دانشگاه تبدیل شود، این در صورتی محقق خواهد شد که موافقت برای واگذاری بخش دوم خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد پس از موافقت نهایی انجام گیرد.
به گزارش ایرنا، دانشجویان ساکن در خوابگاههای علوم پزشکی زنجان طی مکاتبه با رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز خواستار رسیدگی به این موضوع شده بودند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.