life

به گزارش جماران؛ استان سیستان و بلوچستان که یکی از پهناورترین استان‌های کشور محسوب می‌شود، مرز طولانی مشترکی با دو کشور پاکستان و افغانستان و مرز ساحلی طولانی با دریای عمان دارد و به همین دلیل از موقعیتی حساس و استراتژیک برخوردار است. این استان از سال‌های گذشته به دلیل محرومیتی که شاهد آن بود، شغل قاچاق را بیشتر پرورش دادند و مورد استقبال بسیاری از شهروندان نیز قرار گرفت. «قاچاق بنزین» نیز یکی از همین دست شغل‌هاست که در این استان به وفور دیده می‌شود. شهر «ایرانشهر» در جنوب زاهدان قرار دارد و از غرب به شهرستان‌های بم و جیرفت، از شرق به شهرستان سراوان و از جنوب به چابهار محدود می‌شود. مردم این شهرستان از وضع معیشت خود گله دارند و همچنین سال‌هاست شغل سوخت‌بری در این شهر، رونق گرفته و باعث شده تا شهروندان این شهر به شدت از وضع موجود ناراضی باشند.

نوید برهان‌زهی یکی از شهروندان استان سیستان و بلوچستان درهمین خصوص می‌گوید: تا ۴ سال پیش در ایرانشهر مشکل کمبود جایگاه داشتیم و مردم مجبور بودند برای دریافت بنزین در صف بمانند. اما در دولت یازدهم که به تعداد جایگاه‌ها اضافه شد، ‏ ‏وضعیت به این شکل پیش رفت و مردم مجبورند بنزین را با قیمت بالاتر- گالن 20 لیتری، 30 هزار تومان- بخرند.

برهان‌زهی اضافه می‌کند: هم اکنون سه تا از جایگاه‌ها شبانه روزی شده و سه جایگاه دیگر را از فروش بنزین از ساعت 9 شب تا 6 صبح منع کردند. مردم می‌گویند جایگاه داران با این اقدامشان می‌خواهند بنزین را گالنی و با قیمت بیشتر بفروشند. البته جایگاه داران شبانه روزی معمولا به حرف‌های فرمانداری هم عمل نمی‌کنند ‏و مثلا ساعت یک شب زنجیر را می‌کشند و می‌گویند بنزین نداریم.

او اضافه می‌کند: بارها با فرمانداری در این رابطه صحبت کردیم اما به نتیجه خاصی نرسیدیم. مسئولان ایرانشهر نیز از این وضع بی بنزینی خبر دارند ولی خب به هرحال کار خاصی هم انجام نمی‌دهند.

‏این شهروند سیستان و بلوچستان می‌گوید: شغل بیشتر مردم بازاری است و کاسب کار هستند. اما بازهم بیکاری در ایرانشهر بی‌داد می‌کند. 

‏جلسه فوق العاده سوخت شهرستان ایرانشهر نیز چندی پیش با حضور مدیران منطقه نفتی چابهار و مدیران کالای قاچاق و ارز استان و اعضای شهرستانی برگزار شد. ‏پس از بحث و تبادل نظر جهت رفع اختلالات تامین سوخت تصمیماتی به شرح زیر اتخاذ شد؛ ‏تامین و حمل به‌موقع سوخت برای جایگاهای شهرستان، ‏فعال کردن دوربین‌های منصوبه در جایگاها به‌منظور پایش و کنترل تحویل سوخت، ‏برخورد با جایگاه داران متخلفی که خارج از شبکه رسمی مبادرت به توزیع سوخت می‌کنند و ‏تحویل سوخت در ظرف قدغن و با متخلفین برخورد جدی صورت گیرد.

‏سه جایگاه سوخت وحدت، گوهرپاک و نور نیز به جهت کنترل بیشتر از تحویل سوخت از ساعت نه شب تا شش صبح روز بعد خودداری و در مقابل جایگاهای اهل بیت، رسالت و جایگاه کهرازه به‌طور شبانه روز، نسبت به تحویل سوخت مبادرت کنند. همچنین ‏مقرر شد شرکت نفت با همکاری صنعت و معدن و بازرسین مرتبط نسبت به استقرار بیست و چهار ساعته بازرسین در جایگاه‌ها به‌منظور نظارت بر توزیع سوخت و گزارش تخلفات به مبادی ذی‌ربط اقدام کنند. از طرفی ‏کلیه کارت‌های جایگاه‌ها جمع آوری، فقط جایگاه رسالت جهت رفاه حال مسافرین شهرستانی مبادرت به استفاده از کارت جایگاه کنند.

‏با توجه به بلااستفاده بودن کارت‌های سوخت در شهرستان‌های غیرمرزی و گسیل یافتن کارت‌های سوخت به شهرستان‌های استان و افرایش 36 درصدی فروش بنزین در شهرستان، مقرر شد تعزیرات شهرستان درخصوص جمع آوری کارت‌های موصوف با همکاری دیگر اعضا اهتمام جدی معمول دارد. همچنین تعزیرات شهرستان پرونده‌های تخلفات سوختی شهرستان را به‌صورت فوری در دستور کار قرار داده و با متخلفین برخورد جدی معمول داشته باشد. ‏ شرکت نفت شهرستان نیز موارد فوق را جهت اطلاع رسانی به شهروندان در غالب بنر تهیه و در محل جایگاه‌ها و مناطق پرتردد نصب کند. ‏مقرر شد جایگاه‌هایی که در اعمال مصوبات و رفع مشکلات پیش قدم باشند، مشمول سیاست‌های تشویقی قرار گیرند.

به گفته این شهروند ایرانشهر، ‏این جلسه و تصمیمات چند وقت پیش گرفته شد، اما بازهم تغییری در اوضاع ایجاد نشد.

چندی پیش نیز محمدنعیم امینی‌فرد، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفته بود: بیکاری باعث شده تا مردم به شغل سوخت‌بری روی بیاورند؛ به همین دلیل جایگاه داران نیز در این شغل همکاری کردند که باعث نارضایتی مردم شده است.

امینی‌فرد برای حل مشکل بیکاری و سوخت‌بری در استان سیستان بلوچستان مدعی شد که بارها این موضوع را به صحن علنی مجلس بردیم و از مسئولان خواستیم برای حل مشکل مردم استان راه حلی پیدا کنند. ازطرفی برای حل مشکل بیکاری نیز پیشنهاد تاسیس تعاونی‌هایی را دادیم تا این افراد بتوانند مبالغی که از فروش سوخت به دست می‌آید را بین خود تقسیم کنند و از انجام کارهای پرخطری مانند سوخت‌بری خودداری کنند.

نبی بخش داوودی فرماندار شهر ایرانشهر نیز با اشاره به مشکلات استان سیستان و بلوچستان گفت: همیشه مشکلات استان ما در رابطه با سوخت وجود داشت، اما اخیرا نیز بحث‌هایی در این رابطه ایجاد شد که خوشبختانه با جلساتی که در فرمانداری داشتیم مشکلات رفع شد. اتفاقی که رخ داده بود، در رابطه با سرازیر شدن کارت‌های سوخت از شهرهای دیگر به ایرانشهر بود که آنها سوخت را از اینجا می‌خریدند و به مرز می‌بردند.

داوودی اضافه کرد: بنزین تنها در استان سیستان و بلوچستان سهمیه ای است که هر کارت‌های سوخت نیز 300 لیتر را شامل می‌شود. به هرحال با شرایط گرمای این استان و استفاده از کولر در این فصل، نسبت به سال قبل میزان مصرف حدود 30 درصد افزایش یافته است. البته میزان زیادی از این سوخت را مردم نه برای مصرف شخصی که برای قاچاق استفاده می‌کنند. فعلا نیز قصدی برای جمع آوری کارت‌های سوخت نداریم.

فرماندار ایرانشهر درخصوص امتناع جایگاه داران از فروش بنزین، تاکید کرد: جایگاه داران نیز از این وضعیت استفاده می‌کردند و با ممانعت از فروش بنزین، این سوخت را به صورت آزاد و با قیمت بالاتر می‌فروختند. این موضوع نیز در فرمانداری پیگیری شده که درحال برخورد با متخلفان هستیم.

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند