به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در آستانه روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی در جمع خبرنگاران این رسانه دولتی افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی در سالهای اخیر هیچگاه مدافع بی چون و چرای دولت نبوده و یا بدون منطق از دولت حمایت نکرده بلکه همواره بنابر اصل استقلال رسانه ای و به صورت حرفه ای عمل کرده است.
وی یکی از مهم ترین ویژگی های خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را استقلال دانست و ادامه داد: خبرگزاری جمهوری اسلامی در کنار اقدامات دولت، نواقص و مشکلات را هم بیان می کند همین امر سبب شده که مردم این رسانه را به عنوان رسانه مرجع بپذیرند.

**تامین منافع بلند مدت دولت توسط ایرنا
شریعتی خاطر نشان کرد: ایرنا منافع بلند مدت و جامع دولت را مد نظر قرار داده است زیرا بیان مشکلات و مسائل مردم و تذکر آنها به مسئولان سبب حل آنها و در نتیجه انسجام بیشتر می شود.
وی ادامه داد: تمام مسئولان ایرادات و نواقصی دارند و تکامل آنها در گرو مشاوره است و هرچه مسئولان بیشتر در معرض مشاوره قرار گیرند نقاط ضعف آنها کاهش می یابد که در واقع رسانه ها این نقش مشاوره ای را ایفا می کنند.
نماینده عالی دولت در خوزستان با اشاره به اینکه ایرنا نقش اعتدالی در جامعه دارد تصریح کرد: این شیوه عمل خبرگزاری جمهوری اسلامی جامعه را نیز به سمت اعتدال سوق می دهد.
استاندار خوزستان گفت: در این مدت تلاش کرده ام تا نسبت به اخبار و نحوه کار رسانه های استان انتقادی نداشته باشم زیرا معتقدم نباید برای آنها محدودیت ایجاد کرد.
وی با تاکید بر لزوم استقلال رسانه ها اظهار داشت: استقلال رسانه ضامن سلامت جامعه است چرا که اگر رسانه ها و خبرنگاران مستقل و آزادانه عمل کنند فساد در جامعه کاهش پیدا می کند و در واقع یک رسانه مستقل اعتماد عمومی را به خود جلب و از انتشار شایعات جلوگیری می کند.
استاندار خوزستان ویژگی های یک رسانه مستقل را منتقد بودن، پرسشگر بودن، مطالبه گری و حفظ منافع و مصالح مردم عنوان کرد و یادآور شد: یک رسانه مستقل می تواند از بسیاری کج روی ها و ایرادات جلوگیری کند.
شریعتی با بیان اینکه رسانه ها رکن چهار دموکراسی هستند خاطر نشان کرد: رسانه ها باید قدر این وظیفه سنگین و کم نظیر را بدانند و از آن صیانت کنند.
به گفته استاندار خوزستان رسانه ای که وابسته باشد اعتماد عمومی از آن سلب می شود و این به معنای مرگ تدریجی یک رسانه است زیرا رسانه ها با تکیه بر قابلیت مرجعیت ارزش دارند.
شریعتی تصریح کرد: وجود رسانه های مستقل برای اداره یک جامعه امری اجتناب ناپذیر است و جامعه مردم سالاری دینی به آن نیازمند است و هیچ کشوری بدون وجود رسانه های مستقل کامل نخواهد شد.
وی با بیان اینکه آزادی رسانه نباید تحت الشعاع مسائل امنیتی قرار گیرد گفت: اگرچه لزوم رعایت مصالح نظام و کشور بر همه واجب است اما نباید دائما به بهانه امنیت این آزادی را از رسانه ها سلب کرد.
استاندار خوزستان در اظهار داشت: رسانه در عین حال که باید اقدامات و عملکردها را گزارش دهد باید صدای گروه های مختلف مردم را به گوش مسئولان و مردم برساند.
وی ادامه داد: رسانه ها و خبرنگاران باید مسئولان را از اتفاقات کف جامعه و لایه های زیرین آن مطلع کنند زیرا ممکن است مسئولان به علت مشغله های کاری از برخی اتفاقات بی خبر باشند که این خلا باید توسط رسانه ها پر شود.
نماینده عالی دولت در خوزستان یادآور شد: بارها مشاهده شده که یک رسانه و یا خبرنگار در یک موضوع خاص جامعه ای را با خود همراه کرده است که این نشان از قدرت رسانه ها دارد.
هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید که به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.