به گزارش ایرنا اقدام شرکت کشت و صنعت نیشکر میرزاکوچک خان با لوله گذاری در مسیر رودخانه کارون در محدوده روستای 'رحمانیه' خرمشهر با هدف مسدود کردن این رودخانه و جلوگیری از برداشت پایین دست با واکنش کشاورزان خرمشهر روبه رو شده است.
این دومین بار در روزهای گذشته است که واحدهای زیرمجموعه کشت و صنعت نیشکر، برای فراهم کردن امکان برداشت بیشتر آب در رودخانه دخل و تصرف می کنند. هشتم مرداد جاری نیز کشت و صنعت نیشکر دهخدا رودخانه دز را به روی کشاورزان بسته بود.
دبیر نظام صنفی کشاورزی خرمشهر در این باره گفت:واحد نیشکر میرزاکوچک خان روز جمعه گذشته با لوله گذاری در مسیر کارون قصد مسدود کردن رودخانه را داشت که با اعتراض کشاورزان روبه رو شد.
نجم عبید زاده افزود: با دخالت فرماندار خرمشهر و برخی از مسئولان مربوطه دراین شهرستان در نهایت از اقدام این شرکت جلوگیری و ماشین آلات آنها متوقف شد.
وی اضافه کرد: این دومین بار است که واحد نیشکر میرزاکوچک خان اقدام به دخل و تصرف در رودخانه کرده و حدود یک هفته پیش نیز اقدام کرده بود که با اعتراض کشاورزان و مسئولان دست از کار کشید.
کشت و صنعت میرزا کوچک خان و کشت و صنعت امیر کبیر 2 واحد از طرح های هفت گانه، شرکت کشت و صنعت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هستند که در جنوب اهواز و غرب رودخانه کارون (در خرمشهر) قرار دارند. مزارع هر کدام از این واحدها 12 هزار هکتار وسعت دارد.
وی با اشاره به کاهش حجم آب رودخانه کارون گفت: نخیلات در پایین دست این واحد نیشکر با مشکل شدید بی آبی و شور شدن آب روبه رو هستند و بستن آب رودخانه بر روی آنها باقیمانده محصولات کشاورزی را نیز نابود می کند.
عبیدزاده ادامه داد: شرکت های نیشکر در بدترین شرایط بی آبی خرمشهر و آبادان بیشترین برداشت را از رودخانه کارون داشته و به مشکلات این حوزه دامن زده اند.
به گفته وی، ستاد خشکسالی خوزستان در مصوبه 18 اردیبهشت خود سهمیه ای برای شرب، تالاب و کشت های دایم در حوزه کارون که شامل نخیلات و نیشکر است تخصیص داده اما نیشکر کشت پرمصرفی است و شرکت های نیشکر همه آب اختصاص داده شده را برداشت می کنند و چیزی برای نخیلات باقی نمی ماند و هیچ نظارتی نیز بر عملکرد آن نمی شود.
وی بیان کرد: در یک ماه گذشته برخی مسئولان خوزستان از مزارع نیشکر بارها دیدن کرده و اعلام کرده اند این مزارع سرمایه ملی است و به آنها خسارت وارد شده، ولی هیچ مسئولی از مزارع و نخیلات مردم دیدن نکرده، این در حالیست که نخیلات خرمشهر نیز سرمایه ملی به شمار می رود و به مراتب خسارت بیشتری دیده است.
عبیدزاده افزود: لوله گذاری و بستن رودخانه بر روی کشاورزان منطقه باعث تحریک و اعتراض آنها می شود و مسئولان مربوطه نباید اجازه دهند امنیت این شهرستان با اقدام خودسرانه یک شرکت از بین برود.
محمد مطرودی مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر از اقدام نیشکر در مسدود کردن رودخانه اظهار بی اطلاعی کرد و حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد. همانطور که مدیران جهاد کشاورزی اهواز و باوی حاضر به پاسخگویی درباره مسدود کردن رودخانه توسط کشت و صنعت دهخدا نشده بودند.

* آب مسدود نشد
روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ارسال مطلبی به این خبرگزاری، هر گونه اقدام برای مسدود کردن رودخانه و بستن آب بر روی کشاورزان در کنار ایستگاه پمپاژ کشت و صنعت میرزا کوچک خان را تکذیب کرده است.
بر اساس این گزارش، مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان گفته است: این شرکت برخلاف شایعات منتشر شده، هیچ گونه اقدامی برای مسدود کردن رودخانه و بستن آب بر روی کشاورزان در کنار ایستگاه پمپاژ اصلی روستای رحمانیه انجام نداده است و در این راستا امکان بازدید میدانی مسئولان امر از ایستگاه پمپاژ این شرکت همواره وجود دارد.
ستار شکیبا افزود: با توجه به اینکه ایستگاه پمپاژ این شرکت به دلیل کاهش دبی رودخانه در بیشتر
مواقع امکان برداشت آب به اندازه کافی ندارد لذا باید در پیرامون ایستگاه های پمپاژ لایروبی صورت گیرد تا امکان برداشت آب وجود داشته باشد زیرا آب رودخانه در محوطه ایستگاه پمپاژ، در طول زمان سیر نزولی داشته و تا میزان منفی 50 سانتیمتر از سطح دریا رسیده است.
وی با بیان اینکه تخصیص آب به کشت و صنعت های نیشکر نسبت به سال زراعی گذشته 30 درصد کاهش پیدا کرده گفت: طبق مصوبه ستاد خشکسالی، 14 متر مکعب برای حفظ حداقلی گیاه نیشکر، اجازه برداشت وجود دارد اما تا امروز در بهترین حالت نتوانسته ایم بیشتر از 10 متر مکعب برداشت کنیم، به عبارت دیگر، برداشت آب از سوی هفت کشت و صنعت نیشکر نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ، بیش از 50 درصد کاهش داشته و این امر نیز مزارع نیشکر را به ورطه نابودی کشانده است.

* پرونده دهخدا در دادگاه
شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا در بالادست اهواز و حاشیه رودخانه دز، هشتم مرداد جاری، مسیر رودخانه را در دهستان عنافچه شهرستان باوی، با کیسه ماسه ای مسدود کرده بود تا با جلوگیری از جریان آب به سمت مزارع پایین دست، بتواند آب بیشتری را به مزارع خود برساند.
اما مصطفی شبه معاون سازمان آب و برق خوزستان از پیگیری قانونی اقدام نیشکر دهخدا خبر داد و گفت: با توجه به اینکه هرگونه دخل و تصرف در رودخانه بدون هماهنگی سازمان آب و برق، غیرقانونی است، شکایت از این واحد نیشکری به مراجع قضایی ارایه شده است.
وی افزود: بر اساس قانون متولی رودخانه ها وزارت نیرو است و هرگونه دخل و تصرف در رودخانه نیز باید زیرنظر این وزارتخانه و سازمان آب و برق خوزستان به عنوان نماینده این وزارتخانه انجام شود.
شبه همچنین گفت: واحد نیشکر میرزاکوچک خان اقدام برای لایروبی را آغاز کرده بود اما با تذکر سازمان آب و برق خوزستان اقدامات خود را متوقف کرد.
وی بیان کرد: این واحد نیشکر قصد داشت که با لایروبی مسیر، جریان آب به سمت حوضچه های خود را بیشتر کند تا پمپ های مزارع امکان پمپاژ بیشتری داشته باشند.
شبه افزود: این واحد نیشکر قرار است تقاضای خود را برای لایروبی به سازمان آب و برق ارایه دهد.
وی با بیان اینکه نخستین سال است که نیشکر با مشکل بی آبی در این حجم روبه رو شده، گفت: در سال 87 نیز حوضه کارون خشکسالی شدید داشته اما وسعت زمین های زیر کشت نیشکر بسیار کمتر از امسال بوده به همین دلیل مشکلات کمتری داشتند.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.