یعقوب نگهداری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آثار تاریخی و باستانی تاسیسات آبی گچ سنگی با شماره 32044 ،محوطه باستانی معروف به (تپه شماره 222) با شماره 32040 و تپه 217 با شماره ثبت 32041در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.
وی اضافه کرد: مطالعات این آثار باستانی در مدت 2 سال گذشته با استقرار اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری درگتوند و نگاه ویژه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به این شهرستان انجام شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گتوند با اشاره به اینکه تاسیسات آبی گچ سنگی در ورودی شهر گتوند، تپه 217 با شماره ثبت 32041 و محوطه باستانی معروف به تپه شماره 222 در اراضی شرکت کشت و صنعت کارون جنوب شهر صالح شهر و در حوزه جغرافیایی شهرستان گتوند قرار دارد گفت: تاسیسات آبی گچ سنگی از آثار دوره ساسانی و محوطه باستانی معروف به تپه شماره 222 و تپه تاریخی و باستانی 217 مربوط به دوره ایلامی می باشند.
نگهداری افزود: تعدادی دیگر از آثار واجد شرایط شهرستان گتوند که مطالعات و مراحل ثبت ملی آنها در کمیته فنی ثبت استان انجام شده، به کمیته فنی ثبت کشوری ارسال شده و منتظر ابلاغ این آثار از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور هستیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گتوند در پایان اظهار امیدواری کرد: در آینده، تعیین عرصه و حریم قانونی دیگر آثار تاریخی و باستانی ثبت شده این شهرستان نیز با مساعدت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و مجموعه فرمانداری شهرستان گتوند انجام می شود.
به گزارش ایرنا تپه چغا،نهر پادشاهی،گور دخمه های کوه طبل خانه در کنار سد تنظیمی،سه پولو، بند بهمن، قلعه های تاریخی شهرسماله و روستای آبیدعلیباز از دیگر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان گتوند هستند.
شهرستان تاریخی گتوند در شمال استان خوزستان دارای 2 بخش مرکزی و عقیلی و پنج شهر گتوند، جنت مکان، صالح شهر ، ترکالکی ، سماله و نیز 45 روستا می باشد.
6068/7467
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.