به گزارش ایرنا شهریورماه سال گذشته 13 عضو شورای اسلامی پنجم شهر اهواز با شعار اصلاح امور، تغییر روند مدیریت شهری و فاصله گرفتن از اقدامات شورای جنجالی پیشین به طور رسمی بر صندلی های شورای شهر تکیه زدند؛ شورایی که جز یک عضو آن هیچکدام سابقه حضور در چنین عرصه ای را نداشتند. اگرچه اعضای شورای شهر با تکیه بر لیست های مختلف انتخاباتی رای آورده بودند اما از همان ابتدا 'دست کم در سخن'، بر پایان لیست بندی ها و ایجاد وحدت میان تمام اعضا تاکید داشتند.

**چالش ها بر سر انتصابات شهرداری
نخستین چالش میان راه شورای پنجم انتخاب یک شهردار برای بازگرداندن نشاط و آبادانی به شهر اهواز بود. با گذاشته شدن چند گزینه روی میز و مخالفت بیشتر اعضا با گزینه های به اصطلاح غیر بومی در نهایت قرعه به نام منصور کتانباف شهرداراسبق اهواز افتاد و او با اکثریت 13 رای بار دیگر به ساختمان شهرداری بازگشت. انتخابی که به گفته رییس شورای شهر اهواز محصول تفکرات و برآیند دیدگاهها وتجربیات پیشین شورا بوده است.
با تعیین شهردار جدید بدنه شهرداری اهواز نیز دستخوش تغییراتی شد؛ انتصاباتی که به گفته حسین حیدری یکی از اعضای شورای شهر اهواز باید ابتدا در کمیته انتصابات مطرح می شد اما به گفته رییس شورا، شهردار در بدو ورود خود به مجموعه شورا، نظری مبنی بر تشکیل کمیته انتصابات شهرداری داشتند که در چارچوب این کمیته انتصابات انجام شود اما سپس نظر کتانباف تغییر کرد و تصمیم گرفت که انتصابات را با مشورت با شورا انجام دهد و این کمیته تشکیل نشود.

**نبود همکاری لازم میان شورا و شهرداری
عضو شورای شهراهواز انتخاب یک شهردار کارآمد را یکی از مهم ترین وظایف شورای شهر دانست و گفت: همکاری و ارتباط شورای شهر و شهرداری سبب توسعه و پیشرفت شهر می شود اما درحال حاضر این مساله به نحو مطلوب اجرا نمی شود.
مهران باباپور ادامه داد: توسعه شهر نیاز به طراحی برنامه های دقیق از سوی شهردار و مشورت با شورای شهر است. هرکدام از اعضای شورای شهر در زمان انتخابات و در بدو ورود به شورا برنامه هایی داشتند اما متاسفانه در کار گروهی خوب عمل نشد.
وی با اشاره به اینکه شورای شهر به دنبال حل مشکلات شهر و ایجاد راهکارهای لازم است خاطر نشان کرد: بخشی از مشکلات شورای شهر به عملکرد خود اعضا و برخی دیگر متاثر از شرایط کلی جامعه است.
این عضو شورا با بیان اینکه اعضای شورا نمایندگان مردم هستند خاطر نشان کرد:شهرداری برای تهیه و تصویب لوایح باید نظر اعضای شورا را کسب کند اما درحال حاضر هیچ ارتباطی میان ما نیست به همین جهت لازم است شهردار در رویه خود تجدید نظر کند.

**نگاه سیاسی برخی اعضا آفتی برای شورای شهر
باباپور با اعتقاد بر اینکه برخی از اعضای شورای شهر به رغم پیمان یاد شده همچنان تفکرات سیاسی خود را کنار نگذاشته اند افزود: عده ای از اعضا بجای تلاش برای حل مشکلات شهری تمرکز خود را بر انتخابات آینده گذاشته اند غافل از آنکه این سیاست شکست خورده است.
وی ادامه داد: برخی افراد تحت تاثیر جریان های سیاسی و فشارهای وارده عمل می کنند. همین مساله یکی از عوامل ناکامی شورا در تحقق به وعده هایش است.
نائب رییس شورای شهر گفت: اولویت های شورای شهر برای توسعه شهر اهواز در بخش خدمات شهری، ساماندهی ورودی های شهر، پیشرفت فضای سبز، جلب رضایتمندی شهروندان، ایجاد زیرساخت شهرهوشمند،مبارزه با فساد، تدوین بسته های مشوق سرمایه گذاری و... است.

**ناکامی شورا در کار تیمی
وی در پاسخ به اینکه آیا به عنوان یک عضو ازعملکرد شورای شهر رضایت دارید یا خیر توضیح داد: شورای شهر در کار گروهی موفقیت کافی را به دست نیاروده است اما امیدوارم در سال های آینده با اتحاد بیشتر میان اعضا و دوری از مسائل سیاسی در این مسیر توفیق حاصل کنیم.

**شرایط فعلی اهواز در شان مردم نیست
یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه در این مدت 50 مدیر ارشد و میانی شهرداری اهواز تغییر کرده اند گفت: هرچند که به نظر من تعداد معدودی از آنها صلاحیت تصدی این پست ها را نداشتند.
محمدرضا ایزدی ادامه داد: اگرچه عملکرد یکساله شورای شهر اهواز را مثبت ارزیابی میکنم اما قطعا این شرایط ارائه خدمات شهری و توسعه شهر در شان مردم اهواز نیست و باید تحول جدی تری حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از انرژی و وقت شورا در ماه های نخستین به تعیین هیات رییسه، اعضای کمیسیون ها و نمایندگان شورا در سازمان ها اختصاص یافت، گفت: از دیگر چالش های این شورا بررسی ده ها لایحه برجای مانده از شورای پیشین و رای گیری درخصوص آنها بود.
به گفته ایزدی رسیدگی به تفریغ بودجه سال 95 که باید در نیمه نخست سال 96 انجام می شد با تاخیر چندماهه در نیمه دوم سال و در زمان شورای پنجم مورد رسیدگی قرار گرفت که زمان زیادی را به خود اختصاص داد.
این عضو شورای شهر بازتاب عملکرد شورای شهر را نوع مدیریت شهری دانست و یادآور شد: شهردار منتخب کار خود را با هشت هزار میلیارد ریال بدهی و عقب افتادگی میانگین 9 ماهه حقوق پرسنل آغاز کرد. سه هزار نیروی مازاد از دوره پیش به شهرداری اهواز تحمیل شده که کار را برای مدیریت شهری سخت کرده است.

** گره کور سرمایه گذاری، سد راه مدیریت شهری
در یکسال گذشته بسیاری از اعضای شورای شهر بارها بر لزوم سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای پیشبرد پروژه ها به دلیل ناکافی بودن درآمدهای شهرداری تاکید کرده اند از همین رو با دعوت شورای شهر داود ندیم به عنوان پدر سرمایه گذاری شهری ایران و بنیانگذار اولین مدرسه مجازی سرمایه گذاری در کشور به همراه هیات کارشناسی، در سی و چهارمین جلسه شورای شهر اهواز حضور یافت تا بر لزوم تشکیل اتاق فکر اقتصادی متشکل از اساتید و کارشناسان جهت استفاده بهینه از مجوزها و دستورالعمل های سازمان در جهت جذب سرمایه گذار و ایجا منابع پایدار در سازمان شهرداری تاکید کند.
باوجود دعوت شورای شهر و شهرداری اهواز از سرمایه گذاران مختلف برای بررسی ظرفیت های موجود و تعریف پروژه های عمرانی و تفریحی، اما به دلایل مختلف از جمله طولانی بودن روند اخذ مجوز و مشکلات مالی شهرداری اهواز نتایج مطلوبی تاکنون حاصل نشده است.
تیرماه امسال نخستین همایش سرمایه گذاری خارجی در حوزه مدیریت شهری به همت شهرداری و کمیسیسون سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شورای شهر با حضور سرمایه گذاران داخلی وسرمایه گذرانی از کشورهای یونان، قرقیزستان، ایتالیا و چین برگزار شد. این شرکت ها با هدف سرمایه گذاری در حوزه مترو، راه آهن، شهرسازی، مدیریت پسماند، پارک آبی،شهر هوشمند، ساختمان سازی و گردشگری کلانشهر اهواز دراین همایش شرکت کرده بودند.
برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در کلانشهر اهواز اقدامی اگرچه دیر اما نویدبخش است با این وجود مساله مهم در این خصوص زمان برگزاری این همایش در یکی از گرمترین ماه های سال است؛ بی شک گرمای بالای 50 درجه سانتی گراد فرصت واکاوی دقیق ظرفیت های شهر را از سرمایه گذاران می زداید امری که برخی از سرمایه گذاران خارجی نیز به آن اذعان داشتند.
باباپور با بیان اینکه در حوزه سرمایه گذاری موفقیت چندانی کسب نکرده ایم ادامه داد: در سایر شهرها سرمایه گذاری هایی بین سه هزار تا چهار هزار میلیارد ریال انجام شده است. در کلانشهر اهواز تاکنون این امر رخ نداده اما در تدارک اینگونه سرمایه گذاری ها هستیم.

**نمره قبولی شورا در برگزاری جلسات وپیگیری مصوبات
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان درخصوص عملکرد شورای شهر اهواز در یکساله گذشته گفت:ما عملکرد شوراهای شهر را از منظر برگزاری مستمر جلسات، تشکیل کارگروه ها و ارسال مصوبات به فرمانداری ها رصد می کنیم.
شهاب صدیقی ادامه داد: شورای شهر اهواز در برگزاری مستمر جلسات و ارسال مصوبات به فرمانداری ها عملکرد قابل قبولی داشته است.
وی تصریح کرد: میزان عمل به وعده ها و برنامه ها توسط شورای شهر در حیطه وظایف ما نیست در واقع ما در ارزیابی عملکرد شورای شهر به الزامات قانونگذار و لزوم تبعیت اعضای شورا از آنها توجه میکنیم.
کلانشهر اهواز تجربه فعالیت چهار دوره شورای اسلامی شهر اهواز را با خود دارد، شوراهایی که هر کدام حواشی بسیاری با خود داشتند و آن طور که باید مسیر توسعه این شهر را هموار نکردند. باید منتظر ماند و دید شورای پنجم با در پیش گرفتن رویه ای متفاوت در سه سال آینده در مسیر صحیح قدم برمی دارد و یا بر شیوه گذشتگان خود عمل می کند.

9887/6002
ندا رضاپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.