هر چند افزایش قیمت ارز و طلا علائم خوبی برای اقتصاد یک کشور نیست اما باید توجه کرد که آیا این افزایش قیمتها واقعی است و یا کاذب و حبابی است و چه کسانی در این افزایش قیمتها نقش داشته و دارند.
ایران اسلامی با داشتن ثروتهای هنگفت خدادادی که همواره مورد طمع چپاولگران بوده و هست چرا باید به بهانه های مختلف دستخوش تغییرات منفی کاذب اقتصادی شود و این سوالی است که باید چند و چون آن را از منظرهای مختلف بررسی کرد.
اگر مردم ایران به این باور دست یابند که ایران به تنهائی و بدون کمک بیگانگان می تواند از منابع داخلی خود برای شکوفا شدن اقتصادش استفاده کند نباید با هر تهدیدی و یا هر تحولی در بیرون از مرزها اقتصاد کشور دچار تزلزل شود.
پس اولین فاکتور در این زمینه تقویت روحیه خود باوری که همان اقتصاد مقاومتی است باید در بین مردم نهادینه شود تا بدون توجه به تصمیمات برون مرزی بیگانگان و یا دستیارانشان در داخل کشور اقتصاد قوی کشور به راه خود ادامه دهد.
امروز اگر نگاه کوتاهی به پیرامون خود و کشورمان داشته باشیم خواهیم دید که نخبگان جهان از هر صنف و رشته ای ایرانی و ایرانی تبار هستند که دنیا را به تسخیر خود در آورده اند و همین افراد اگر در خدمت کشور قرار گیرند آب از آب تکان نخواهد خورد و ایران و ایرانی قوی و قدرتمند تر از گذشته خواهد شد.
یک کشور برای ایستادن بر روی پاهای خود از حیث اقتصادی نیاز به تامین منابعی دارد که در صورت دسترسی به این منابع مشکلی در مسیر اقتصادی خود نخواهد داشت و حتی به راحتی می تواند رفاه نسبی شهروندان خود را تامین کند.
ایران اسلامی در حال حاضر از لحاظ داشتن منابعی چون نفت و گاز، پتروشیمی، معادن، صنایع، آب و کشاورزی جزو برترین کشورهای دنیاست و در صورت مدیریت صحیح در استفاده از این منابع کشور از هر حیث استقلال یافته و نیازی به همراهی و همکاری بیگانه نیست.
با این مقدمه وارد بحث اصلی می شویم و به بیان علل و عوامل افزایش قیمت دلار و سکه و طلا می پردازیم که این روزها دغدغه اغلب شهروندان ایرانی شده که آیا اقتصاد ایران متزلزل شده و یا بازار دچار شوک و التهاب شده است.
اگر قدری تامل نماییم خواهیم دید که افزایش قیمتهای یاد شده به 2 عامل روانی و وجود فرصت طلبان و دلالان سود جو مرتبط می باشد زیرا هیچ اتفاقی رخ نداده است که این سیر صعودی غیر متعارف قیمتهای ارز و طلا را شاهد باشیم.
تهدید به تحریم زمانی موثر است که مسئولان و مردم دچار خود باختگی شوند و پاهایشان در برابر تهدیدات سست شود و حال آنکه مردم و مسئولان این نظام و این کشور 40 سال است که در برابر تهدیدات دشمن سر خم نکرده و جانانه در برابر آنها ایستاده اند تا به یک درخت تناور تبدیل شوند.
موضوع دیگر اینکه اگر قدری به عقب برگردیم خواهیم دید که در هشت سال جنگ تحمیلی بدترین تحریمها و شدید ترین تحریمها بر علیه ایران شکل گرفت و از طرفی در آن زمان اقتصاد ایران در جایگاه بسیار ضعیفی قرار داشت اما هیچگاه افزایش قیمتها خصوصا در بخش ارز و طلا دچار تلاطم و از هم گسیختگی قرار نگرفت و علت این امر هم توجه نکردن به مسائل روانی آن توسط مردم و مسئولان بود.
و اما دلالان و سودجویان امروز سهم و نقش بزرگی در ملتهب کردن بازار سکه و ارز دارند و مسئولان امر باید توان و همتشان را بر روی این قسمت متمرکز کنند زیرا این افراد نانشان را در مکیدن خون مردم دیده و بخاطر سود اندوزی حاضرند اقتصاد کشور و مردم را ذبح کنند.
متاسفانه این روزها دلالان در بازار سکه و ارز به راحتی جولان می دهند و با حضوری قوی در این بازار کنترل قیمتها و سیر صعودی قیمتها را در دست گرفته اند و این می تواند برای آینده اقتصاد کشور مضر باشد.
همین دلالان در فضای تبلیغی و مجازی نیز نقش آفرینی می کنند به طوریکه ابتدا شایعاتی را در فضای مجازی مطرح کرده و زمینه افزایش قیمت طلا و ارز را فراهم کرده و بلافاصله به بازار حمله می کنند تا بر طبل افزایش قیمتها بکوبند و نقشه های خود را عملی کنند.
در کنکاوی که در روزهای گذشته در بازار به عمل آوردم یک دلال که مسرور از کسب سودهای آنچنانی بود می گفت طی یک هفته با یک سرمایه اندک سودی آنچنانی کسب کرده و در یک خرید و فروش ارز و طلا ثروتی هنگفت به دست آورده است و این همان زنگ خطر برای اقتصاد است که باید نهادهای نظارتی به آن ورودی قوی نمایند.
دلالان که همواره در هر جا منتظر فرصت طلبی و سودجوئی هستند این بار بی رحمانه وارد فضای بازار ارز و طلا شده اند تا نگذارند قیمت آن سقوط کند و بلکه روز به روز بر قیمت آن بیافزایند غافل از اینکه این افزایش قیمت طلا و ارز می تواند آثار منفی و تاسفباری بر نظام پولی و اقتصادی کشور وارد کند.
گر چه روزهای گذشته صداهائی امیدوار کننده از مجلس و دولت برای کنترل بازار ارز و طلا به گوش رسید اما تسریع زمانی در ارائه برنامه ها می تواند هر چه سریعتر به بی ثباتی قیمت طلا و ارز در کشور پایان دهد و آرامش را به این بازار برگرداند.
گفت و گوی مسئولان با مردم هم می تواند آب سردی بر داغی افزایش قیمت طلا و ارز باشد زیرا مردم از بیخبری همواره دچار تشتت فکری و نگرانی می شوند و از طرفی همان بی خبری و خلا اطلاعاتی می تواند مهر تاییدی بر شایعات باشد و از این رو ضرورت دارد تا مسئولان اقتصادی کشور مدام با مردم گفت و گو کنند و آنان را به حرکت در مسیر درست دعوت نمایند.
خبرنگار خوزستان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.