به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، یعقوب زلقی چهارشنبه با اشاره به آغاز فصل دوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری اظهار داشت: در فصل اول مرمت بنای این آرامگاه، اقدامات ارزنده‎ای روی گنبد و جداره بیرونی و داخلی بنا صورت گرفت و عملیات استحکام‎بخشی و رفع رطوبت نیز روی این قسمت‎ها انجام شد.
وی در ادامه با بیان این‎که اقدامات مرمتی در فصل دوم در چند جبهه اصلی درحال انجام است افزود: یکی از این اقدامات تعریف آجرهای سنتی برای جداره بیرونی آرامگاه است .
مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه گفت: در مرمت‎های غیراصولی که حدود 20 سال پیش روی این بنا صورت گرفت از آجرهای نامناسب برای این جداره بیرونی آرامگاه استفاده شد که اینک درحال تعویض آجرها با آجرهای سنتی هستیم تا همخوانی خوبی با اصالت بنا به وجود آید.
وی مرمت بخش‎های آسیب‎دیده گنبد و گلدسته‎ها، محوطه‎سازی و زیباسازی منظر با استفاده از آجرفرش و ساماندهی ورودی محوطه را نیز از دیگر برنامه‎های اصلی پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور در این فصل از مرمت عنوان و خاطرنشان کرد: مرمت این بنا با تخصیص 700 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی درحال انجام است و باتوجه به این که کار مرمت در این فصل در چند جبهه مختلف انجام می شود، پیش‎بینی می شود این فصل از مرمت حدود سه ماه به طول انجامد.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری، در روستای شاه‌آباد در 10 کیلومتری دزفول به شوشتر قرار دارد. در کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهر گندی شاپور دیده می‌شود.
در اطراف بقعه، قبرستان وسیعی وجود دارد که در آن وجود سنگ قبرهای قدیمی، نشانگر تاریخ کهن این بنا می‌باشد. این آرامگاه اثری برجای مانده از دوره تیموریان است که در هشتم دی‎ماه 1378 با شماره 2550 در ردیف آثار ملی ثبت‌ شد.
6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.