دکتر بیژن کیخایی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماری های فون ویلبراند، بیماران با اختلال عملکرد پلاکت و برخی بیماری های نادر خونی دیگر در رده های بعدی قرار می گیرند.
وی افزود: در بیماری های خونریزی دهنده ارثی مکانیزم های لازم برای انعقاد خون وجود ندارد و در صورت پاره شدن رگ و یا بروز سانحه، خونریزی بیماران در زمان مشخص متوقف نمی شود.
کیخایی ادامه داد: بیماری هموفیلی در راس این بیماریها قرار دارد و بیشتر بیماران در این گروه بیماری، مرد هستند.
این فوق تخصص خون بیان کرد: بیماری فون ویلبراند دیگر بیماری خونریزی دهنده ارثی است که وابسته به جنس نیست و شیوع بالاتری از هموفیلی دارد اما چون معمولا فقط مبتلایان به نوع شدید این بیماری ، مراجعه می کنند آمار بیماران هموفیلی بیشتر نمود پیدا می کند.
وی در خصوص درمان این بیماران گفت: روش درمان بیماران هموفیلی از راه تزریق فاکتور انعقادی است که به صورت تزریقی انجام می شود.
کیخایی اضافه کرد: روش درمان به 2 گونه انجام می شود که در روش اول که پیشگیرانه است فاکتور از قبل تزریق می شود که فرد خونریزی نکند و در روش دوم بعد از بروز خونریزی اقدام به درمان می شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: روش اول که به صورت پیشگیرانه انجام می شود مناسب تر است و از خونریزی مفصلی جلوگیری به عمل می آورد و هفته ای یک یا سه بار فاکتور انعقادی تزریق می شود.
وی افزود: در صورت وقوع خونریزی مکرر در مفصل، کارایی آن از بین می رود و فرد زمین گیر می شود.
کیخایی بیان کرد: داروی این بیماران رایگان است و در صورت داشتن دفترچه بیماران خاص هزینه های درمان و بستری آنها نیز به صورت رایگان صورت می گیرد.
رئیس سازمان نظام پزشکی خوزستان اضافه کرد: زوجین با سابقه فامیلی در زمان ازدواج باید با پزشک مشاور خود مشورت کنند تا آزمایشات ژنتیک برای آنها انجام شود.
وی توصیه کرد: بیماران مبتلا به بیماری های خونریزی دهنده ارثی، درمان خود را به موقع و به صورت پیشگیرانه انجام دهن و ورزش و فعالیتهای فیزیکی برخوردی نداشته باشند.
کیخایی گفت: بهترین ورزش برای این افراد شنا و پیاده روی است، سعی کنند از پله بالا نروند و ازآسانسور استفاده کنند، از وزنه های سنگین استفاده نکنند و در هنگام نشستن همیشه در یک وضعیت خاص نباشند.
رئیس بیمارستان بقایی 2 اهواز خاطرنشان کرد: اگر بیماران مراقبت ها را به خوبی انجام دهند عمر طبیعی دارند.

یکم تا هفتم مرداد هفته حمایت از بیماران هموفیلی نامگذاری شده است.

/6002/3004
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.