احمدرضا لاهیجان زاده یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت : تصاویر ماهواره ای شب گذشته از تالاب هورالعظیم به دلیل غبار و ابر واضح نیست به همین دلیل تا زمان به دست آمدن تصاویر جدید نمی توان به صورت دقیق درباره منشاء دودی که از شب گذشته اهواز را فرا گرفته اظهار نظر کرد.
وی افزود: بر اساس این تصاویر ماهواره ای، قسمتی از هورالعظیم در عراق هنوز درگیر آتش سوزی است و از آن دود کمی بلند می شود، از سوی دیگر عصر دیروز نیز قسمتی از هورالعظیم در ایران و در منطقه چذابه دچار آتش سوزی شده بود که بعد از حدود 6 ساعت خاموش شد، اما با توجه به اینکه دود در شهرهای سوسنگرد و هویزه گزارش نشده، تا زمان به دست آمدن اطلاعات بیشتر، نمی توان گفت کانون دود دیشب اهواز کجاست.
لاهیجان زاده اضافه کرد: با تیم پرواز اطفای حریق تماس گرفته شده و آنها برای انجام عملیات اطفا در صورت لزوم اعلام آمادگی کرده اند.
بعد از اعلام خبر مهار آتش سوزی در هورالعظیم این دومین بار است که دود غلیظ تا اهواز را فرامی گیرد.
حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران و روابط عمومی سپاه (تیم اطفای حریق از هوافضای سپاه) چهارشنبه سوم مرداد از مهار آتش سوزی در هورالعظیم خبر دادند، این در حالیست که استاندار خوزستان در همین روز در بازدید از عملیات اطفای حریق تالاب اعلام کرد که دو نقطه از نقاط اصلی تولید دود و آتش توسط هواپیما مهار شده و چند نقطه پراکنده هنوز وجود دارد که در عملیات های بعدی روی آنها تمرکز خواهد شد.
در پی آتش سوزی گسترده در تالاب هورالعظیم در خاک عراق، عملیات اطفای حریق در این بخش از 29 تیر ماه آغاز و سوم مرداد متوقف شد. در چهار روز نخست از بالگردهای آبپاش و در دو روز آخر از هواپیمای آبپاش برای مهار آتش سوزی استفاده شد.
این نخستین تجربه اطفای حریق در تالاب در کشور به وسیله بالگردهای آبپاش است و پیش از این برای اطفای جنگل و مرتع از این روش استفاده شده است.
آتش سوزی در بخش عراقی تالاب حدود 20 روز طول کشید و طی آن بیش از 16 هزار هکتار از تالاب سوخت. در ایران نیز دود 2 هزار هکتار از هور در همین مدت دچار آتش سوزی شده است. دود ناشی از این آتش سوزی شهرهای خوزستان را درگیر کرده و گاهی تا 6 شهرستان منتشر می شد. بنا بر اعلام مرکز بهداشت خوزستان دود ناشی از این حریق 150 نفر را دردشت آزادگان راهی مراکز درمانی کرده است.
هورالعظیم در تابستان امسال هیچ آبی از کرخه و دجله (منابع تغذیه کننده اش) دریافت نکرده است، بخش عراقی تالاب به کلی خشک شده و در ایران نیز قسمت های وسیعی از آن خشک شده است.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.

/6002/9754
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.