به گزارش خبرنگار ایرنا نوراله حسن زاده شنبه در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر اظهار کرد: توافقنامه ای میان اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت منعقد شده و مجوزهای لازم برای احداث شهرک های صنفی همچون صنوف مزاحم داده شده است.
وی گفت: در صورت تقاضا می توان زمینی در نزدیکترین نقطه شهر از سوی منابع طبیعی اختصاص داده شود و از محل اعتبارات استانی و ملی نیز برای احداث این شهرک های صنفی تامین اعتبار کرد.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان ادامه داد : از آنجا که این سازمان دبیر ستاد تنظیم بازار و تسهیل رفع موانع تولید است می توان از این ظرفیت برای رفع مشکلات صنوف و صنعتگران خرمشهر و آبادان استفاده کرد.
حسن زاده با اشاره به پرداخت تسهیلات به عنوان ابزار حمایتی از بخش صنعت در استان گفت: در سال گذشته یکهزار و 740 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی استان پرداخت شد که بخش عمده ای به شهرستان آبادان و خرمشهر اختصاص یافت.
وی در بخش دیگر به مشکلات مرز بین المللی شلمچه اشاره کرد و گفت: مسایل و مشکلات مرز شلمچه در کارگروه توسعه شهرستان باید بررسی شود و در صورت رفع نشدن مشکلات از طریق کارگروه توسعه استانی بررسی خواهد شد.
حسن زاده بر اهمیت مرز شلمچه و لزوم بهره مندی از ظرفیت این گذرگاه تجاری تاکید کرد و گفت: مسایل و مشکلات مرز شلمچه در هفته جاری در کارگروه صادرات غیرنفتی استان خوزستان به میزبانی اتاق بازرگانی صنایع و معادن خرمشهر بررسی می شود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر نیز در این نشست حذف نشدن تعرفه های آب بها صنایع و واحدهای تولیدی را از عمده مشکلات واحدهای تولیدی بیان کرد و گفت: تاسیسات صنعتی واحدهای تولیدی در مدتی که شهرستان خرمشهر با بحران شوری آب مواجه بود دچار اختلال شده است.
ولی اله حیاتی با بیان اینکه برای بررسی مسایل و خسارت واحدهای تولیدی باید کارگروهی تشکیل شود گفت: باید کارگروهی با محوریت اداره صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود و استاندار خوزستان تصمیم گیرنده آن خواهد بود.
وی افزود: در صورت برآورد خسارت و تشخیص کارگروه، تعرفه آب برای صنایع در مدت 2ماه خرداد و تیر حذف می شود.
حیاتی تعامل و همکاری دو سویه میان صنعتگران و واحدهای صنفی را خواستار شد و گفت: دستگاه های خدمت رسان با در نظر گرفتن اهمیت واحدهای تولیدی نسبت به قطع خدمات اقدام نکنند .

**راه اندازی سامانه ثبت سفارش کالا در منطقه آزاد اروند
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب ‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند در این نشست راه اندازی سامانه ثبت سفارش کالای مناطق آزاد در منطقه آزاد اروند را یاد آور شد و گفت: این سامانه تا هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.
موسوی افزود: طبق ادعای اتاق اصناف خرمشهر برخی صنوف این شهرستان در پرداخت عوارض به شهرداری و یا سازمان منطقه آزاد اروند دچار سردرگمی شده و گاهی مجبور به پرداخت عوارض به هر دو نهاد شده اند.
وی گفت: در حال حاضر اصناف در منطقه آزاد اروند باید تنها به یک سازمان عوارض پرداخت کنند و کسانی که عوارض سالیانه خود را به سازمان منطقه آزاد اروند پرداخت کرده اند نیازی به پرداخت به شهرداری ندارند.
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب ‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند افزود: نحوه دریافت عوارض از سوی شهرداری طبق روال سازمان منطقه آزاد اروند خواهد بود و مبلغ اضافه ای در پی این تصمیم از صنوف اخد نخواهد شد.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت : نمی توان نقش سازمان منطقه آزاد اروند را در اتفاقات مثبتی که در منطقه و خرمشهر افتاده نادیده گرفت.
عبدالله سامری، تخصیص یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای شهرداری خرمشهر، کمک به آموزش و پرورش، فرهنگ و ورزش خرمشهر را از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند برشمرد و گفت: این اقدامات نباید نادیده گرفته شوند چرا که ممکن است باعث دلسری کارگزاران این سازمان و کندی روند توسعه منطقه شود.
وی در بخش دیگری به مسایل و مشکلات وجود خاکریز و احداث پل هایی با ارتفاع غیر استاندارد در مسیر رودخانه کارون و اروند اشاره کرد و گفت : عملیات خاکریز برداری در خرمشهر از راس جنوبی مینوشهر آغاز شده و در حال اجرا است.
سامری افزود: بعد از توقف کوتاه مدت در پی بروز یک مشکل، با پیگیری دبیر امنیت ملی این طرح بار دیگر از سرگرفته شد و عملیات تا سواحل خرمشهر و شلمچه ادامه خواهد داشت.
سامری همچنین از شهرداری خرمشهر خواست نسبت به ساماندهی بازارهای خرمشهر به ویژه دست فروش های بازار روز این شهرستان و تعیین تکلیف بازار امام علی(ع) به منظور ساماندهی دست فروشان اقدام کند.
نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با حضور مسئولان محلی و استانی اتاق بازرگانی استان و خرمشهر برگزار شد.
7100/7165/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.