سیاوش حسین پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه تولید دانه روغنی کلزا به قیمت هرکیلوگرم 28هزار و665ریال با افت مفید 2 درصد و رطوبت 10درصد خریداری و توسط این شرکت به کارخانه های روغن کشی ارسال شد.
وی تولید دانه روغنی کلزا در سال زراعی گذشته در استان خوزستان را حدود 18هزار تن عنوان کرد و افزود: هرسال استقبال کشاورزان خوزستانی از کشت این محصول مهم افزایش می یابد.
حسین پور بیان کرد: دانه روغنی کلزا از جمله زراعت‌های مهمی است که مهمترین مزایای آن اصلاح و افزایش حاصلخیزی خاک، کنترل بیماری‌های خاکزی، کنترل علف‌های هرز و همچنین باعث افزایش 15 تا 25 درصدی عملکرد گندم می شود.
وی مبلغ پرداختی به کشاورزان خوزستانی را بابت خرید کل محصول دانه روغنی کلزا را 846میلیارد و 166میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این شرکت برای سومین سال در کنار خرید تضمینی گندم، خرید این محصول را نیز عملیاتی کرده و در راستای عمل به بندهای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی برای خرید این محصول، اقدام های موثری انجام داده است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور افزود: تلاش بر این است تا تولیدات در این عرصه بیش از گذشته باشد که در این ارتباط حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که محصول تولید شده با قیمت مناسب راهی واحدهای فرآوری شود.
محصول کلزا در خوزستان در سال زراعی 97-96 همچون سایر محصولات زراعی با پدیده خشکسالی و تنش آبی رو به رو شد به همین دلیل میزان برداشت محصول در واحد سطح کاهش یافت.
کشت کلزا به دلیل مقاوم بودن در برابر کم آبی و درآمدزایی بهتر، چند سالی است مورد استقبال کشاورزان خوزستانی قرار گرفته است.
روعن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.
بنا به اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان با وجود آنکه سالانه حدود 15.8میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در خوزستان تولید می شود ولی با این حال خوزستان از نداشتن واحدهای فراوری و بسته بندی مناسب در مضیقه است و این موضوع سبب کاهش ارزش افزوده محصولات تولیدی و در نهایت کاهش درآمد کشاورزان منجر شده است.
در استان خوزستان با 1.2میلیون هکتار زمین زیرکشت حدود 120نوع محصولات زراعی و باغی سردسیری و گرمسیری تولید می شود که از حیث تنوع تولیدات خوزستان رتبه نخست کشوری را دارا است.
ارزش کل محصولات کشاورزی خوزستان 70تا 80هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
نیشکر ، گندم ، برنج ، دانه های روغنی ، خرما ، مرکبات ، چغندر قند ، صیفی جات و مرکبات از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان هستند.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.