به گزارش ایرنا هیات بانوان فعال اقتصادی استان بصره سه شنبه ضمن نشست با نمایندگان بانوان و هیات مدیره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان این تفاهمنامه همکاری را امضا کردند.
رئیس جمعیت زنان جنوب عراق در این نشست ضمن ابراز خرسندی از همکاری و تعامل بین بانوان عراقی و ایرانی، بر توسعه توریسم درمانی، آموزشی، گردشگری آبی گفت: امید است در این جلسه به بهترین شکل در جهت همکاری های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی به زمینه های مشترک همکاری برسیم.
'وفیقه مومن' وجود اشتراکات، فرهنگی، دینی و مذهبی بین استان بصره و استان خوزستان را امتیازی مثبت ارزیابی کرد و گفت: این وجوه مشترک بین استان های بصره و خوزستان بخصوص شهرستان آبادان می تواند در زمینه فعالیت های اقتصادی و فرهنگی به ما کمک کند.
وی با اشاره به نقش زنان عراقی در همه صحنه های سیاسی و اجتماعی گفت: زنان عراق شرایط بسیار را در سختی 40 سال اخیر پشت سر گذاشتند ولی توانستند از عهده خیلی از مسایل و مشکلات ناشی از جنگ و تحریم ها برآیند.
مومن در ادامه گفت: زنان عراقی از سال 2003 اقدام به تشکیل شرکت های خصوصی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و مردم نهاد به بهترین شکل نمودند و در عرصه بین المللی حضور موثری پیدا کردند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر جمعیت زنان استان بصره به عنوان عضو پارلمانی اقتصادی عراق و مشاور وزیر در وزارت کشور عراق فعالیت دارد.
مومن، هدف از سفر خود و هیات همراه را گسترش همکاری بین بانوان آبادانی و انعقاد تفاهمنامه همکاری اقتصادی عنوان کرد و گفت: با توجه به حذف روادید در منطقه آزاد اروند روزانه بیش از سه هزار عراقی در این منطقه برای بحث توریسم درمانی، گردشگری حضور می یابند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست با بیان اینکه توانمندی بانوان در سطح جهانی بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: بانوان ثابت کرده اند که در سخت ترین شرایط اقتصادی و اجتماعی حضور فعالی داشته اند.
مسعود خیاط زاده ادامه داد : توسعه همکاری اقتصادی بانوان ایرانی و عراقی به ویژه آبادان و بصره می تواند در گسترش روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر مثبتی داشته باشد.
وی گفت: مفاد تفاهمنامه امروز ، نقشه راه مناسبی برای توسعه همکاری های همه جانبه و روابط بین استان های بصره و خوزستان است.
مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست با بیان اینکه دیدگاه اتاق بازرگانی نسبت به بانوان نقش آفرینی بیشتراست ، گفت: دیدگاه ما نسبت به بانوان دیدگاه ابزاری نیست بلکه تاکید بر فراهم آوردن زمینه نقش آفرینیآنان در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
حمید حنظل عیدانی افزود: منطقه آزاد اروند دارای دانشگاه نفت، علوم و فنون دریایی، علوم انسانی و فرهنگ و هنر است و این یکی از ظرفیت هایی است که می توانیم دانشجوی خارجی جذب کنیم.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در مناطق آزاد قوانین بین المللی حاکم است بنا براین دانشجویان خارجی با زبان انگلیسی می توانند با اساتید ایرانی ارتباط برقرار کنند و این امتیاز به صورت مشترک با کشور عراق قابل طرح است.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان، مهمترین رکن توسعه را توسعه نیروی انسانی بیان کرد و گفت: بانوان به عنوان رکن تاثیرگذار نقش اول را در تحکیم بنیان خانواده دارند.
سیده فرانک موسوی گفت: اشتراکات دینی و مذهبی بین کشور ایران و عراق ، همکاری های مشترک اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را می طلبد و آنچه که برای ما مهم است ظرفیت های دهمکاری مشترک با بانوان عراقی است.
وی اظهار داشت: ما هم علاقه مند هستیم بدانیم که چه ظرفیت هایی برای بانوان ایرانی در عراق وجود دارد که بانوان ما بتوانند از آن استفاده کنند.
مسئول امور بانوان فرمانداری آبادان در این نشست گفت: مجموعه بانوان سهم زیادی در گسترش ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین کشور ایران و عراق را می توانند داشته باشند.
مهساسادات محسن فر افزود: مجموعه دولت در جهت ارتقای سطح آگاهی و توان افزایی بانوان در سطح این شهرستان با کمک بخش خصوصی کارگاه های آموزشی متنوعی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، روان شناسی، حقوقی و اشتغال برگزار کرده است .
وی احداث بازارچه صنایع دستی بانوان را نخستین قدم موثر در تشویق بانوان بیان کرد و گفت: حضور بانوان در نمایشگاههای کشوری و درون استانی بهترین فرصت برای بانوان آبادان بود.
محسن فر از احداث بازارچه دوم در آینده نزدیک خبر داد و گفت: احداث بازارچه صنایع دستی بانوان در دستور کار قرار دارد و به زودی برای متقاضیان راه اندازی می شود.
وی ادامه داد: با حمایت های انجام شده در پنج سال اخیر انجمن های مردم نهاد در شهرستان آبادان رشد چشم گیری داشته به گونه ای که در حال حاضر 116 انجمن مردم نهاد در سامانه وزارت کشور به نام آبادان ثبت شده و درصد بالایی از آنها فعالیت خود را آغاز کرده اند که 35 موسسه و انجمن به بانوان تعلق دارد.
وی گفت: موسسات و انجمن های مردم نهاد ویژه بانوان در حوزه های محیط زیست، خانواده و زنان، میراث فرهنگی و گردشگری، موسسات خیریه، امور فرهنگی و تربیتی کودکان، سلامت و پیشگیری از بیماری ها و ارتقای مهارت اجتماعی و حقوق شهروندی فعالیت دارند.
به گزارش ایرنا در پایان این نشست تفاهمنامه همکاری اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی فی ما بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان و هیات بانوان فعال اقتصادی استان بصره جنوب عراق منعقد شد.
7100/7165/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.