به گزارش ایرنا امید حاجتی یکشنبه در شورای برنامه ریزی استان که با حضور معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد بیان کرد: 57 درصد واحدهای مسکونی در استان اسکلت نا ایمن دارند که منطقه منبع آب در اهواز بیشترین واحدهای مسکونی درخطر ریزش را دارد.
وی گفت: از دیگر معضلات استان خوزستان آمار بالای بیکاری است به طوریکه نرخ بیکاری استان از متوسط کشوری بیشتراست و برخی شهرستان های خوزستان مثل مسجدسلیمان از این حیث شرایط خطرناکی دارند.
حاجتی افزود: متوسط نرخ بیکاری در کشور 12.6درصد ، خوزستان 14.3درصد و مسجدسلیمان 22.7 درصد است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در ادامه با اشاره به سکونتگاه های غیررسمی دراستان بیان کرد: خوزستان رتبه دوم کشور در تعداد سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی را دارد به گونه ای که در حال حاضر 850 هزار نفر در این مناطق سکونت دارند.
وی همچنین با اشاره به وضعیت بافت های فرسوده در استان عنوان کرد:خوزستان از لحاظ داشتن بافت های فرسوده رتبه دوم کشور را دارد و 52 درصد بافت های فرسوده خوزستان در شهرستانهای آبادان، مسجدسلیمان،ماهشهر واهواز قرار دارند.
حاجتی با اشاره به چالش مهاجرت دراستان گفت: بر اساس سرشماری سال 95 درمدت پنج سال 250 هزار نفر از استان مهاجرت کرده اند.
وی گفت: شرایط بد آب وهوایی از جمله ریزگردها و دمای بالای هوا عمده این مهاجرتهاست به گونه ای که پارسال اغلب شهرستان های استان 79 روز دمای بالای 49 درجه و 34 روز گرد و خاکی و 219 روز هوای ناسالم داشتند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اضافه کرد: اغلب خوزستانی ها به استان های تهران، اصفهان والبرز سفر می کنند چرا که اغلب این افراد نخبه فکری هستند.
وی با اشاره به اینکه خوزستان رتبه سوم کشوری را در تعداد شهرها و روستاها دارد گفت: عمده مشکل استان در بحث تقسیمات کشوری عدم ساخت ادارات در شهرهای تازه تاسیس است که برای تسهیل در امور مردم نیاز به تامین اعتبار برای ساخت ادارات در شهرهای جدید هستیم و لازم است در بودجه 98 به این موضوع پرداخته شود.
وی همچنین با اشاره به وضعیت اجتماعی ، قضایی و امنیتی استان افزود: استان در آمار سرقت ها و پرونده های قضایی رتبه چهارم کشور را دارد و از لحاظ میزان سرقت مسلحانه، قتل، کشفیات سلاح در رتبه اول هستیم و در از لحاظ سرقت های مهم در رتبه چهارم کشور قرار داریم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به اینکه برای رسیدن به وضعیت مطلوب امنیتی نیاز به اعتبار است گفت: یک مجتمع قضایی نیمه کاره در استان وجود دارد که برای تکمیل آن نیازمند اعتبار هستیم و برای تکمیل زندانهای آبادان ،خرمشهر، اهواز، رامهرمز و مسجدسلیمان کمبود اعتبار داریم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان میانگین سرانه هر زندانی در کشور را 12مترمربع اعلام کرد و گفت: این در حالی است که سرانه هر زندانی دراستان پنج متر مربع است.
وی در ادامه اضافه کرد: مجموع مرز آبی وخاکی استان 650 کیلومتر است که برای تامین امنیت این میزان مرز نیاز است تجهیزات را به روز نمائیم.
حاجتی با بیان اینکه خوزستان رتبه سوم کشور در داشتن نقاط مرزی را دارد افزود: ستاد فرماندهی مرزبانی استان نیاز به مکانی برای استقرار دارد.
وی همچنین با اشاره به وضعیت سلامت استان بیان کرد: معضل اصلی استان در این بخش فرسودگی بیمارستان های دولتی مثل بیمارستان گلستان و رازی دراهواز است.
وی گفت: برای جایگزین بیمارستان گلستان باید درسال آینده اقدام شود.
حاجتی درادامه بیان کرد: خوزستان رتبه دوم را درجمعیت زیر پوشش سازمان بهزیستی ورتبه ششم را در جمعیت زیر پوشش کمیته امداد دارد.
وی با اشاره به وضعیت آموزشی استان عنوان کرد: تراکم دانش آموزی در کلاس 22.9 درصد است که به میانگین کشوری که 22.7 درصد است نزدیک است.
وی بیان کرد: 56 درصد کلاس های استان نیاز به مقاوم سازی دارند.
حاجتی نرخ بیسوادی استان را 13.7 درصد و بالاتر از میانگین کشوری که 12.4 درصد است اعلام کرد و افزود:600 هزار نفر بیسواد مطلق در استان وجود دارد که 12 درصد جمعیت استان را تشکیل د اده اند.
حاجتی بیشترین میزان جمعیت بیسوادان خوزستان را در شهرستان های 2زبانه مثل اندیکا،حمیدیه وشادگان دانست.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در ادامه خواستار رایگان شدن تحصیل در مقطع پیش دبستانی درمناطق 2زبانه، صدور مجوز استخدام در آموزش و پرورش و افزایش اعتبار دانش آموزان بازمانده از تحصیل شد.
وی با اشاره به وضعیت آموزشگاه های فنی وحرفه ای استان بیان کرد: با وجود توسعه میادین نفتی در استان نیاز به آموزش نیروی کارآمد فنی هستیم که برای تحقق این مهم باید تجهیزات کارگاه های فنی تامین شود.
وی با اشاره به سرانه ورزشی در استان افزود: استان خوزستان از لحاظ داشتن سرانه فضاهای ورزشی روباز در کشور رتبه 14 و از لحاظ سرانه فضای ورزشی سرپوشیده رتبه 20 کشور را اراست این درحالی است که با شرایط نامناسب آب وهوایی در استان باید فضاهای سرپوشیده در استان بیشتر شوند.
وی ایام اربعین حسینی را بهترین زمان برای استان درکسب درآمدهای گردشگری نام برد و افزود: دراین ایام مسافران زیادی از سراسر کشور از مرزهای استان به عراق سفر می کنند این درحالی است که اعتبار خدمات رسانی به این میزان مسافر از محل اعتبارات استانی است و درسطح ملی به استان کمک نمی شود.
سعید نمکی معاون علمی ، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه جمعی از مدیران این سازمان شامگاه جمعه به منظور بررسی مسایل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خوزستان به این استان سفر کرده است.
7158/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.