به گزارش ایرنا سعید طاهری روز یکشنبه در نشست شورای برنامه ریزی خوزستان در سالن شهید رجایی استانداری با اشاره به اینکه استان خوستان دارای یک میلیون دانش آموز است افزود: 6.8 درصد دانش آموزان کشور در خوزستان مشغول تحصیل هستند.
وی ادامه داد: نرخ پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی خوزستان 98.8 است که پایین تر از میانگین کشوری است. و نرخ پوشش تحصیلی در مقطع متوسط اول 90.81 درصد و در مقطع متوسط دوم 78.51 درصد است که در این مورد نیاز به توجه ویژه داریم.
وی خاطر نشان کرد: تراکم دانش آموزان در کلاس در نواحی یک تا چهار اهواز، بندر امام، شهرستان کارون، ماهشهر، خرمشهر، اندیمشک، آبادان و دزفول بیشتر از میانگین کشوری و در سایر نقاط این استان تراکم دانش آموزان در کلاس کمتر از میانگین کشوری است.
طاهری با اشاره به اینکه سرانه استاندارد فضاهای آموزشی در کشور باید 8.39 باشد گفت: این سرانه هم اکنون در کشور 5.8 و در خوزستان 4.83 است. بیشترین سرانه زیربنا در بخش الوار گرمسیری، دهدز و صیدون و کمترین در شهرستان های کارون، حمیدیه، شادگان و اهواز است.

** 19 درصد بازماندگان تحصیل در خوزستان هستند
وی افزود: تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در خوزستان 140 هزار و 186 نفر است که 19 درصد بازماندگان تحصیل کشور را شامل می شود.
طاهری با اشاره به اینکه بیشتر بازماندگان از تحصیل دانش آموزان دختر هستند گفت: 85 درصد بازماندگان تحصیل در رده های سنی 6، 10، 11، 14، 15 و 16 ساله هستند. استان خوزستان پس از خراسان رضوی و فارس رتبه سوم در فضای کاربری را دارد. این استان در تعداد کلاس های فعال نیز رتبه پنجم را داراست.
وی ادامه داد: از 58 میلیون و 958 هزار متر مربع زیربنای آموزشی کشور، 381 هزار متر مربع در خوزستان است.

** 420 پروژه آموزشی برای خوزستان تعریف شده است
طاهری با بیان اینکه 420 پروژه برای خوزستان تعریف شده ، گفت: 140 پروژه استانی شامل 681 کلاس و 137 هزار متر مربع، 118 پروژه ملی با 718 کلاس و 102 هزار متر مربع، 48 پروژه مردمی و تعدادی پروژه توسط برخی بنیادها تعریف شده است.

** کمبود نیرو مهم ترین مشکل آموزش و پرورش خوزستان
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه خوزستان با 350 هزار ساعت حق التدریس رتبه نخست کشور را دارد گفت:اساسی ترین مشکل آموزش و پرورش خوزستان کمبود نیروی انسانی است.
محمد تقی زاده ادامه داد: خوزستان با کمبود 14 هزار و 500 نفر کمبود نیروی انسانی روبه رو بود که پارسال با جذب هفت هزار و 300 نفر بخشی از این مشکل حل شد. اما یکی دیگر از مشکلات ما علاوه بر کمبود کنونی هفت هزار و 200 نفری، بازنشستگی سه هزار نفر تا شهریور امسال است.
وی گفت: همچنین هفت هزار نفر از نیروی انسانی خوزستان خواستار مهاجرت به سایر استان ها هستند.
وی در ادامه به کودکان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و افزود:اگرچه تمام انتقادات به سمت آموزش و پرورش است اما این مساله علل و عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد.
تقی زاده یکی از راه های کاهش کودکان بازمانده از تحصیل را اجباری کردن پیش دبستانی خواند و بیان کرد:این کار برای نخستین بار در کشور در خوزستان صورت گرفت که نتایج مثبتی در پی داشت اما برای ادامه این مسیر نیاز به مساعدت و حمایت مالی هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: دانش آموزان خوزستانی به دلیل گرمای هوا 15 روز کمتر از سایر دانش آموزان به مدرسه می روند. پدیدار شدن گرد و غبار نیز سبب تعطیلی بسیاری در خوزستان شده است به طور نمونه پارسال مدارس خوزستان 20 روز تعطیل بودند. در مجموع دانش آموزان خوزستانی 2 سال کمتر از سایر دانش آموزان به مدرسه می روند.
وی گفت: خوزستان 600 سال پیش از احداث دانشگاه آکسفورد دارای دانشگاه بوده اما اکنون دارای 600 هزار بیسواد است و از این منظر رتبه پنجم کشور را دارد.
تقی زاده ادامه داد: در طول 22 سال گذشته استان یزد رتبه نخست را در کنکور داشت اما خوزستان رتبه 27 را داشت. با تلاش صورت گرفته و پیگیری استاندار به رتبه 19 ارتقا پیدا کردیم.
وی یکی از دلایل عقب افتادن خوزستان از شاخص های آموزشی را جنگ تحمیلی دانست و بیان کرد: بسیاری از زیرساخت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خوزستان دچار آسیب شد که این امر از دلایل اصلی مهاجرت نیروهای با تجربه بود.
تقی زاده ادامه داد: استان خوزستان دارای یک میلیون دانش آموز، 57 هزار کارمند، 6 هزار مدرسه و 36 هزار کلاس درس است.
بنابراین گزارش، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه پنج رییس و سه مشاور خود در سفر 2 روزه به خوزستان ضمن بازدید از پروژه های نیمه تمام در این این استان، در نشست شورای آموزش و پرورش، کارگروه سلامت و رفاه اجتماعی، نشست شورای تامین و شورای برنامه ریزی کشور در خوزستان شرکت کرد.
9887/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.