به گزارش ایرنا مدیر کل امور زنان استانداری خوزستان در نشست چهارشنبه این کارگروه از تشکیل پارلمان زنان استان در سال جاری خبر داد و گفت : این طرح پس از تصویب در این نشست و درمرحله بعد تایید شورای برنامه ریزی استان قابل اجرا خواهد بود.
سیده فرانک موسوی افزود: با توجه به گستردگی طرح، و بر اساس پیشنهادات اعضای کارگروه زنان، قرار شد این طرح در ابتدا به صورت پایلوت در پنج منطقه اولویت دار استان که در طرح آمایش سرزمین معرفی شده اند، اجرا شود و در صورت موفقیت در تمام استان به مرحله اجرا درآید.
وی اضافه کرد: پیش از این طرح پارلمان زنان در استان خراسان رضوی اجرا شده و موفقیت آمیز بوده که این طرح برای خوزستان بومی سازی شده است.
مشاور استاندار خوزستان در امور زنان، هدف از تشکیل پارلمان زنان استان را شناسایی و معرفی ظرفیت های زنان استان در تمام عرصه ها، افزایش نقش زنان در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری، زمینه سازی حضور زنان در حوزه های مدیریتی، ارتقای سرمایه اجتماعی زنان و تحکیم بنیان خانواده عنوان کرد.
وی اظهار داشت: این طرح شامل مجمع عمومی، هیات رئیسه و کمیسیون های تخصصی خواهد بود و بر اساس طرح اصلی هر کدام از شهرستان ها نیز یک پارلمان شهرستانی خواهند داشت که به پارلمان استان نماینده ای معرفی می کند.
به گفته وی، طرح پارلمان زنان استان در صورت موفقیت بعد از دو سال دوباره تمدید می شود.
موسوی تعداد اعضای مجمع عمومی را 115 نفر و اعضای هیات رئیسه پارلمان استانی را 9 نفر در افق طرح دانست و افزود: این پارلمان همانند مجلس دارای کمیسیون های تخصصی اجتماعی و فرهنگی؛ اقتصادی و اشتغال؛ آموزش و پژوهش و توانمندسازی؛ سلامتی و جمعیت و حقوقی خواهد بود.
وی با بیان اینکه اعضا از طریق انتخابات و در میان 25 قشر مختلف برگزار می شود، ادامه داد: بر اساس جمعیت هر شهرستان تعداد اعضا و سهمیه آن در پارلمان استان تعیین می شود.
موسوی گفت: مصوبات پارلمان استان در کارگروه زنان طرح می شود و در واقع فعالیت های کارگروه زنان بر اساس نظرات این گروه ها خواهد بود.
وی با بیان اینکه همه زنان شایسته از هر قومیت و گرایش سیاسی می توانند نامزد حضور در این پارلمان شوند، تاکید کرد: این پارلمان ظرفیت های زنان را شناسایی می کند تا بتوان از آنها در مناصب مدیریتی و یا نمایندگی مجلس استفاده کرد.
موسوی تصریح کرد: برای اعضای این پارلمان در ابتدای کار حق الزحمه ای تعریف نشده است.
مدیرکل امور زنان استاندار خوزستان همچنین از عدم حضور مدیران دستگاه ها در کارگروه زنان استان انتقاد کرد و گفت: کارگروه زنان استان، «زنانه» شده و مدیران از مشارکت در آن امتناع کرده و فقط مشاوران دستگاه ها در آن حضور می یابند که این مشاوران اختیارات لازم برای اعلام نظر در مصوبات را ندارند.

*تشکیل 150 صندوق کارآفرینی زنان روستایی
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خوزستان در ادامه این نشست از راه اندازی 150 صندوق کارآفرینی جدید در سال جدید ویژه زنان روستایی استان خبر داد.
مهدی امرایی با اشاره به فعالیت 70 صندوق کارآفرینی گفت: این صندوق ها برای توسعه اشتغال خرد ویژه زنان روستایی راه اندازی شده اند که در سال گذشته به هر صندوق 15 میلیون تومان شده و امسال به هر صندوق 30 میلیون تومان وام پرداخت می شود.
وی افزود: صندوق های توسعه اشتغال خرد ویژه زنان روستایی، مشابه صندوق های قرض الحسنه خانوادگی است که با هدف افزایش ضریب بیشتر زنان روستایی کم درآمد به تسهیلات، توانمندسازی آنها در انجام کارگروهی و افزایش سطح درآمد راه اندازی می شود.
به گفته وی، در حال حاضر یک هزار و 500 صندوق کارآفرینی در کشور وجود دارد و برای تشکیل سه هزار صندوق دیگر برنامه ریزی شده است.
امرایی اظهار داشت: صندوق های کارآفرینی روستایی در شهرستان های اندیکا، رامهرمز، خرمشهر، لالی، هفتکل، هویزه، آبادان، ایذه و امیدیه فعال شده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.