محمد مطرودی یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیش از 19 هزار و 500 اصله انواع پاجوش نخل در خرمشهر کاشته شده، گفت: از این میزان 70 درصد اصله پاجوش نخل از نوع برحی و سایر پاجوش ها از بین رفته است.
وی اظهار داشت: علاوه بر این به 70 درصد از 190 هکتار زیر کشت سبزی و 140 هکتار یونجه در اراضی کشاورزی حفارغربی و حفارشرقی نیز خسارت وارد شده است.
مطرودی، ضمن عذرخواهی از کشاورزان خرمشهری، گفت: تامین اعتبار بلاعوض یا اعتبارات ارزان قیمت برای احیای کشت های از بین رفته کشاورزان در دست پیگیری است.
وی ادامه داد: تلاش می شود خسارت کشاورزان با کاهش یا بخشودگی نرخ آب بها در فصل تابستان جبران شود.
مدیر جهاد کشاورزی با اشاره به شبکه آبیاری زهکشی اراضی کشاورزی خرمشهر گفت: در حال حاضر یکهزار و 200 هکتار اراضی کشاورزی حفارشرقی و یکهزار و 600 هکتار از اراضی حفارغربی از شبکه آبیاری زهکشی استفاده می کنند اما در قسمت هایی از اراضی حفارغربی و شرقی فاقد شبکه آبیاری هستند.
وی در ادامه گفت: برای وصل شدن به شبکه آبیاری زهکشی حفار غربی در روستای حنشیه 400 متر خط انتقال آب و سه روستا در حفارشرقی به طول 1.5 کیلومتر خط انتقال آب مورد نیاز است.
مطرودی مرحله نخست اجرای طرح مقام معظم رهبری را 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خرمشهر عنوان کرد و گفت: از این میزان یکهزار و 600 هکتار در حفارغربی ، یکهزار و 200هکتار درحفارشرقی ، پنج هزار و 100 هکتار در شلمچه و یکهزار و 200 هکتار در جزیره مینو زیرپوشش شبکه آبیاری زهکشی قرار گرفتند و منابع آبی آنها از کانال ژیان، کانال فیاضیه و کانال ولیعصر(عج) تامین می شود.
وی مرحله دوم طرح مقام معظم رهبری را 6هزار هکتار عنوان کرد و گفت: اگر مرحله دوم در اراضی کشاورزی خرمشهر اجرایی شود، علاوه بر افزایش تولید در واحد سطح ، هزینه های آب بهای کشاورزی در این شهرستان کاهش می یابد.
مطرودی با اشاره به وضعیت واحدهای دامداری خرمشهر، گفت: به منظور ارائه خدمات و تامین آب به دامداری های صنعتی و سنتی در خرمشهر ، پنج دستگاه آبرسان اجاره ای و نصب تانکر آب در روستاهای مختلف کار آبرسانی به واحدهای دامداری سنتی و صنعتی را انجام می دهند .
شهرستان خرمشهر سه هزار و 700 هکتار کشت نخیلات دارد که از این میزان دوهزار و 100 هکتار نخل بارو و یکهزار و 900 هکتار نخل به مرحله باردهی نرسیده است.
شهرستان خرمشهر 40 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد.
7100/7165/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.