به گزارش ایرنا، دهدز با توجه به قرار گرفتن در کنار 2 سد بزرگ کارون سه و کارون چهار، در عمل نباید با مشکل کمبود آب شرب روبه رو باشد اما در سالیان اخیر فطعی و کمبود آب در این منطقه، عرصه را بر اهالی تنگ کرده است.
یکی از اهالی روستای لیرسیاه دهدز در این باره گفت: متاسفانه آب شرب بسیار کمی به روستای ما می‌رسد و بیشتر آب مصرفی خود را از طریق تانکرهای سیار تهیه می‌کنیم.
محمد ناصری افزود: مردم محروم بخش دهدز نباید در کنار مخازن عظیم آب کشور، در بی آبی بسر ببرند.
بخشدار دهدز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تشدید بی آبی در دهدز بیان کرد:حفاری چاه جدید آبفای دهدز به پایان رسیده ، و فقط مرحله لوله کشی آن باقی‌مانده تا این چاه وارد مدار شود.
حجت اله خسروی گفت: بخشی از مشکلات آب شرب دهدز مربوط به تامین آب شهرک توریستی آب نیرو در این بخش است.

** اختصاص آب به شهرک فاقد سکونت آب نیرو
وی ادامه داد: نصف آب شربی که برای 16 روستای دهدز در نظر گرفته شده ، به این شهرک فاقد سکونت تعلق گرفته است و نامه نگاری ما برای کاهش این سهمیه به نتیجه نرسیده است.
بخشدار دهدز بیان داشت: روستاهایی مانند لیر هارون، بادلان، دره سهراب، لیرسیاه و پنج روستای موزرم مشکل آب شرب دارند که با کاهش سهمیه آب شهرک آب نیرو، تا حدودی این مشکلات برطرف خواهد شد.
وی گفت: روستاهای حاجی کمال، فالح و سادات حسینی نیز با کم شدن آب چشمه دچار کمبود آب شده اند که اداره آبفار ایذه مسئول تامین آب شرب آنها به وسیله تانکر شده است.
وی در تشریح طرح انتقال آب از سد کارون سه به دهدز گفت: مقرر شده بود که لوله انتقال آب از کنار تلمبه خانه شرکت نفت عبور کند که با مخالفت صورت گرفته توسط این شرکت، لوله انتقال آب از کنار جاده به دهدز خواهد رسید، البته این طرح فعلا دردی از دهدز دوا نخواهد کرد.
خسروی افزود: دهدز یک هزار و 500 اشتراک آب دارد که در صورتی که همه مقدار آب به مصارف شرب و خانگی اختصاص یابد مشکلی نخواهیم داشت اما بیشتر مردم با آب شرب درختان و حتی مزارع صیفی جات خود را آبیاری می‌کنند ضمن اینکه حدود 12 هزار راس گاو و گوسفند در حاشیه شهرک‌های دهدز از همین آب استفاده می‌کنند.

رییس اداره آبفا دهدز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در روزهای آینده آزمایش پمپاژ چاه آب جدید دهدز انجام می‌شود و پس از آن ، با لوله گذاری، این چاه وارد مدار آب دهدز می‌شود.
محمد داوریان افزود: با بهره برداری از این چاه آب، مشکل آب شرب دهدز تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.
وی گفت: دهدز در منطقه کوهستانی و در شیب واقع شده ، و سفره‌های آب زیرزمینی به سمت دریاچه کارون سه روانه می‌شوند و به همین دلیل رسیدن به آب از طریق چاه سخت است.
وی با بیان اینکه دهدز به یک مخزن آب نیاز دارد تا در مواقع ضروری از آن استفاده شود، ادامه داد:کار ساخت این مخزن چهار هزار لیتری رو به پایان است و با نصب خط لوله به طول هزارمتر تا ماه آینده بهره‌برداری می شود.
بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه است و با مرکز ایذه 55 کیلومتر فاصله دارد. این بخش کوهستانی از راه های تردد از خوزستان به استان از چهارمحال و بختیاری است. دریاچه سد کارون سه در فاصله پنج کیلومتری دهدز قرار دارد.
9434 / 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.