آیین بهره برداری آزمایشی از خط دوم آبرسانی طرح غدیر به شهرهای آبادان،خرمشهر و شادگان بامداد امروز پنجشنبه باحضور وزیر نیرو ، استاندار و جمعی از مسئولان استانی و محلی در ایستگاه پمپاژ ام الدبس شهرستان دشت آزادگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، اجرای طرح آبرسانی غدیر به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی کشور در سال 1386 در خوزستان آغاز شد که تا سال 1393، حدود 30درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

در سه سال اخیر پیشرفت فیزیکی طرح آبرسانی غدیر به 85 درصد رسید و اکنون در دشت آزادگان که بخشی از پروژه آبرسانی غدیر در آن اجرا می شود، بخش عمده کار آبرسانی در حال اتمام است.

طی سال گذشته 9 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح یاد شده هزینه شد و امسال نیز 10 هزار میلیارد ریال برای تکمیل این طرح تخصیص یافته است.

وزارت نیرو تاکنون بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال به منظور آبرسانی به شهرها و روستاهای مختلف شهرستان دشت آزادگان هزینه کرده است که از جمله این اقدامات خط انتقال آب از ام‌الدبس به تصفیه‌ خانه سوسنگرد به طول ٢٦ کیلومتر، خط انتقال از تصفیه‌خانه سوسنگرد به شهرستان‌های حمیدیه به طول ٢٧ کیلومتر، هویزه به طول ١٨ کیلومتر و بستان به طول ٣٣ کیلومتر و خط انتقال از هویزه به رفیع به طول ٣٣ کیلومتر و خط انتقال آب از بستان به چذابه بوده است.

خط انتقال آب اضطراری به همراه یک ایستگاه پمپاژ برای شهرستان حمیدیه نیز به طول ١١ کیلومتر اجرا شده است.

در مجموع ١٦٩ کیلومتر خط انتقال برای همه شهرها و روستاها احداث شده است.

همچنین طرح انتقال آب از بستان به چذابه با هدف آبرسانی به پایانه مرزی چذابه و ١٣ روستای اطراف آن با احداث ایستگاه های پمپاژ به ظرفیت ١٨٥ مترمکعب در ساعت و خط انتقال به طول ٢٨ کیلومتر صورت گرفته است.

طرح آبرسانی غدیر شامل 950 کیلومتر لوله گذاری است که در گام نخست این طرح وظیفه انتقال آب به پنج شهرستان اهواز، هویزه، دشت آزادگان، آبادان و خرمشهر را دارد.

این فاز از طرح غدیر مقرر بود 15 تیر امسال به بهره برداری برسد و در گام سوم نیز این طرح به سد دز متصل می شود.

گام سوم طرح آبرسانی غدیر شامل طراحی، انتخاب پیمانکار و تامین اعتبار انجام و برای اجرا در دستور کار دولت و مدیریت خوزستان قرار دارد.

طرح آبرسانی غدیر که آب آن از دریاچه سد کرخه تامین می شود به 25 شهر و یک هزار و 608 روستا آبرسانی می کند.

در گام نخست آب با لوله یک هزار و 800 میلیمتری به آبادان، خرمشهر، آبادان، دشت آزادگان و هویزه منتقل شد.

در گام دوم طرح غدیر آب از سد کرخه تا ام الدبس منتقل می شود و از آنجا به وسیله دستگاه پمپاژ دشت آزادگان به سمت آبادان و خرمشهر هدایت می شود و با تکمیل فاز دوم این طرح دیگر نیازی به استفاده از آب شیرین کن ها در این 2 شهرستان نیست.

کیفیت آب شهرستان های خرمشهر و آبادان در چند هفته گذشته به نحو غیرمتعارفی کاهش یافت و مشکلاتی را برای شهروندان آبادان و خرمشهر موجب شد.

با بهره برداری از گام دوم این طرح میزان شوری آب به 2 هزار میکروموس بر متر مکعب خواهد رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.