جلیل مختارعصر سه شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات آب شرب شهرستان آبادان در فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: معاون اول رئیس جمهوری برای افتتاح این طرح به آبادان و خرمشهر سفر می کند ، این وقوف مسوولان به اهمیت رفع مشکل آب و اجرای این طرح را نشان می دهد .
وی وضعیت آب در شهرهای آبادان و خرمشهر را بحرانی توصیف کرد و افزود:با افزایش شوری آب در آبادان و خرمشهر، غیر از مساله آب شرب مردم، وضعیت زمین های زراعت و کشاورزی در این دو شهرنیز با مشکل جدی مواجه شده لذا اجرایی شدن فاز 2 طرح غدیر باید تسریع یابد.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد آب شیرین کن ها برای پاسخگویی به نیاز مناطق روستایی آبادان کافی نیست زیرا تنها سه دستگاه آب شیرین کن برای مناطق شهری در این شهرستان در نظر گرفته شده است، لذا در کمترین زمان باید چند دستگاه آب شیرین کن برای مناطق روستایی آبادان مصوب شود.
مختار خواستار کاهش برداشت آب برای طرح نیشکر شد و گفت:برداشت آب توسط طرح نیشکر برای مردم شهرهای آبادان و خرمشهر که در پایین دست قرار دارند مشکل آفرین است ، اشتغال مردم اینجا نیز بسته به همین آب است، ادامه اینگونه برداشتها مشکلات زیادی را به بار می آورد وبا ازبین رفتن نخلستان های حاشیه اروند و بهمنشیر فرصت های اشتغال زیادی از بین می رود.
وی اظهار داشت:در خصوص سد اروندکنار با توجه به مکاتبات انجام شده با دفتر معاون اول رئیس جمهوری مطالعات مرحله اول آن تکمیل شده و امید است در جلسه هیات دولت مطرح شود تا شاهد مرگ تدریجی نخلستان های اروندکنار و آبادان نباشیم.
مختار گفت:ستاد تنش آب کشور 9 هزار میلیارد ریال طرح مصوب کرده است که از این میزان فقط 110 میلیارد ریال را به استان خوزستان اختصاص داده است که با این میزان مشکلات آبادان و خرمشهر حل نمی شود.
وی آبادان و خرمشهر را نقطه بحرانی کنونی آب در کشور دانست و افزود:خط طرح آب غدیر باید استمرار داشته باشد و کیفیت و پایداری آب در این دو شهر باید در نظر گرفته شود.
به گزارش ایرنا حمید رضا جانباز معاون وزیر نیرو هیئت همراه و تنی چند از مدیران کل سازمان آب و برق و آبفای خوزستان، نمایندگان مجلس، معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر و مسئولان محلی خرمشهر و آبادان از سد خاکی مارد دیدن کردند.
بنا به این گزارش برای برطرف کردن شوری آب شرب خرمشهر و آبادان ، علاوه بر طرح احداث سد خاکی مارد، اجرای مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر و راه اندازی دستگاه آب شیرین کن در دست اجرا است.
معاون وزیر نیرو نیز دراین نشست تخصیص اعتبارات به طرح های آبرسانی خوزستان خوزستان را خوب دانست و افزود: هم اکنون بحران آب تمام ابعاد محیط زیست کشور را تحت تاثیر قرار داده که نمونه بارز آن وضعیت خوزستان است.
حمید رضا جانباز اظهار داشت : کمبود و تنش در منابع آب مشکلی است که در جامعه ما مطرح است و ما به دنبال انجام یک کار جدی و موثر در این زمینه هستیم ، با توجه به کاهش باران 50 درصد سدهای کشور با مشکل کمبود آب مواجه شده اند و اکنون خشکسالی بیشتر از گذشته کشور را تهدید می کند.
وی گفت:با حضور چهار نماینده شهرستان های آبادان و خرمشهر در جلسات وزارت نیرو مجوز نصب چند آب شیرین کن برای آبرسانی به روستاها و همچنین این دو شهر به ظرفیت 12 هزار متر مکعب مصوب شد.
معاون وزیر نیرو اظهار داشت:با توجه به شوری آب در شهرستان های آبادان و خرمشهر، استفاده از آب در ماه های خرداد، تیر و مرداد برای این دو شهرستان مجانی خواهد بود.
وی با اشاره به طرح غدیر در استان خوزستان افزود:میزان اعتبار تخصیص یافته برای اجرای این طرح 100هزار میلیارد ریال است که مشابه آن در کشور وجود ندارد.
جانباز از اجرایی شدن یک هزار و 195 طرح وزارت نیرو در سطح کشور برای کاهش تنش بحران آب خبر داد و گفت: سهم خوزستان از این تعداد طرح 300 پروژه با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال است و تمامی این طرح ها یا به پایان رسیده اند و یا در حال انجام هستند.
معاون وزیر نیرو با اشاره به ورود 221 هزار متر مربع آب شیرین به شبکه آبرسانی شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: با بهره برداری از طرح غدیر، 135 هزار متر مکعب آب شیرین در آبادان و 86 هزار مترمکعب آب شیرین در خرمشهر وارد شبکه آبرسانی شهری و روستایی این دو شهرستان می شود.
7104/7165/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.