مصطفی کنارکوهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:با توجه به شروع فصل تابستان و افزایش دمای هوا و احتمال ابتلا به انواع بیماری های عفونی و روده ای ، مصرف گوشت هایی که در فضای آزاد و در معرض انواع میکروب ها عرضه می شود برای سلامت مردم به شدت خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه ماموران دامپزشکی تاکنون با دست فروشان و مراکز غیرمجاز گوشت قرمز در معابر و کنار جاده های به خصوص در مناطق شمال شرقی استان برخورد کرده اند و تعدادی ازاینگونه مراکز نیز به دستور مراجع قضایی پلمب شده، افزود: جمع کردن همه عرضه کنندگان گوشت قرمز که برخی در وانت ها اقدام به عرضه گوشت می کنند بسیار سخت و گاه غیرممکن است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه تلاش و برنامه ریزی برای کاهش تقاضای خرید گوشت غیرمجاز که نشان (لیبل) دامپزشکی را ندارند را اولویت این اداره کل بیان کرد و افزود: اطلاع رسانی رسانه ها و ارباب جراید در این خصوص تاثیرگذار بوده و مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.
کنارکوهی با بیان اینکه روند عرضه گوشت غیربهداشتی در استان با بالا رفتن آگاهی شهروندان کاهش یافته، افزود: با این وجود هنوز سودجویانی هستند که بدون توجه به هشدارهای دامپزشکی و بهداشت ، اقدام به عرضه گوشت غیرمجاز می کنند و سلامت مردم را به خطر می اندازند.

*عملیات پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در خوزستان بدون وقفه ادامه دارد
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: عملیات پیشگیری از بیماری کشنده تب کریمه کنگو که مشترک بین دام و انسان است از 2 ماه پیش شروع شده و با سمپاشی دام ها و جایگاه های نگهداری دام همچنان ادامه دارد.
کنارکوهی افزود: تاکنون 14هزار و 75 راس دام سنگین و 145هزار و 13راس دام سبک ضدعفونی شده و 802هزار متر مربع از محل نگهداری دام ها در سطح خوزستان سمپاشی شده است.
به گفته وی عملیات سمپاشی و ضدعفونی دام و جایگاه های نگهداری دام به صورت رایگان انجام شده است.
وی با بیان اینکه هنوز موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است افزود: همه تمهیدات لازم برای پیشگیری از سرایت و انتقال این بیماری به خوزستان از اسفند ماه پارسال شروع شده است.
کنارکوهی از دامداران و روستاییان خواست محل نگهداری دام را از محوطه منازل و محل زندگی جدا کنند و در صورت مشاهده کنه بر بدن دام از دست زدن به آن پرهیز کنند چون تماس با آن موجب انتقال بیماری خواهد شد.
تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و در صورت رسیدگی نکردن به موقع ، منجر به مرگ انسان آلوده می شود.
در سال جاری دست کم 2 تن در استان های جنوب و جنوب شرق کشور به علت ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو فوت کرده اند.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.