شوادون شامل حفره‌هایی دست کند می‌باشد که در دیوار و سقف آنها از هیچ نوع مصالحی استفاده نشده و فقط در کفسازی و ساخت پله های آن آجر به کار رفته ‌است.
شوادون یکی از ویژگی‌های خاص معماری دزفول است که در گذشته که وسایل خنک کننده امروزی نبود کاربرد‌های متنوعی از جمله تهویه و خنکی ساختمان داشته و از آن به عنوان محلی آرام و خنک برای استراحت در تابستان‌ها استفاده می شد.
این حفره های دست کند به خانه‌های همجوار راه داشته و از این طریق همسایه‌ها با هم ارتباط برقرار می کردند.
مسعود شامدیل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:دزفول یکی از کهن ترین شهرهای کشور است که هر گوشه از آن آثاری از تمدنی کهن و بخش هایی مهم از هویت اصیل ایرانی را می توان مشاهده کرد.
وی ادامه داد:محدوده بافت قدیم دزفول در گذشته علاوه بر خیابانها و معابر از طریق اتصال قمش ها و شوادون ها و نیز پشت بام منازل و ساباط ها به هم متصل بوده که در اوایل قرن اخیر با آغاز شهرنشینی مدرن و احداث خیابانهای اصلی شهر بسیاری از پیوستگی محلات دچار آسیب شده و از بین رفته است.
مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول اظهار داشت:شهر زیرزمینی دزفول با توجه به قرارگرفتن در عمق زمین همچنان دست نخورده باقی مانده و فقط بخش هایی از آن به دلیل تغییر سبک مردم بدون استفاده مانده و فروریخته است .
شامدیل گفت:شهر زیرزمینی دزفول شامل شبکه ای گسترده از اتصال شبستان های تاریخی و نیز کانالهای زیرزمینی آب برای انتقال آب رودخانه دز به قمش ها می باشد که این شبکه های زیرزمینی در تمام بافت تاریخی دزفول گسترش داشته و شهر زیرزمینی دزفول را شامل می شود.
وی با بیان اینکه احیای این شهر شگفت انگیز زمینه توسعه گردشگری دزفول و خوزستان را به دنبال دارد بیان داشت:با توجه به جذابیت بالای این شهر زیرزمینی ،سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول با درک اهمیت احیای آن و نقش مهم و کلیدی این پتانسیل در توسعه صنعت گردشگری جنوب کشور اقدام گسترده ای در راستای احیای آن آغاز کرده است.
شامدیل گفت:با وجود اینکه در سالهای اخیر اقدامات خوبی در راستای احیای بخش هایی از میراث دزفول در زیرزمین نظیر احیای قمش چوقابفان صورت گرفته اما همچنان بخش عظیمی از شهر زیرزمینی دزفول نیازمند احیا می باشد.
وی اظهار داشت:در حال حاضر در 2 قمش سیاهپوشان در شمال بافت تاریخی دزفول و محله پیرنظر ،چولیان و مسجد در مرکز این شهر از سوی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری عملیات احیای قنات ها ، قمش ها و شبستان های تاریخی آغاز شده و در حال اجراست.
دزفول با وجود آثار باستانی منحصربفردی چون جندی شاپور نخستین شهر دانشگاهی جهان ، تپه های چغامیش ، پل 1700 ساله ساسانی ، آسیاب های آبی و بناهای آجری در بافت قدیم این شهر از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار می باشد.
احیای قنات های تاریخی دزفول گامی در راستای توسعه گردشگری است که مورد توجه قرار گرفته است.
250 هکتار بافت تاریخی دزفول زمینه ارزشمندی برای پژوهش و بازدید علاقه مندان به معماری و اصالت فرهنگی ایرانی و اسلامی است.
7278/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.