به گزارش ایرنا محمود حجتی دوشنبه در حاشیه همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی در اهواز، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر الگوهای تغییر کشت برای جلوگیری از ضرر کشاورزان افزود: تا چند سال پیش هیچ چغندر قند پاییزه ای در خوزستان کشت نمی شد اما در سال زراعی جاری 12هزار هکتار به زیر کشت این محصول رفت و برداشت شد.
وی ادامه داد:در گذشته در خوزستان ذرت دانه ای بسیاری کشت می شد اما به دلیل مصرف بالای آب در تابستان به دنبال جایگزین کشت هایی هستیم که ضمن مصرف کمتر آب، بهره اقتصادی بیشتری دارند.
وزیر جهادکشاورزی درخصوص اعتراض برخی کشاورزان خوزستان به ممنوعیت کشت برنج در این استان و کشت آن در استان های کم آب مانند اصفهان نیز بیان کرد:کشت برنج هم در خوزستان و هم در استان هایی مانند اصفهان ممنوع است و اگر افرادی به صورت موردی به کشت برنج می پردازند این امر غیر مجاز است.
به گزارش ایرنا،استان خوزستان با تولید 16.4 میلیون تن محصولات زراعی، دامی و باغی رتبه نخست کشور را دارد. یکی از مهم ترین کشت های تابستانه در خوزستان برنج است. در سال های گذشته به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی صدور مجوز کشت برنج بسیار محدود شده است.
کشت برنج خوزستان از 100 هزار هکتار در سال زراعی گذشته، به 47 هزار هکتار در سال زراعی جاری کاهش یافته است. همچنین سال زراعی گذشته 30هزار هکتار از این زمین ها به روش خشکه کاری کشت شد که صرفه جویی 40 درصدی در آب را به همراه داشت.سالانه حدود 138 محصول کشاورزی در خوزستان تولید می شود.
به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان سال زراعی 97_ 96 یکی از بی سابقه ترین خشکسالی 60 سال گذشته در خوزستان رخ داده است.
9887/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.