به گزارش ایرنا ولی اله حیاتی روز یکشنبه در نشست با فعالان اجتماعی خرمشهر در سالن اجتماعات فرمانداری، افزود:برای برطرف کردن شوری آب شرب خرمشهر، طرح احداث سد خاکی مارد، اجرای مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر و راه اندازی دستگاه آب شیرین کن در دست اجرا است.
وی گفت: با توجه به اینکه شوری آب رودخانه کارون بالا است، سازمان آب و برق خوزستان برای جلوگیری از پیشروی آب دریا به سمت کارون، طرح احداث سد خاکی مارد را داده که در حال اجرا است و حدود 40 متر دیگر از ارتفاع این سد باقی مانده است.
حیاتی افزود: با بهره برداری از سد مارد، دیگر آب شور به تاسیسات آبرسانی خرمشهر وارد نمی شود.
فرماندار ویژه خرمشهر گفت: راه اندازی دستگاه آب شیرین کن با ظرفیت تولید روزانه 10 هزار متر مکعب آب شیرین از دیگر طرح های برطرف کردن مشکلات شوری آب خرمشهر است.
حیاتی با بیان اینکه مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر به سرعت در حال پیشرفت است، افزود: با اتصال خط دوم طرح غدیر مشکل شوری آب برای همیشه در آبادان و خرمشهر برطرف می شود.
وی بیان کرد:با توجه به مشکلات کشاورزان خرمشهر، از سوی ستاد مدیریت بحران دستور داده شد که علاوه بر تعیین نوع کشت در تابستان ، خسارت کشاورزان برآورد و پرداخت شود.
مدیر امور آب جنوب خوزستان در این نشست کاهش بارش در خوزستان را 32 درصد بیان کرد و گفت: میزان حجم ورودی آب به حوضه آبی کارون نسبت به سال آبی پارسال 42 درصد کاهش دارد.
محمد حق شنو ، درباره آخرین وضعیت شوری کارون ازایستگاه های برداشت آب از اهواز تا خرمشهر نیز بیان کرد: میزانشوری آب این رودخانه در نزدیکی اهواز بین2 هزار و 700 تا سه هزار میکروموس رسیده است.
رییس امور آبفای خرمشهر نیز تعداد مشترکان آب در خرمشهر را 32 هزار اشتراک آب بیان کرد و گفت: در مجموع 160 هزار نفر زیر پوشش آبرسانی هستند و در روستاهای شنه ، محرزی و بخش هایی از حفار 42 هزار اشتراک خانوار وجود دارد که روزانه به طور متوسط 42 هزار متر مکعب آب مصرف می کنند.
غلامرضا پورجلالی میزان ورودی آب آشامیدنی خرمشهر را از طرح آبرسانی غدیر 70 هزار متر مکعب بیان کرد و افزود: روزانه 95 هزار مترمکعب آب از تاسیسات آبرسانی خرمشهرخارج می شود و برای جبران کمبود آب 10 هزار متر مکعب از رود کارون برداشت می شود.
وی گفت: یک دستگاه آب شیرین کن با ظرفیت تولید 10 هزار متر مکعب آب شیرین در تصفیه خانه آب خرمشهر راه اندازی شد.
پورجلالی ظرفیت اسمی تصفیه خانه آب آشامیدنی خرمشهر را 105 هزار متر مکعب در روز بیان کرد و گفت: هم اکنون پیمانکار قرارگاه خاتم الانبیا که مجری طرح غدیر است مرحله دوم این طرح را آغاز کرده و تا 15تیر این خط وارد شبکه آبادان و خرمشهر می شود.
در این نشست جمعی از فعالان اجتماعی نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مشکلات مردم و تبعات ناشی از شوری آب بیان کردند.
7100/7165/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.