رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، وضعیت بخش کشاورزی استان خوزستان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی ضمن اینکه یکی از سیاست های مهم اجرایی را ارتقاء بهره وری عوامل تولید از جمله آب عنوان کرد، افزود: در این راستا در ۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبیاری تحت فشار انجام شده است در حالی که متوسط این طرح در ۳۰ سال گذشته یک هزار و ۳۵۰ هکتار بوده است و با برنامه ریزی های صورت گرفته در تلاش هستیم این میزان به ۴۰ هزار هکتار برسد.

وی بهسازی انهار عمومی، تجهیز و نوسازی شبکه های فرعی، کشت متراکم و توسعه کشت گلخانه ای را از دیگر کارهای غیر سازه ای جهت ارتقاء راندمان آب و اصلاح روش های آبیاری بیان نمود و اظهار داشت: در اصلاح الگوی کشت نیز استان خوزستان پیشقدم بوده است و راه اندازی کارخانه های چغندر قند پس از سال ها تعطیلی و افزایش سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه، گواه این مسئله می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، خوزستان را در تولید محصول سالم نیز پیشگام دانست و افزود: در حدود ۸۰ هزار هکتار از مزارع استان نیز مبارزه بیولوژیک صورت می گیرد و از این لحاظ نیز حائز رتبه اول هستیم.

چنگلوایی ظرفیت بهره برداری صنایع تبدیلی را در پایان سال ۹۶ حدود ۹۶۵ هزار تن اعلام کرد و گفت :این مقدار در سال ۹۲ حدود ۶۲۵ هزار تن بوده است.

وی میزان تسهیلات اعطا شده در سال گذشته را ۲ هزار میلیارد تومان و افزایش ضریب مکانیزاسیون را از ۰/۹۲ به ۱/۱۳ اعلام  نمود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال زراعی گذشته بی سابقه ترین سال های خشکسالی در ۶۰ سال گذشته بود، عنوان کرد: ۹۶ درصد از مساحت استان دچار خشکسالی بسیار شدید و ۴ درصد خشکسالی شدید شده بود و این مسئله تأثیر بسیار منفی بر میزان و کیفیت آب گذاشت. به طوری که EC  آب در حوزه زهره، خیرآباد و هندیجان به ۲۲ هزار رسید و در حوزه دز نیز برای نخستین بار در طی ۵۰ سال گذشته نوبت بندی شد.

کیخسرو چنگلوایی در خصوص عدم کشت تابستانه در سطح استان، گفت: بحث عدم کشت تابستانه از اسفند ماه سال گذشته پیش آمد  ولی با تلاش های صورت گرفته از سوی این سازمان جهت حمایت از کشاورزان ۳ سناریو برای مقابله با این بحران در نظر گرفته شد.

وی اولین راهکار در نظر گرفته شده را ممنوعیت کامل در ۵ حوزه کشت، عنوان کرد که این امر منجر به بیکاری عده زیادی از کشاورزان می شود، دومین راهکار کشت تابستانه فقط در حوزه کرخه و سومین سناریو که مورد پذیرش سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق قرار گرفت تبدیل ممنوعیت مطلق کشت تابستانه به کشت ۱۷۰ هزار هکتار به جز باغات، نیشکر و گیاهان دارویی می باشد.

چنگلوایی در خصوص ممنوعیت کشت برنج گفت: اصلاح الگوی کشت از سوی وزارت به همه استان ها ابلاغ گردیده است و این مشکل مختص یکی دو سال اخیر نمی باشد و محدودیت کشت برنج در جهت تولید محصولات با نیاز آب کمتر و دوره رشد کوتاه تر می باشد.

وی در ادامه، کشت ارقام پرمحصول با مصرف آب کمتر  همچنین کشت برنج به صورت خشکه کاری را از اقدام های اصلاحی صورت گرفته در استان بیان کرد و گفت: در برخی از حوزه ها با توجه به سطوح اعلام شده، کشت برنج صورت خواهد گرفت.

چنگلوایی موافقت با ممنوعیت کامل کشت را در قبال معوض کشت منطقی دانست و اظهار داشت: برای حوزه های مارون، زهره و خیرآباد معوض کشت در نظر گرفته شده و به وزارت ارائه شده است.

وی در خصوص توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری با توجه به یک و نیم میلیارد دلار اعتبار تخصیص یافته از سوی صندوق توسعه ملی، گفت: تاکنون ۹۶۴ طرح با مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان تصویب و به بانک ها ابلاغ گردیده که ۵/۵ برابر سهم در نظر گرفته شده می باشد.

چنگلوایی میزان اشتغالی که توسط این طرح ها در استان ایجاد می شود را ۴ هزار نفر اعلام کرد و طرح های سرمایه گذاری در حال اجرا در استان در بخش کشاورزی را ۶۷ پروژه با اعتبار ۳۸۶ میلیارد تومان اعلام کرد، که زمینه اشتغال ۲ هزار و ۲۰۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

وی برنامه ریزی جهت ایجاد ۱۵ شهرک کشاورزی را از دیگر برنامه های اشتغال زا بیان نمود و افزود: در صورت فراهم شدن شرایط برای تولیدکنندگان میزان تولید محصولات کشاورزی بیش از ۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

چنگلوایی در خصوص کشت محصول نیشکر در استان، گفت: در سال ۹۵ ارزآوری شکر تولید شده در مجموعه کشت و صنعت های ما بیش از ۵۶۰ میلیون دلار بوده است و اشتغالزایی انها نیز ۲۵ هزار نفر می باشد .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان از برطرف شدن پساب های صنعتی کشت و صنعت های نیشکر  و برداشت محصول به صورت سبز را از دیگر اقدامات صورت گرفته در صنعت نیشکر استان عنوان کرد و افزود: با وجود مصرف ۳/۵ میلیارد متر مکعب آب در سال در مجموعه های کشت و صنعت نیشکر با استفاده از روش های نوین آبیاری و کشت می توان در عرض حدود ۵ سال میزان آب مصرفی را کاهش داد.

وی در ادامه به کاهش ۵۶۵ میلیون مترمکعبی آب در پی اجرای سیستم های نوین آبیاری و زهکشی انهار در سطح استان اشاره کرد و میزان محصولات کشاورزی صادر شده از دزفول و اندیمشک را ۵۰۰ هزار تن عنوان کرد که به ازای هر تن یک هزار و ۳۷۰ دلار ارزآوری داشته است.

چنگلوایی از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده جهت انتقال آب از کارون به جراحی و کلنگ زنی آن در هفته آینده خبر داد و اظهار داشت: این عملیات نقش بسیار مهمی در احیاء اراضی به خصوص نخل های منطقه خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.