مدیر ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اولویت بندی استان های دچار گرد و غبار شدید با منشاهای داخلی و خارجی گفت: به ترتیب استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان در برنامه های مبارزه با گرد و غبار اولویت گذاری شده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علی محمد طهماسبی بیرگانی در کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی استان در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، توضیح داد: البته به جز این سه استان دیگر استانها نیز مد نظر هستند اما با توجه به ابعاد خسارت، بحران، میزان تکرار بحران و غلظت آن ،این اولویت بندی در دستور کار قرار گرفته است. 

وی افزود: با عنایت ویژه مقام معظم رهبری علاوه بر اعتبارات معمول دستگاه های اجرایی برای مقابله با گرد و غبار اعتبار ویژه 150 میلیون دلاری (با نرخ 35 هزار ریال) برای استان خوزستان اختصاص پیدا کرده و جلسات مختلفی در سطوح ملی برای این پدیده برگزار شده است. 

مدیر ملی مقابله با گرد و غبار بیان کرد: در مدت سه ماه و تا پایان مرداد ماه استان تحت نظر استاندار با بهره گیری از همه ظرفیت های ملی و استانی، ظرفیت دانشگاهی و تحقیقاتی و مشارکت همه دستگاه ها، طرح جامع مقابله با گرد و غبار در استان با ارایه برنامه عملیاتی استانی را به ستاد ملی گرد و غبار ارایه دهند تا در آنجا مورد بررسی قرار گیرد و قبل از شهریور ماه اقدامات اجرایی انجام شود. 

وی بیان کرد: از اعتبار 150 ملیون دلار، 50 میلیون دلار برای بهینه سازی شبکه برق است که اعتبار آن در اختیار بخش برق استان قرار خواهد گرفت و 100 میلیون دلار دیگر معادل سه هزار و 500 میلیارد ریال، با مدیریت ستاد ملی گرد و غبار و با همکاری استانداری برای کانون های ریزگرد پیش بینی شده است. 

طهماسبی تاکید کرد: 920 میلیارد ریال از مبلغ سه هزار و 500 میلیارد ریال تخصیص داده شده است که این رقم مربوط به خوزستان است و باید تلاش کنیم به درستی هزینه شود. 

وی با اشاره به این که 2 دستگاه اجرایی دیگر برای برخورداری از اعتبارات ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار اضافه شده، توضیح داد: یکی از این دستگاه ها آموزش و پرورش استان است که ضرورت کمک به آن احساس می شود و لازم است به ویژه برای دانش آموزان ابتدایی و دانش آموزان روستایی که در این استان تحصیل می‌کنند تسهیلاتی در نظر گرفته شود. 

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور ادامه داد: دستگاه دیگر شبکه بهداشت و درمان استان است که با سلامت مردم سر و کار دارد و اضافه کردن آن به این طرح بسیار مهم است. 

وی با اشاره به روز جهانی مقابله با بیابان زایی ( 17 ژوئن مصادف با 27 خرداد) بیان کرد: هر ساله این روز در 186 کشور و دنیا گرامی داشته می شود؛ در کشور ما نیز از سال 1375 این مناسبت برگزار می شود. 

طهماسبی افزود: امسال با توجه به شرایط حاکم بر استان خوزستان و با توجه به وجود گرد و غبار در این استان که یکی از مصادیق بیابان زایی و تخریب سرزمین است سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصمیم گرفت مراسم ملی مقابله با بیابان زایی در استان خوزستان و شهرستان اهواز برگزار شود. 

معضل گرد و غبار از 15 سال گذشته تا کنون گریبانگیر استان خوزستان و برخی دیگر از استان های کشور شده است که عوامل مختلفی چون تغییرات اقلیمی آب و هوا، خشک شدن تالابها، خشکسالی، احداث سدها و... از جمله عوامل دخیل در این پدیده شوم به شمار می آیند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.