به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شنبه در نشستی با مهندسان و عوامل اجرایی طرح های عمرانی شرکت آبفا خوزستان در محل این شرکت افزود: به دلیل وجود رودخانه های پر آب در گذشته ما ساده ترین راه دفع فاضلاب یعنی هدایت آن به رودخانه ها را انتخاب کردیم و هم اکنون که به دلیل ساخت سدها و خشکسالی حجم آب رودخانه ها از جمله کارون کاهش یافته شاهد بروز مشکلات بسیاری شده ایم.
وی با بیان اینکه در اجرای پروژه ها به طرح های جامع بی توجهی شده، بیان کرد:به طور نمونه سطح زیر کشت زمین های کشاورزی خوزستان در چهار دهه گذشته از 200 هزار هکتار به یک میلیون و 300هزار هکتار افزایش یافته اما به مساله مدیریت زهاب آن توجه نشده است.
شریعتی با اشاره به اینکه شرایط آب و فاضلاب خوزستان مناسب نیست گفت: روزانه بیش از یک میلیون و 200 هزار متر مکعب آب شرب در خوزستان تولید می شود اما تصفیه خانه ها قادر به تصفیه این حجم از آب نیستند.
وی ادامه داد: مشکل آب شرب در بسیاری از استان های کشور 'کمی' است اما در خوزستان با مساله کمیت و کیفیت آب شرب روبه رو هستیم.
به گفته استاندار آب شرب خوزستان بهداشتی و سالم است اما در بسیاری از نقاط مانند خرمشهر و آبادان قابل تحمل نیست.
وی با بیان اینکه در 17 شهر مهم خوزستان باید مساله تصفیه خانه ها اجرا شود گفت: تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز آماده بهره برداری است و فاینانسور تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز تعیین شده است.
در خوزستان روزانه یک میلیون و 200هزار مترمکعب آب تولید می شود اما ظرفیت تصفیه خانه ها حدود 120هزار متر مکعب است از این رو توسعه احداث تصفیه خانه در آبادان، خرمشهر، ماهشهر، بندرامام و شادگان در دستور کار قرار دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان بیش از نیمی از شبکه توزیع آب و فاضلاب خوزستان فرسوده است که این امر باعث هدر رفت 40 درصدی آب می شود.
بنابراین گزارش، هیات دولت در فروردین ماه سال 95، پنج مصوبه برای خوزستان داشت که یکی از آنها اصلاح زیرساخت های آب و فاضلاب بود. از سال 1387 تا 1395 دولت 9هزار و 500 میلیارد ریال برای پروژه آبرسانی غدیر اختصاص یافت اما تنها در سال 96 حدود هشت هزار و 500 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.
بیش از هشت هزار کیلومتر شبکه توزیع و یکهزار و 500 کیلومتر خط انتقال در شرکت آب و فاضلاب خوزستان وجود دارد.
هم اکنون سالیانه حدود 300 میلیون متر مکعب فاضلاب خام وارد محیط های آبی خوزستان می شود. از سویی دیگر کل نیاز صنعت خوزستان به آب نیز حدود 300 میلیون متر مکعب است.
9887/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.