با گشت و گذار در بازارهای آبادان و با پرس و جو کردن قیمت اقلام اساسی و پرمصرف در ماه مبارک رمضان، افزایش قابل توجهی در قیمت کالاها به چشم می خورد و مردم و فروشندگان از این موضوع ناراضی هستند.
نرخ کالاهایی همچون گوشت، برنج، روغن، قند و شکر، لبنیات، خرما، انواع نان ها، سبزیجات، زولبیا و بامیه، انواع آش و حلیم که بیشترین تقاضا و مصرف را در بین مردم آبادان دارد افزایش قابل توجهی یافته است.
یکی از شهروندان آبادانی گفت: قیمت کالاها در ماه مبارک رمضان بیش از اندازه افزایش پیدا کرده و این امر قدرت خرید ما را گرفته است.
مریم علیپور افزود: قیمت روغن جامد پنج کیلویی از 220 هزار ریال پیش از ماه مبارک رمضان به 280 هزار ریال، قیمت لوبیا چیتی از کیلویی 80 هزار ریال به 120 هزار ریال و نخود از 70 هزار ریال به 850 هزار ریال و شکر از کیلویی 25 هزار ریال به 30 هزار ریال رسیده است.
وی با بیان اینکه قیمت گوشت از 500 هزار ریال به 550 هزار ریال رسیده، گفت: درآمد خانواده ها با قیمت کالاها همخوانی ندارد و این امر توانایی خرید را از مردم می گیرد.
یکی دیگر از شهروندان آبادان از گرانی بازار می گوید: پیش از ماه مبارک رمضان برخی اتباع عراق برای خرید به بازارهای آبادان آمدند و با توجه به ارزش بالای پول خود،کالاهای مورد نیاز خود همچون گوشت،ماهی و ... را خریداری کردند و این امر باعث گرانی در بازار شد.
امیر عثمانی افزود: شاید فروشندگان از بابت خرید کالاهای خود از سوی عراقی ها خوشحال شدند ولی قدرت خرید مردم آبادان را گرفتند.
یکی از فروشندگان گوشت قرمز در بازار آبادان گفت: قیمت گوشت گوسفندی پیش از ماه مبارک رمضان 500 هزار ریال بود ولی در ماه مبارک رمضان به 550 هزار ریال رسید.
محسن رشیدی دلیل اصلی گرانی گوشت قرمز در آبادان را نبود واحدهای تولید گوشت عنوان کرد و افزود: در سال های گذشته یک واحد تولیدی گوشت قرمز وجود داشت ولی به دلیل گرانی علوفه و برخی مسایل و مشکلات تعطیل شد.
وی اضافه کرد: دام زنده از شهرهای شادگان، شوشتر و دزفول به شهر آبادان وارد می شود و هزینه حمل و نقل و دیگر هزینه ها قیمت گوشت را بالا برده است.
رشیدی نبود نظارت بر قیمت عرضه دام به کشتارگاه آبادان را از عوامل گرانی گوشت در این شهر عنوان کرد و گفت: دلال ها دام خود را با هر قیمتی که خود پیشنهاد می کنند، به کشتارگاه عرضه کرده و هیچ ناظری برای تعیین قیمت گوشت وجود ندارد.
یکی از فروشندگان خواروبار آبادانی می گوید: قیمت اجناس در ماه مبارک رمضان به ویژه قیمت کالاهای اساسی همچون برنج، روغن و شکر افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
حسین مطوری افزود: کیسه شکر 50 کیلویی از یک میلیون و 250 هزار ریال به 2 میلیون و 450 هزار ریال و روغن جامد پنج کیلویی از 230 هزار ریال به 280 هزار ریال رسیده است.
یکی از عمده فروشان مرغ کشتار روز گفت: روزانه یک تن مرغ کشتار روز از شهرستان اهواز و دزفول وارد آبادان می کنم و با وجود هزینه بالای حمل و نقل تنها سه درصد سود از این کار به دست می آید.
فرج خیطان افزود: در شهرستان های دیگر به دلیل داشتن واحدهای تولیدی قیمت مرغ ارزانتر است و سود بیشتری عاید عمده فروشان و خرده فروشان می شود.
یکی از فروشندگان مرغ کشتار روز در آبادان گفت: قیمت هر کیلو گرم مرغ کشتار روز پیش از ماه مبارک رمضان 90 هزار ریال بوده و هم اینک به هفت هزار و 650 ریال رسیده است.
حسن سعیدی افزود: قیمت مرغ نسبت به کالاهای دیگر در ماه مبارک رمضان ارزان شده است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان گفت: طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان با هدف کنترل و‌ مقابله با گران فروشی و کم فروشی از 26 اردیبهشت در آبادان در حال اجرا است.
رشید پورنعمتی افزود:طرح نظارتی بر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان از قبیل گوشت، مرغ، شیرینی، زولبیا و بامیه و اقلام پر مصرف دیگر مردم، توسط 2 گروه سه نفره در بازارهای آبادان به صورت مستمر انجام می شود.
وی با بیان اینکه تنظیم بازار گوشت و مرغ با جهاد کشاورزی است، گفت: امسال سهمیه 200 تن مرغ ، چهار تن تخم مرغ، سه تن گوشت منجمد، 20 تن شکر و 88 تن برنج برای تنظیم بازار آبادان در نظر گرفته شد.
پورنعمتی افزود: به همین منظور عاملان برای وارد کردن کالاهای مورد نیاز مصرف بازار آبادان به جهاد کشاورزی معرفی شدند.
وی در ادامه گفت: نظارت بر کشتارگاه و عرضه مرغ در بازار آبادان قیمت مرغ را در این بازار کاهش داده و مشکلی از نظر کمبود کالا وجود ندارد.
وی افزود: هم اکنون گوشت گرم از کشور استرالیا با قیمت هر کیلویی 360 هزار ریال توسط 2 عامل وارد بازار آبادان شده و در فروشگاه های بخش خصوصی در حال توزیع است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان، با بیان اینکه بحث گرانی و گران فروشی کالاها از هم جدا است گفت:برخی از کالاها ممکن است توسط کارخانه و تولید کننده آن گران شده باشد و نظارت بر آن نداریم اما گرانفروشی یا کم فروشی، با بازرسی و نظارت اداره صنعت، معدن و تجارت کنترل می شود.
پورنعمتی بیان کرد: عاملانی که به صورت عمده کالا وارد می کنند با سه درصد سود اجازه عرضه دارند در غیر این صورت تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد قانونی می شود.
وی گفت: طرح نظارت و بازرسی با اداره دامپزشکی و بهداشت محیط برای کنترل کالاهای مصرفی در بازارهای ماهی، گوشت، رستوران ها و فست فودها به طور مستمر انجام می شود و در صورت مشاهده تخلف واحدهای متخلف پس از تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع می شوند.
وی ادامه داد: یک گروه برای رسیدگی به تلفن 124 و یک گروه برای رسیدگی به شکایات حضوری مردم در اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان فعالیت دارند.
شهرستان آبادان حدود 15 هزار واحد صنفی مشغول به فعالیت دارد.
7100/7165/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.