به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی عصر چهارشنبه در نشست با رسانه ها در استانداری خوزستان در خصوص اظهار نظر نماینده قم مبنی بر پس گرفتن امضای سوال از رییس جمهوری توسط نماینده شهرستان بهبهان در قبال انتخاب فرماندار این شهرستان افزود: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد.
وی گفت: سوال پرسیدن، اقناع شدن و پس گرفتن سوال حق نمایندگان است و نباید آن چه را که برای خود حق می دانیم از دیگران محروم کنیم.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تاریخ پس گرفتن امضا توسط نماینده بهبهان و تاریخ انتخاب فرماندار شهرستان بهبهان مشخص است افزود: در تماسی که با نماینده این شهرستان داشتم مشخص شد که نماینده قم درحال جمع آوری امضا برای سوال از رییس جمهوری بوده و وقتی با پاسخ منفی نماینده بهبهان مواجه می شود با کمک یکی دیگر از نمایندگان خوزستان آقای کشت زر را به امضای این نامه اقناع می کند.
شریعتی ادامه داد: زمانیکه نماینده شهرستان بهبهان این امضا را پس می گیرد مسائل این چنینی مطرح می کنند هر چند به دلیل حفظ وحدت و یکپارچگی نظام تا الان سکوت کرده ام.
وی گفت: یکی از وظایف من دفاع از عملکرد رییس جمهوری و دولت در استان خوزستان است و برخی نمایندگان استان اینگونه مطرح می کنند که قصد سوال از رییس جمهوری را داریم اما از عملکرد استاندار خوزستان راضی هستیم که باید گفت این موارد باهم در تعارض هستند چرا که من به عنوان نماینده عالی دولت در استان اجرا کننده مصوبات و برنامه ها ی دولت هستم.
استاندار خاطر نشان کرد: اینکه رییس جمهوری در راهپیمایی 22 بهمن به مساله ریزگردها و مالچ پاشی در خوزستان اشاره می کند نشان از توجه ویژه وی به استان خوزستان دارد.

**مصوبات دولت در خوزستان درحال اجرا هستند
وی درخصوص مصوبات هیات دولت برای استان خوزستان در فروردین 96 اظهار داشت: دولت پنج مصوبه مهم شامل پایداری برق استان، اصلاح زیرساخت های آب و فاضلاب، اجرای فاز دوم طرح 550هزار هکتاری، تامین حق آبه تالاب ها و احیای رودخانه کارون و مقابله با ریزگردها داشت.
استاندار خوزستان یادآور شد: وضعیت آب شرب در برخی استان ها از جمله خرمشهر، شادگان و آبادان به دلیل شوری بالا نگران کننده است از همین رو ظرف یک ماه آینده باید این مشکل از طریق فاز دوم طرح آبرسانی غدیر حل شود.
وی ادامه داد: از سال 1387 تا 1395 دولت 9هزار و 500 میلیارد ریال برای پروژه آبرسانی غدیر اختصاص یافت اما تنها در سال 96 حدود هشت هزار و 500 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.

**اختصاص صد میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها
شریعتی در بخشی دیگری درخصوص نهالکاری برای مقابله با ریزگردها گفت: بیش از 25 هزار هکتار از کانون های ریزگرد زیر کشت نهال رفته است.
وی ادامه داد: در کنار نهالکاری، آب اندازی اراضی و مرطوب سازی آنان نیز انجام شده است و با همکاری مجلس شورای اسلامی 100 میلیون دلار به طرح مقابله با ریزگردها در خوزستان اختصاص یافته است.

**لزوم لایروبی رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر
استاندار خوزستان درخصوص لایروبی کارون اظهار داشت: درحال حاضر لایروبی کارون از اولویت های وزارت نیرو نیست و از سویی دیگر تجهیزاتی که برای لایروبی کارون موجود است بسیار فرسوده می باشد و لازم است از دستگاه های جدید استفاده شود.
وی ادامه داد: لایروبی رودخانه کارون در مسیر اهواز به سمت شهرستان خرمشهر و آبادان بسیار مهم است زیرا کشتی های سنگین هزار تنی تا منطقه دارخوین قابل تردد در رودخانه هستند اما به علت لایروبی نشدن ادامه مسیر امکان عبور آنها وجود ندارد.
شریعتی گفت: یک تیم هلندی از وضعیت کارون بازدید کرد و قرار است پس از ارائه طرح و برآورد هزینه اقدام به لایروبی این مسیر کنیم تا شاهد رونق گردشگری و تردد کشتی ها باشیم.
وی ادامه داد: تصفیه خانه غرب اهواز در سال 93 کلنگ زده شد اما در یک مدت زمانی از کار بازماند که این پروژه بار دیگر با اعتبار 60 میلیون دلار با یک فاینانس توسط یک شرکت چینی فعال شده است.

**اشتغال حدود 24 هزار نفر در خوزستان
وی در بخشی دیگری یادآور شد: در شورای اقتصاد مصوب شد که 5.1 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه مخازن نفتی کشور اختصاص یابد که 4.6 میلیارد دلار آن سهم مناطق نفتخیز جنوب خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه از رقم 4.6 میلیارد دلاری نیز حدود 4.2 میلیارد دلار آن برای استان خوزستان یافته است ادامه داد: بیش از هشت ماه پیگیر تصویب این مساله بودیم و به موجب این مصوبه بیش از 80 دکل نفتی در کشور فعال و 284 حلقه چاه نفتی زده می شود.
استاندار خوزستان اظهار داشت: هر دکل به طور مستقیم برای 250 تا 300 نفر اشتغال ایجاد می کند؛ در واقع از 24هزار شغل جدیدی که در نتیجه این طرح ایجاد می شود بخش عمده ای از آن در استان خوزستان است.
وی ادامه داد: از سال گذشته به مراکز فنی و حرفه ای برای آموزش جوانان جویای کار مرتبط با این حوزه تاکید شده است. همچنین قرار است که 4 درصد از سهم سرمایه گذاری از سوی اعتبارات دولت، به عنوان مسئولیت های اجتماعی به استان خوزستان تخصیص یابد.
شریعتی تصریح کرد: از 222 میلیون دلاری که در قالب سهم چهار درصدی وزارت نفت برای این پروژه تعریف شده بخش عمده ای از آن برای استان خوزستان است که با نظر سازمان مدیریت و برنامه استان هزینه می شود.

**تولید یک میلون تن چغندر قند
وی خاطر نشان کرد: فاز اول طرح 550هزار هکتاری با 296هزار هکتار رو به پایان است که سهم مهمی در افزایش تولیدات کشاورزی استان داشته است.
وی گفت: حدود 2هزار و 500 هزار هکتار از اراضی خوزستان زیر کشت چغندر قند رفته است که از این مقدار حدود یک میلیون تن چغندر قند تولید شد.
نماینده عالی دولت در خوزستان تاکید کرد: صد هزار تن شکر در استان خوزستان به ارزش 2هزار میلیارد ریال به وسیله کشت چغندر قند تولید شده است.

**تولید 2هزار و 500 مگاوات برق از طریق نیروگاه سیکل ترکیبی
وی خاطر نشان کرد: یکی از انتقاداتی که در حوزه تولید برق به استان خوزستان وارد است نبود روش های متنوع برای تولید برق است به طوریکه بیشتر برق خوزستان از طریق برقابی تولید می شد و باتوجه به شرایط خشکسالی های اخیر همین مساله شبکه برق را دچار مشکل می کرد از همین رو ساخت نیروگاه های جدید سیکل ترکیبی و ارتقای ظرفیت آنها در دستور کار قرار گرفت.
شریعتی ادامه داد: قرار است برای تولید پنج هزار مگاوات برق از طریق ساخت نیروگاه های ترکیبی فاینانس صورت گیرد که با رایزنی های بسیار 2هزار و 500 مگاوات آن به خوزستان اختصاص یافته است.

**درخواست تعیین تکلیف پنج سرپرستی فرمانداری در خوزستان
وی درخصوص تعیین تکلیف سرپرستی های فرمانداری های استان نیز گفت: درحال حاضر 6 فرمانداری به صورت سرپرستی اداره می شوند که درخواست حکم پنج مورد آنها به وزارت کشور ارسال شده و درحال انجام مراحل قانونی است.

**شهرداری سهم خود را برای مترو پرداخت کند
شریعتی گفت: دولت تاکنون بیش از پنج هزار و 800 میلیارد ریال در پروژه مترو اهواز هزینه کرده است؛ طبق توافقات قرار بود دولت و شهرداری به نسبت مساوی برای این پروژه هزینه کنند اما شهرداری تاکنون 200 میلیارد ریال هزینه کرده است.
وی ادامه داد: متروی سایر کلانشهرها از جمله شیراز، کرج، تبریز و مشهد با مشارکت دولت و شهرداری به بهره برداری رسیده است. اگرچه شهرداری اهواز برای تکمیل پروژه مترو اعلام آمادگی کرده اما تاکنون شاهد خروجی نبوده ایم.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.