به گزارش ایرنا سیدمحمد سجادیان عصر دوشنبه در نشست کارگروه حفاظت از منابع آبی دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود:مقدار آب مورد نیاز حوضچه های مجاز پرورش ماهی در محدوده رودخانه دز تا سقف حجم مصوب قابل تامین است اما آب کافی برای حوضچه های غیرمجاز وجود ندارد.
وی گفت:هفت هزار هکتار حوضچه پرورش ماهی مجاز در استان خوزستان وجود دارد که 300 هکتار آن در محدوده شهرستان دزفول واقع شده است ضمن اینکه پنج هزار هکتار حوضچه پرورش ماهی غیرمجاز در استان خوزستان وجود دارد که تعهدی برای تامین آب آنها نداریم.
مدیر امور آب شمالغرب استان خوزستان با اشاره به اینکه 14 هزار نفر از طریق پرورش ماهی در خوزستان ارتزاق می کنند اظهار داشت: 19 میلیون مترمکعب سهمیه برای حوضچه های پرورش ماهی دزفول اختصاص یافته است.
وی گفت:آب کشت های دائم نظیر باغ ، نخلیات و نیشکر نیز تامین می شود ولی مجوزی برای کشت برنج در استان خوزستان صادر نشده لذا هرگونه خسارت در این خصوص متوجه کشاورزان شالیکار خواهد بود و سازمان آب و برق مسئولیتی در این رابطه ندارد.
سجادیان اضافه کرد:400 میلیون مترمکعب آب برای کشت های تابستانه حوضه دز اختصاص یافته که جهاد کشاورزی باید برنامه ریزی در خصوص نوع کشت را ارائه کند.
وی به وضعیت آبی امسال اشاره کرد و گفت:سال آبی کنونی که تا شهریورماه ادامه دارد به علت کم بارانی،تغییر اقلیم و بالابودن دما یکی از سخت ترین سالهای 60 سال اخیر است لذا مصرف بهینه آب آشامیدنی ،کشاورزی و صنعتی در این دوره ضروری است.
وی افزود:در سال آبی 97-96 ،333 میلیمتر بارندگی در حوضه دز ثبت شده که نسبت به پارسال 25 درصد و نسبت به بلندمدت 40 ساله 32 درصد انحراف نشان می دهد که البته این وضعیت در حوضه کرخه بهتر است .
مدیر امور آب شمالغرب استان خوزستان افزود:حجم فعلی آب دریاچه سد دز 1،9 میلیارد مترمکعب و ارتفاع آن حدود 339 متر می باشد که از این میزان 1،2 میلیارد مترمکعب قابل استفاده است و 40 درصد از حجم باقی مانده سد دز خالی است .
وی ذخیره برق سد دز را صفر دانست و گفت:کل سطح زیر کشت حوضه دز 138 هزار و 798هکتار می باشد که برای کشت تابستانه این حوضه 400 میلیون مترمکعب آب پیش بینی شده است.
7278/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.