دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیر کشت مزارع پیاز این شهرستان را یکهزار و 252 هکتار عنوان کرد و گفت: برداشت پیاز در شمال خوزستان در شرایطی در حال انجام است که این محصول با کاهش قیمت مواجه شده و هر کیلوگرم پیاز حداکثر سه هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.
بهمن دریکوندی افزود:با بسته شدن مرز و توقف صادرات اکنون قیمت این محصول که با کیفیت بالایی تولید شده کاهش یافته و همچنان روند کاهشی را طی می کند.
وی افزود:خودداری کامیون داران از انتقال بار دلیل اصلی بروز این مشکل می باشد و در صورتیکه تا 2 روز آینده محصول پیاز برداشت از مزارع دزفول بارگیری و حمل نشود فاسد شده و کشاورزان متحمل ضرر و زیان زیادی خواهند شد.
دریکوندی نبود سردخانه با ظرفیت بالا در دزفول را از دیگر علل متضرر شدن کشاورزان پیازکار این شهرستان دانست و گفت:نبود پایانه صادراتی در دزفول نیز در این چرخه به ضرر کشاورزان تمام شده است.
وی همچنین سطح زیر کشت بالای پیاز و رعایت نشدن الگوی کشت از سوی کشاورزان را از دیگر علل بروز این مشکل عنوان کرد و گفت:در صورتی که وضعیت به همین منوال ادامه یابد دولت مجبور است محصول پیاز را به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری کند در این صورت هم دولت و هم کشاورزان متضرر می شوند چرا که محصول پیاز خریداری شده امحا خواهد شد.
از هر هکتار مزرعه پیاز در دزفول حدود 40 تن محصول برداشت می شود.
پارسال یک هزارو 123 هکتار از مزارع دزفول به کشت پیاز اختصاص یافت که از این سطح حدود 44 هزار و 500 تن محصول برداشت شد.
پیاز یکی از محصولات مهم دزفول است که عملیات کشت آن به صورت مکانیزه انجام می شود.
دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول همچنین در خصوص بلاتکلیفی محصول چغندرقند کشاورزان دزفول گفت:حدود 70 هکتار از محصول چغندرقند دزفول برداشت شده اما به علت خودداری کامیون داران از انتقال بار،محصول روی زمین مانده است.
دریکوندی افزود:برای حل این مشکل پیگیری زیادی از طریق مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان ، فرماندار و نماینده دزفول با کارخانه قند شوش انجام شده و بخش اندکی از محصول چغندرقند کشاورزان دزفول به این کارخانه تحویل داده شد اما همچنان بخش زیادی از محصول چغندرقند در مزارع باقی مانده و در حال فاسد شدن است.
وی به کشاورزان توصیه کرد تا زمانی که مشکل حمل بار حل نشده محصول چغندر را از مزارع برداشت نکنند هر چند در این اینصورت مزارع نیاز به آبیاری دارند.
7278/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.