به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده روز دوشنبه در کارگروه تخصصی مخاطرات زمین لرزه، لغزش لایه های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی در استانداری بیان کرد: باید سامانه ای در بحران های مختلف در دستگاه های اجرایی مربوطه به آن بحران تشکل شود تا مردم پاسخ سئوالات خود را از آن سامانه دریافت کنند.
وی افزود: صدا و سیما نه تنها پس از وقوع یک بحران بلکه باید پیش از وقوع بحران ها نیز به آگاهی بخشی مردم بپردازد.
وی با اشاره به زلزله های اخیر در خوزستان بیان کرد: با وجود اینکه افکار عمومی فکر می کنند خوزستان زلزله خیز نیست اما شاهد فعال شدن گسل های زلزله در این استان هستیم که لازم است برای برطرف کردن نگرانی مردم، کارشناسان زلزله و ژئوفیزیک در صدا و سیمای خوزستان میزگرد برگزار کنند و مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنند.
وی با اشاره به زلزله سه ریشتری که چندی پیش اهواز را لرزاند گفت: پارسال مصوب شد چهار سکونتگاه اضطراری در چهار طرف شهر اهواز برای مواردی چون زلزله، سیل، رانش زمین یا انفجار، ایجاد شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: در کلانشهری مانند اهواز جایگاه مدیریت بحران شهری و میزان امکانات و تجهیزات آن باید مشخص شود تا بدانیم در مواقع بحران چه چیزی داریم و کدام دستگاه آماده است.

** ایستگاه لرزه نگاری اهواز به سرقت رفته است
مسئول مرکز لرزه نگاری اهواز گفت: ایستگاه لرزه نگار نفت سفید در هفتکل به دلیل سرقت تجهیزات نزدیک به پنج ماه است که غیرفعال است.
فرزاد مهدویان فر با بیان اینکه برای کشور 450 ایستگاه لرزه نگار پیشنهاد شده و هم اکنون 130 ایستگاه لرزه نگار فعال هستند افزود:برای خوزستان 14 ایستگاه لرزه نگار پیشنهاد شده که مناطق وسیعی از این استان می توان زیر پوشش قرار داد.
وی ادامه داد: هم اکنون یک ایستگاه دایمی لرزه نگار در منطقه نفت سفید و 2 ایستگاه موقت در ساختمان فرمانداری اهواز و ساختمان فرمانداری بهبهان موجود است که 2 ایستگاه موقت کیفیت خوبی ندارند.
مسئول مرکز لرزه نگاری اهواز با اشاره به زمین لرزه های اخیر در برخی مناطق خوزستان بیان کرد: تنش هایی که صفحه عربی به صفحه اوراسیا وارد می کند موجب ایجاد لرزه خیزی در بخش هایی از شمال ،شمال شرقی، شرق و جنوب شرق خوزستان می شود.
وی با بیان اینکه پارسال 170 زمین لرزه در گوریه شوشتر به وقوع پیوست گفت: در یک ماه اخیر نیز بیش از 97 زمین لرزه مناطق گوریه، شوش، دزفول، و میانرود را لرزانده که 66 زمین لرزه مربوط شوش، میانرود و دزفول و 31 زمین لرزه نیز مربوط به گوریه است.
مهدویان فرد ادامه داد: از 97 زلزله به وقوع پیوسته در یک ماه اخیر 56 زمین لرزه بین 2 تا سه ریشتر، 36 زمین لرزه بین سه تا چهار ریشتر و پنج زمین لرزه بالاتر از چهار ریشتر بزرگی داشته اند که این زمین لرزه ها را نمی‌توان به راحتی به گسل خاصی نسبت داد.
وی بزرگترین زمین لرزه را در ماه های اخیر را زمین لرزه 4.2 ریشتری میانرود و زمین لرزه 4.3 ریشتری گوریه دانست.
مسئول مرکز لرزه نگاری اهواز با بیان اینکه تعداد زمین لرزه ها در سه سال اخیر رشد صعودی داشته اند بیان کرد: در سال 94 تعداد 750 زمین لرزه، در سال 95 تعداد 796 زمین لرزه و پارسال 920 زمین لرزه در خوزستان ثبت شده است که هرسال افزایش داشته و نشان از تحرک گسل های اصلی خوزستان است؛ البته می توان خشکسالی و فرونشست زمین را نیز به دلایل دیگر این زمین لرزه ها اضافه کرد.
7164/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.