عبدالرحیم رحیمی نیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حدود نیمی از مزارع چغندرقند استان خوزستان در شهرستان شوش می باشند افزود: توقف حمل چغندرقند خسارت سنگینی به کشاورزان این شهرستان وارد می کند.
وی افزود:محصول چغندر قند برداشت شده از مزارع شوش باید قبل از فساد پذیری در هوای گرم منطقه به هفت کارخانه تولید شکر در سراسر کشور حمل شود.
رحیمی نیا ادامه داد:در استان خوزستان فقط یک کارخانه چغندرقندی وجود دارد که قادر به تحویل تمام محصول چغندرقند تولید این شهرستان نیست لذا از مسئولان استان خوزستان انتظار می رود برای حل مشکل حمل چغندر قند کشاورزان منطقه هر چه سریعتر چاره اندیشی کنند.
رییس انجمن صنفی کشاورزان شوش با اشاره به تعامل کارخانه قند شوش در تحویل بخشی از محصول چغندرقند کشاورزان منطقه گفت: این کارخانه با تعدادی از کشاورزان چغندرکار قرارداد بسته است اما انتظار می رود با توجه به مشکل پیش آمده ناشی از توقف حمل و نقل ، محصول بیشتری از کشاورزان دریافت کند.
وی گفت:در صورتیکه محصول چغندرقند کشاورزان هر چه سریعتر از مزارع بارگیری نشود هر کشاورز بابت هر هکتار مزرعه حدود 200 میلیون ریال متضرر خواهد شد.
رحیمی نیا گفت: آینده کشت استراتژیک چغندرقند در استان خوزستان بستگی به درایت و تسریع مسئولان ذیربط در حل مشکل حمل این محصول به کارخانه های کشور دارد چرا که در صورت متضرر شدن کشاورزان سال آینده از کشت این محصول استقبال نخواهند کرد.
یکی از کشاورزان چغندرکار شوشی که چند تن محصول چغندرقند خود را به دلیل تحویل نگرفتن کارخانه قند شوش در حاشیه جاده تخلیه کرده گفت:از مسئولان استان خوزستان انتظار می رود تا فرصت باقی است و هزاران تن محصول چغندرقند در مزارع به دلیل گرما فاسد نشده مشکل حمل را حل کنند.
وی همچنین بیان داشت:باوجود تاکید استاندار خوزستان و هماهنگی انجام شده کارخانه قند شوش محصول چغندرقند اینجانب را پس از 12 ساعت انتظار در صف و پرداخت کرایه حمل تحویل نگرفت لذا چاره ای جز تخلیه محصول در حاشیه جاده نداشتم.
700 کشاورز در شهرستان شوش بیش از 6 هزار هکتار چغندر قند کشت کرده اند که تاکنون محصول یک هزار و 900 هکتار برداشت شده و همچنان باید محصول چهار هزار و 200 هکتار برداشت شود.
محصول چغندرقند کشاورزان خوزستانی به دلیل ظرفیت پایین تنها کارخانه قند این منطقه باید به کارخانه های قند مشهد ، اصفهان ، همدان ، قزوین ، شهرکرد و کرمانشاه ارسال شود.
از 10 هزار و 300 هکتار سطح زیر کشت چغندرقند دزفول ، شوش و اندیمشک ، کارخانه قند شمال خوزستان تنها ظرفیت پذیرش محصول چغندرقند 2 هزار و 100 هکتار را دارد.
امتناع کامیونداران از حمل محصول موجب توقف برداشت محصول چغندرقند در شمال خوزستان شده است.
توقف عملیات برداشت محصول چغندر قند از مزارع استان خوزستان در حالی است که به دلیل گرمای هوا و فرصت اندک زمان برداشت ، برای جلوگیری از خسارت به محصول نمی توان بیش از چند روز عملیات برداشت را متوقف کرد.
6068/7280
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.