به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه یکشنبه در برنامه تلویزیونی افق روشن درخصوص اقدامات دولت درحوزه برق و پایداری شبکه افزود:15 فروردین سال 95 هیات وزیران برای پنج موضوع اصلی خوزستان شامل آب و فاضلاب، مساله ریزگردها، فاز دوم طرح 550هزار هکتاری، احیای رودخانه کارون و حقابه تالاب ها و برق استان مصوبه داشت.
وی ادامه داد: با مصوبه هیات وزیران، تصویب مجلس شورای اسلامی و اجازه مقام معظم رهبری مقرر شد 50 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در سال 97 برای پایداری شبکه برق خوزستان هزینه شود.
استاندار خوزستان افزود: سالانه پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح شبکه برق خوزستان اختصاص می یابد تا در پایداری برق به وضعیت قابل قبولی برسیم.
شریعتی یادآو شد: پس از قطعی برق گسترده در بهمن ماه 2 سال پیش، 95 پست فوق توزیع و انتقال برای ایجاد حالت آب گریزی و رفع رسانایی آنها در زمان بروز حوادث مشابه سال 95 به پوشش عایقی مجهز شدند.
استاندار خوزستان افزود: 95هزار مقره سیلیکونی در خطوط فوق توزیع و انتقال باید تعویض شوند که تاکنون کار جابجایی 16هزار مقره انجام شده است.
وی گفت: مقرر شد تا برای شهرستان اهواز و شهرهای در معرض ریزگردها پست های جی آی اس نصب شود که این پست ها اگرچه 75 درصد قیمت بالاتری نسبت به پست های قدیمی دارند اما به پایداری برق شبکه کمک می کنند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر آمادگی انعقاد قرارداد برای ساخت 14 پست جی آی اس به مبلغ هشت هزار میلیارد ریال وجود دارد.
شریعتی درخصوص مقره های برق نیز یادآور شد: عمده مقره های موجود در شبکه برق استان چینی بوده و از 75 کلیدگازی موجود در برق اهواز بیشتر آنها فرسوده و قدیمی بودند.
استاندار خوزستان تصریح کرد: تا 2 سال پیش تنها یک دستگاه مقره شور برای کل خوزستان وجود داشت اما درحال حاضر 45 دستگاه مقره شور برای استان خریداری شده است.
وی با اشار به اینکه بیش از یکهزار و 200 میلیارد ریال در حوزه فوق توزیع و انتقال برق استان در راستای مقابله با ریزگردها هزینه شده است گفت: در حوزه برق اهواز نیز 660 میلیارد ریال در این بخش هزینه شده است.
استاندار با اشاره به اینکه بیشترین پیک مصرف برق کشور پس از تهران متعلق به خوزستان است گفت: سال گذشته حدود هشت هزار و 400 مگاوات برق در استان خوزستان مصرف شده این رقم در استان تهران حدود 9هزار مگاوات بوده است.
وی گفت: خوزستان با هشت هزار و 400 مگاوات برق مصرفی، 210 عدد پست برق داشت که 70 عدد آن نیز موقت و سیار بود همین امر سبب ناپایداری شبکه برق می شد اما در استان فارس که پیک مصرف چهار هزار و 600 مگاوات است بالغ بر 235 پست برق وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از انتقاداتی که در حوزه تولید برق به استان خوزستان وارد است نبود روش های متنوع برای تولید برق است به طوریکه بیشتر برق خوزستان از طریق برقابی تولید می شد و باتوجه به شرایط خشکسالی های اخیر همین مساله شبکه برق را دچار مشکل می کرد از همین رو ساخت نیروگاه های جدید سیکل ترکیبی و ارتقای ظرفیت آنها در دستور کار قرار گرفت.
نماینده عالی دولت در استان در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: خوزستان پیش از انقلاب دارای گروه های خطوط گرم بود تا در مواقع نیاز بدون خاموشی، خطوط برق را تعمیر کنند اما در سال های اخیر از وجود چنین نیروهایی بی بهره بود از همین رو پس از سال 95، 9 گروه خط گرم در اهواز تحت آموزش های لازم قرار گرفت و تجهیزات مورد نیاز برای آنها خریداری شد.
به گفته استاندار خوزستان حجم اقدامات انجام شده از سال 95 تاکنون بسیار بالاست اما حدود 25 درصد برنامه هایی که برای پایداری شبکه باید انجام شود، تاکنون انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه برق یکی از پیش نیازهای اصلی توسعه است یادآور شد: منشا تمام سرمایه گذاری ها در تمام حوزه ها از جمله بخش خدمات، کشاورزی و فعالیت های دانش بنیان به وجود برق پایدار باز می گردد.
شریعتی در تشریح شرایط شبکه برق خوزستان پیش از سال 95 گفت: بیشتر پست های فوق توزیع و انتقال در معرض حوادث طبیعی از جمله توفان های ریزگرد بودند که همین امر سبب کاهش بهره وری آنان در زمان بروز مشکل می شد.
وی با بیان اینکه عمر بیشتر ترانسفورماتورهای موجود استان بیش از 30 سال بود افزود: همین امر یکی از دلایل ناپایداری شبکه برق استان بود از همین رو خرید ترانسفورماتور های جدید پس از سال 95 در دستور کار قرار گرفت.
هشت بهمن سال95، در پی وقوع پدیده گرد و غبار در اهواز و درپی آن بارندگی خفیف، عایق مقره های پست های برق حالت نارسایی خود را از دست داد و باعث قطعی برق گسترده در اهواز و 12 شهرستان دیگر شد.
پس از قطعی های گسترده خوزستان، به منظور شستشوی مقره ها و تعویض و عایق ‌بندی تجهیزات، 15 دستگاه مقره شور به خوزستاناعزام و حدود 35 درصد مقره‌ها تعویض و عایق‌بندی شد.
در پی این قطعی برق، هیات وزیران در فروردین 96 بودجه ای 230 هزار میلیارد ریالی را برای مشکلات برق، آب و فاضلاب، گرد و غبار، علاج بخشی رودخانه کارون و اتمام طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان در نظر گرفت.
اقداماتی از جمله احداث پست ها و خطوط برق فشار قوی، شستشو و تعویض مقره ها، زنجیرمقره ها در راستای ارتقای وضعیت شبکه انتقال برق خوزستان صورت می گیرد.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.