به گزارش ایرنا صابر علیدادی روز یکشنبه در نشست خبری اقدامات معاونت آبرسانی برای مقابله با خشکسالی در سالن اجتماعات این معاونت در اهواز افزود: همه موارد کارشناسی در حفر چاه های مجاز دیده و نظارت و بهره برداری با مجوز محیط زیست خوزستان صورت می گیرد.
وی درباره وضعیت آب شوشتر گفت: این شهر به معنای مرسوم آب زیرزمینی ندارد؛ بافت زمین شوشتر آبرفتی بوده و آب زیر زمینی آن مانند دیگر نقاط استان، آب تراوشی رودخانه کارون بوده و در واقع آب چاه های خوزستان به طور غیر مستقیم از رودخانه کارون تامین شده و زیانی برای محیط زیست این شهرستان ندارد.
معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان افزود:چاه ها برنامه کوتاه مدت آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان بوده و تامین آب آنها از سدها و رودخانه ها برنامه بلندمدت این سازمان است.
علیدادی گفت: کاهش نزولات جوی و پدیده های مختلف جوی، آب را یکی از مهمترین نیازهای اساسی خوزستان کرده و در این راستا حدود هزار نفر کل سیستم انتقال آب را شبانه روز رصد کرده و طرح های توسعه را انجام می دهند.
وی ادامه داد: خشکسالی امسال نیز مانند سال های گذشته، از ابتدای زمستان توسط سازمان آب و برق پیش بینی و برای هر معاونت وظیفه ای تدوین شده و برای مقابله با آن پروژه هایی تعریف شد که تا 70 درصد تکمیل و بهره برداری شده اند.
معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان درخصوص پروژه های آبرسانی این سازمان توضیح داد: در این معاونت 145 پروژه جاری وجود دارد که 20 پروژه آن در خصوص مقابله با خشکسالی است.
وی گفت: با کاهش دبی رودخانه کارون، چاه های شوشتر با افت شدید و ناگهانی روبه رو شدند که برای جبران آن به سرعت 30 هزار متر مکعب مخزن تکمیل و بهره برداری شد.
علیدادی با بیان اینکه سه حقله چاه برای تامین آب شوشتر حفاری شده افزود: این چاه ها تقریبا در مرحله پایانی هستند؛ همچنین سامانه برداشت آب سطحی شوشتر در حال انجام است که در صورت افت سطح آب، امکان برداشت سطحی، تصفیه و تحویل آن به مردم را مهیا می کند.
وی ادامه داد: با احداث سه حقله چاه و هفت کیلومتر و آبدار شدن روستاهای هفتکل، رامهرمز و سید حسن، 91 روستا و 98 واحد صنعتی آبدار شدند.
معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان درخصوص تامین آب اهواز نیز گفت:هم اکنون 55 درصد آب این شهرستان از طرح آبرسانی غدیر و بقیه از رودخانه کارون تامین می شود و افزایش ظرفیت تلمبه خانه ام الدبس در ماه آینده، باعث افزایش تامین آب اهواز می شود.
وی افزود:10 حلقه چاه با ظرفیت 30 هزار متر مکعب برای پیک تابستانی دزفول، افزودن 2 مخزن 20 هزارتایی برای اندیمشک، سه حلقه چاه در چم گلک با ظرفیت 10 هزار متر مکعب، 2 حلقه چاه به ظرفیت60 لیتر بر ثانیه در ایذه وارد مدار شده و یک حلقه چاه در دهدز ماه آینده وارد مدار می شود.
علیدادی گفت: یک هزار و 200 میلیارد ریال برای این پروژه ها هزینه شده و برای همه شهرهای خوزستان 110 هزار میلیارد ریال نیاز است که اگر طبق مصوبه فروردین 96 این اعتبار در سه سال به این سازمان تخصیص یابد، این پروژه ها به اتمام می رسد.
7148/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.