به گزارش ایرنا اهدای اعضای یک فرد که جان خود را از دست داده برای نجات جان چندین نفر که به دلیل وجود مشکل در عضوی از بدن خود با رنج زندگی می کنند و یا در انتظار مرگ هستند زندگی دوباره می بخشد.
اهدای اعضای فردی که دچار مرگ مغزی شده یا از افراد مرگ قلبی در شرایط خاص و با تجهیزات و تمهیدات ویژه انجام می شود.
اهدای عضو می تواند از افراد زنده نیز انجام می شود که شامل اهدای کلیه و یا اهدای قسمتی از کبد یا ریه بزرگسالان به فرزندانشان است.
ترویج و قبول کردن فرهنگ اهدای عضو می تواند زندگی جدیدی را به افراد و خانواده آنها ببخشد؛ فرهنگ اهدای عضو ترویج فرهنگی بخشندگی است.
متاسفانه این فرهنگ در خوزستان هنوز نهادینه نشده است و افراد زیادی در انتظار دریافت عضو برای ادامه زندگی هستند.

** مقاومت در برابر اهدای عضو
فوق تخصص جراحی پیوند اعضا و مدیر مرکز فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: درخوزستان مقاومت زیادی برای اهدای عضو وجود دارد این در حالی است که آمار مرگ مغزی در این استان بالا است.
امین بحرینی با بیان اینکه افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند دچار مرگ حتمی شده اند که می توان اعضای بدن این افراد اهدا شود افزود:فرهنگ اهدای عضو در خوزستان هنوز نهادینه نشده و با وجود صحبت و مشاوره زیادی که با خانواده های افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند انجام می شود اما رضایت اهدای عضو را نمی دهند.
وی گفت: سال هاست بحث اهدای عضو به لحاظ قانونی و شرعی نهادینه شده و این موضوع در استان های دیگر بسیار رواج پیدا کرده اما در خوزستان هنوز این فرهنگ نهادینه نشده است.
بحرینی با بیان اینکه رسانه ها می توانند در ترویج این فرهنگ کمک کنند اضافه کرد: اگر آگاهی مردم در خصوص اهدای عضو بیشتر شود این فرهنگ در جامعه بیشتر رواج خواهد یافت.
فوق تخصص جراحی پیوند اعضا بیان کرد: افراد زیادی در خوزستان در فهرست انتظار دریافت عضو هستند که بیشتر به دلیل دریافت نشدن عضو، جان خود را از دست می دهند و یا برای گرفتن اعضا به استان دیگری سفر می کنند.
وی گفت: برای برخی از اعضای بدن جایگزین وجود دارد اما برای عضوها از جمله قلب و کبد و ... جایگزینی وجود ندارد.
مدیر مرکز فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه با اشاره به اینکه اهدای عضو یک امر بسیار حیاتی است افزود: افرادی که در فهرست انتظار دریافت عضو هستند با دریافت عضو مورد نیاز خود زندگی آنها تغییر خواهد کرد.
وی گفت: مردم باید این مساله را قبول کنند فردی که دچار مرگ مغزی می شود دچار مرگ حتمی شده و پنج پزشک در چندین بررسی مرگ فرد را تایید می کنند.
بحرینی افزود: هفت ارگان مثل قلب، کبد و ... و 20 نسج از اعضای بدن از جمله قرنیه و استخوان و ... قابلیت اهدا را دارند.
مدیر مرکز فرآهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازبیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون تنها 2 مورد اهدای عضو در خوزستان انجام شده و پارسال نیز 15 مورد اهدای عضو انجام گرفت.

** اهدای عضو به خانواده های بازمانده آرامش می دهد
همسر یک اهدا کننده عضو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه همسرش دچار مرگ مغزی
شده بود بیان کرد: پس از قطع امید کردن از زنده ماندن همسرم و تایید مرگ وی، پزشکان در خصوص اهدای اعضای همسرم با من صحبت کردند.
نعمت اله نجاتی افزود: پیش از این با موضوع اهدای عضو آشنایی نداشتم و اطلاعی در این مورد کسب نکرده بودم اما با اطلاعاتی که پزشکان همسرم به من دادند برای اهدای اعضای وی رضایت دادم.
وی با بیان اینکه اهدای اعضای همسرم به سه نفر جان دوباره بخشید، ادامه داد: 2 کلیه و کبد همسرم به سه نفر پیوند زده شد.
نجاتی، اهدای اعضای همسر خود را موجب آرامش خود و خانواده اش دانست و افزود: این فرهنگ پسندیده اگر در جامعه رواج یابد باعث نجات جان افراد زیادی خواهد شد.

** من و خانواده م اهدا کننده عضو شدیم
یک گیرنده عضو که پس از هفت ماه انتظار، کلیه دریافت کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اینکه یک نفر پس از مرگ خود به چندین نفر جان دوباره ببخشد و شادی و نشاط را به چند خانواده هدیه کند کار بسیار بزرگی است.
امیر شریفی افزود: پیش از اینکه کلیه به من اهدا و پیوند زده شود زندگی بسیار سختی داشتم و با رنج دیالیز کردن به زندگی خود ادامه می دادم که با دریافت کلیه از یک اهدا کننده ، اکنون با آرامش
به زندگی خود ادامه می دهم.
وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه می تواند افراد بسیاری را از مرگ حتمی نجات دهد گفت: پس از این اتفاق من و خانواده ام با دریافت کارت اهدای عضو به جامعه افرادی که پس از مرگ اعضای خود را برای ادامه حیات افراد نیازمند به عضو اهدا می کنند پیوستیم.

** دوباره زندگی
می توان با اهدای اعضایی که پس از مرگ در قفس خاک حبس می شوند جان دوباره ای را به یک زندگی بخشید.
اهدای عضو تمرین بخشندگی است.
7158/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.