مصطفی کنارکوهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در عملیات سمپاشی ، یک میلیون متر مربع از جایگاه های نگهداری دام در ماه های فروردین و اردیبهشت امسال با مشارکت مردم ضدعفونی شد تا دغدغه دامداران از احتمال شیوع بیماری های خطرناک فصلی تا حدودی زیادی برطرف شود.
وی گفت: در همین راستا 45هزار راس گوسفند و هشت هزار راس دام سنگین نیز در شهرهای بهبهان و آبادان که با خطر بالا احتمال شیوع انگل های خارجی داده می شد با هزینه و امکانات دامپزشکی به صورت رایگان ضدعفونی شد ضمن آنکه عموم دامداران استان به توصیه دامپزشکی بسیاری از محل های نگهداری دام را از وجود انگل های احتمالی پاکسازی کردند.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه آموزش چهره به چهره را از اقدام های فرهنگی و پیشگیرانه دامپزشکی بیان کرد و افزود:آموزش بهترین راهکار برای مهار و کنترل بیماری های دامی و مشترک انسان و دام است.

* موردی از بیماری کشنده تب کریمه کنگو در خوزستان مشاهده نشد
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با اقدام های پیشگیرانه تاکنون موردی از بیماری خون ریزی دهنده تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده است.
وی دامداران خوزستان را به هوشیاری در برابر علایم مشکوک در دام ها فراخواند و از آنان خواست مراتب را در کوتاه ترین زمان ممکن به دامپزشکی اطلاع دهند تا اقدام لازم انجام شود.

**صادرات دام زنده متوقف شود
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با تاکید بر اینکه صادرات دام زنده از استان تا زمانی که هدفمند و با برنامه ریزی انجام نشده باید متوقف شود گفت: صادرات دام بهانه ای برای افزایش بهای گوشت قرمز شده است.
کنارکوهی افزود: در 2 ماه گذشته حدود 28هزار راس دام زنده پس از انجام اقدام های بهداشتی و قرنطینه به عمان صادر شده که این روند همچنان ادامه دارد.
وی گفت: با وجود اینکه بر اساس مصوبه هیات دولت ، صادرکننده دام به ازای صادرات هرکیلوگرم دام ، باید به همان اندازه گوشت قرمز وارد کند ولی بسیاری از دلالان با این بهانه که دام از کشور صادر می شود و در بازار کمبود وجود دارد قیمت گوشت قرمز را بالا می برند.
هم اکنون هرکیلوگرم گوشت تازه گوسفندی در اهواز بین 440تا 480هزار ریال و گوشت گوسفندی منجمد وارداتی 363هزار ریال در فروشگاه های زنجیره ای خوزستان عرضه می شود.
در استان خوزستان 3.5میلیون راس دام سبک و 400هزار راس دام سنگین به ارزش بیش از 70هزار میلیارد ریال وجود دارد ولی در موقع کوچ قشلاقی عشایر به خوزستان 1.2میلیون راس به دام های سبک افزوده می شود.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.