سید حسن موسوی چلک روز چهارشنبه در حاشیه نخستین همایش 'مددکاری اخلاق اجتماعی' در اهواز در جمع خبرنگاران، با بیان این که نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیب های اجتماعی بسیار کمرنگ بوده، افزود: تفکر اجتماعی در آموزش و پرورش نادیده گرفته شده و بسیاری از مشکلات کنونی کشور به دلیل این ضعف است.
وی افزود: حوزه اجتماعی ایران حال خوبی ندارد و جزیره ای کردن آسیب های اجتماعی باعث شده تا به درستی به آنها پرداخته نشده و مدیریت هوشمندی در این زمینه نداشته باشیم.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه طرح های بزرگ کشور بدون پیوست اجتماعی اجرا می شوند، گفت: اجرای بدون پیوست اجتماعی لایحه یا طرح های ملی از جمله یارانه، مسکن مهر بودن پیوست، سهام عدالت، یارانه، شبکه های مجاری و شهرک های صنعتی نشان از کم اهمیت بودن دیدگاه اجتماعی در مدیریت کشور است.
وی با اشاره به آمار خشونت های اجتماعی در ایران عنوان کرد: در سال 94 بیش از 593 هزار پرونده ضرب و جرح در ایران وجود داشته که رتبه دوم پرونده های ایران را تشکیل می دهند.
موسوی چلک ادامه داد: هشت جرم از 10 جرم دارای فراوانی بالا در کشور را خشونت های اجتماعی تشکیل می دهند.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران همچنین به آمار زنان سرپرست خانوار در کشور اشاره کرد و گفت: در سال 95 سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود داشته که نسبت به آمار سال 75، رشد دو برابری را نشان می دهد.
وی ادامه داد: آمار زنان سرپرست خانوار در سال 90، 2 میلیون و 553 نفر، در سال 89 بیش از یک میلیون و در سال 75، کمتر از یک میلیون نفر بوده است.
موسوی چلک، درخصوص کنترل آسیب های اجتماعی ناشی از فضای مجازی نیز توضیح داد: نه می توانیم و نه حق داریم مردم را از اطلاعات محروم کنیم بلکه باید دانش مردم را برای بهره گیری از این شبکه ها افزایش دهیم.
وی ادامه داد: فضای مجازی در حوزه مواد مخدر، فساد اجتماعی و دیگر موارد اثرات خود را دارد ولی باید توجه داشت که شبکه های اجتماعی با وجود سواد رسانه و فضای مجازی یک فرصت هستند.
کمیسر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی همچنین با اشاره به جایگاه مددکاری اجتماعی در کشور گفت: در کشور حدود 10 هزار مددکار اجتماعی با تحصیلات مرتبط با این حرفه فعال هستند ولی هنوز به 60 هزار مددکار دیگر نیاز داریم.
وی ادامه داد: در عرصه سیاست گذاری، امروز مددکاری اجتماعی بیش از گذشته دیده می شود به شکلی که در قانون آیین دادرسی کیفری جدید تشکیل پرونده شخصیت با مددکاران اجتماعی بوده و در قانون مجازات اسلامی جدید، مددکار اجتماعی جایگاه مهمی را دارد.
موسوی چلک، همچنین به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: این لایحه 10 سال است که در مجلس شورای اسلامی بلاتکلیف مانده و اکنون برای تصویب منتظر صحن علنی مجلس است که امیدواریم اکنون تصویب شود.
وی ادامه داد: در این لایحه، مددکاران نقش ضابط اجتماعی را خواهند داشت و اگر تشخیص دهند کودکی ممکن است در معرض بزه باشد، می توانند مداخله کنند که اتفاق بزرگی در حوزه اجتماعی است.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به جایگاه و حضور خوب ایران در سطح جهانی در حوزه مددکاری گفت: ایران یکی از اعضای فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی بوده و برای نخستین بار پس از 60 سال، 2 کرسی جهانی را دارد.
نخستین همایش مددکاری اخلاق اجتماعی روز چهارشنبه با حضور رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و جمعی از مسئولان محلی به مدت یک روز در اهواز برگزار شد.
7148/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.