به گزارش ایرنا فرامند هاشمی زاده روز چهارشنبه در جمع مدیران تعاونی های دهیاران خوزستان در میهمانسرای شهید رجایی استانداری افزود: روستاهای خوزستان ظرفیت بسیار زیادی برای کارآفرینی و اشتغال زایی دارند که از این ظرفیت برای بهبود وضعیت 1.1میلیون نفر از ساکنان آن استفاده نشده است.
وی اتکای دهیاران را به اعتبارات ارزش افزوده که هر سال سهم بخش روستایی آن کم می شود 'خطا' توصیف کرد و گفت: دهیاران باید بتوانند به منابع پایدار مالی با نگاه به بهره مندی از ظرفیت های اقتصادی استان برسند و وابستگی خود را از اعتبارات دولتی کم کنند آن وقت خلاقیت ها و نوآوری ها ظهور و بروز می کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه در شناخت استعدادهای روستایی هیچ کس به اندازه دهیاران اطلاعات کاربردی و جامعه شناختی ندارد افزود: دهیاران باید با خلاقیت ، همت بلند و تولید فکر و ایده و البته با بهره مندی از تسهیلاتی که پست بانک با سقف 20میلیارد ریال با کارمزد هشت درصد پرداخت می کند تمام هم و غم خود را به ایجاد اشتغال مولد و تاثیرگذاری در معیشت مردم روستاها به کار گیرند.
هاشمی زاده ضمن پرهیز دهیاران از ورود به طرح های سنتی روستایی همچون پرواربندی دام و طیور صنعتی ادامه داد: روستاهای خوزستان در زمینه گردشگری ، بوم گردی ، پرورش اسب اصیل عرب، صنایع تبدیلی و فراوری، ظرفیت های بی نظیری دارد که در صورت بهره گیری دهیاران از این ظرفیت ها ، انگیزه برای ماندگاری روستاییان بیشتر خواهد شد.
وی با مقایسه برخی استان های غیربرخوردار در فلات مرکزی ایران با استان خوزستان که توانسته اند گام های بلندی از ظرفیت های موجود روستاها برای توسعه روستایی و اشتغال استفاده کنند افزود: ظرفیت های طبیعی و انسانی خوزستان دهها برابر دیگر استان ها است.
هاشمی زاده در ادامه پیچیدن نسخه واحد برای توسعه و ایجاد اشتغال روستاهای خوزستان را غلط و اشتباه توصیف کرد و گفت: هر روستایی ظرفیت خاص خود را دارد و چنانچه دهیاران بتوانند از این ظرفیت های متنوع استفاده کنند توسعه روستایی به معنای واقعی کلمه شکل خواهد گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان ، دسترسی به آبهای آزاد ، بنادر ، زمین مستعد کشاورزی ، میراث فرهنگی ، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ، فرودگاه ها ، شبکه راه آهن ، انرژی پایدار و نیروی انسانی کارآمد را از ظرفیت های مهم و زیرساختی خوزستان بیان کرد و گفت: در هیچ جای کشور این همه ظرفیت ها به صورت یکجا جمع نشده است.

* 70درصد دلیل عقب ماندگی استان ، ما هستیم
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه نباید منتظر ناجی برای گره گشایی مشکلات باشیم افزود: 70درصد دلیل عقب ماندگی خوزستان خود ما هستیم که نتوانسته ایم با برنامه ریزی، نوآوری و ظرفیت سازی منابع انسانی و طبیعی و تغییر در نگاه ها ، استان را به سمت توسعه پایدار رهنمون سازیم.
هاشمی زاده با بیان اینکه روستاهای ما با مشکلات زیادی رو به رو هستند و ریشه برخی مشکلات امنیتی خوزستان را باید در مسایل اجتماعی و اقتصادی جست وجو کرد گفت: وقتی اشتغال و معیشت روستاها در مسیر درستی قرار گرفت بهداشت ، جاده و مسایل رفاهی روستاها حل شدنی است ولی اگر بیکاری حل نشد، انجام کارهای عمرانی و زیرساختی در روستاها ، رضایت مندی مردم را به دنبال نخواهد داشت.
وی از اجرای طرح های خلاقانه در برخی مناطق روستایی توسط تعاونی های دهیاران در دزفول ، خرمشهر ، اهواز در زمینه گردشگری ، فراوری و بسته بندی ، کشت محصولات اساسی نظیر کلزا تقدیر کرد و افزود: همه دهیاران باید با الگوبرداری و پرداختن به طرح های اشتغال زا زمینه توسعه روستاها را فراهم آورند.
در این نشست عبدا... حسینی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان بر رتبه بندی تعاونی های دهیاران برای اجرای پروژه های عمرانی در روستاها و بهبود وضعیت مالی و حسابرسی تعاونی ها تاکید کرد.
تعدادی از مدیران تعاونی های دهیاران روستایی خوزستان ، برخی طرح های مبتکرانه ، کارآفرینی و اشتغال زایی را که به تازگی در روستاهای شمال خوزستان ، اهواز و بهبهان اجرا شده بیان کردند.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.