به گزارش ایرنا محمدرضا طالب زاده دوشنبه شب در همایش روز معمار ، بزرگداشت شیخ بهایی در سالن ملی حفاری در اهواز افزود: از مجموع 18هزار عضو سازمان نظام مهندسی خوزستان حدود 10درصد آنان معمار هستند ولی از این ظرفیت برای نقش آفرینی در ساختمان کمتر استفاده شده است.
وی دیدن نشدن نقش معمار در ساختمان در دهه های اخیر را باعث جذابیت نداشتن سازه های انسانی عنوان کرد و افزود:ساخت و طراحی فضا از وظایف معماران است ولی آنچنان به این موضوع پرداخته نشده و این سبب شده که ساختمان های جدید جذابیت نداشته باشند.
طالب زاده با بیان اینکه در ساختمان قدیمی ایران به معماری اهمیت زیادی داده شده است به همین دلیل جذاب و خاطره انگیز هستند افزود: بسیاری از ما ، وابستگی زیادی به خانه ها قدیمی داریم چون خوب فضاسازی شده اند و هماهنگی خوبی بین اجزا ساختمان به چشم می خورد.
وی نظارت ، سازندگان و سرمایه گذاران را سه ضلع اصلی هر ساختمان بیان کرد و افزود: در این سه ضلع به نقش معمار توجه نشده و این یکی از نقص ها در صنعت ساختمان سازی است.
سیروس باور عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران در این همایش گفت:معماری به وجود آورنده فضا است چیزی که در دهه های اخیر کمتر به آن توجه شده است.
وی نبود تاریخ معماری در دروس دانشگاهی رشته معماری در ایران را یک نقص عنوان کرد و افزود: بسیاری از دانشجویان با تاریخ و مفاخر معماری در ایران آشنایی ندارند و با گذشته معمای در کشور بیگانه و ناآشنا هستند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه هم اکنون 780دانشکده معماری در ایران وجود دارد و این رقم 2 برابر تعداد دانشکده های معماری 20کشور اروپایی است افزود: با وجود توسعه کمی رشته معماری و دانشجویان زیاد در این رشته ، ولی استادان خبره در این رشته دانشگاهی بسیار کم است.
باور بر ضرورت تغییر نگرش بر رشته و وظیفه معمار در کشور تاکید کرد و افزود: زیبایی در معماری تنها در تزئینات نیست ، هماهنگی بین فضاها است که به معماری جالب و جذاب می رسیم چیزی که ما از آن غافل هستیم و به سادگی از کنار آن می گذریم.
وی از دانشجویان رشته معماری خواست به تاریخ معماری و جهان بینی در معماری اهتمام داشته باشند تا بتوانند هویت مستقل رشته معماری را حفظ کنند.
6065/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.